Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Installerade idag en Motioncam. Kan rekommendera den varmt. Superbra!
Varför vill man ha en sådan här istället för separata kameror? Tänkte nämligen köpa ett system men är osäker på vilka komponenter jag ska välja. Hubben måste ju uppgraderas för att kunna använda motioncamen. Till vanliga övervakningskameror räcker hub 1, som jag förstått.
 
Motioncam kan vara bra om du ansluter till en larmcentral tänker jag, så att centralen kan sätta in rätt åtgärd. Är såklart smidigt också att få upp en (visserligen lågupplöst) bild direkt i Ajax-appen vid larm. För egen del gillar jag att ha separata system för larm och kamera pga redundans, om ett system mot förmodan fallerar så har du ett till. En stor fördel med motioncam är att du får bildsändningen att fungera via sim-kort om internet går ner. Detta är något svårare att uppnå med ett separat kamerasystem som oftast endast använder fast internetlina som kommunikationsväg.
 
  • Gilla
bsba och 1 till
  • Laddar…
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Installerade idag en Motioncam. Kan rekommendera den varmt. Superbra!
Nackdelen med den är att det (i dagsläget) inte går att få den att skicka feeden när brandlarmet/Fireprotect utlösts. Det var en dealbreaker för mig.
 
  • Gilla
Melwin
  • Laddar…
Lucky2015
P panzerkin skrev:
Nackdelen med den är att det (i dagsläget) inte går att få den att skicka feeden när brandlarmet/Fireprotect utlösts. Det var en dealbreaker för mig.
Det hade varit bra om den gjorde. Dock så tycker jag det är bra att Fireprotect ger indikation om kraftig temperaturökning förutom att den bara känner av röklukt. Sen kan man också ställa in så så att den ignorerar första larmet för att undvika falsklarm.
 
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Det hade varit bra om den gjorde. Dock så tycker jag det är bra att Fireprotect ger indikation om kraftig temperaturökning förutom att den bara känner av röklukt. Sen kan man också ställa in så så att den ignorerar första larmet för att undvika falsklarm.
Nackdelen är väl att en kopplad larmcentral inte lär larma ut brandkår utan att ha fått branden visuellt bekräftat. Det här måste Ajax lösa..
 
Lucky2015
M Melwin skrev:
Nackdelen är väl att en kopplad larmcentral inte lär larma ut brandkår utan att ha fått branden visuellt bekräftat. Det här måste Ajax lösa..
Är det så? Den information jag fått är att om flera brandvarnare löser ut så räknas det som att branden är visuellt bekräftad. Detta eftersom brandvarnarna känner av värmeutveckling samt rök. Men jag kan ju såklart ha fel.
 
Är det någon som fått falsklarm på sina PIR enheter?
Hade precis ett, blir ju lite adrenalin så här dags på dygnet när man vaknar till telefonens tjut.
 
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Är det så? Den information jag fått är att om flera brandvarnare löser ut så räknas det som att branden är visuellt bekräftad. Detta eftersom brandvarnarna känner av värmeutveckling samt rök. Men jag kan ju såklart ha fel.
Jag vill vi minnas att det var Sector som använde det som argument när de lanserade sin kamera-PIR. Så ta det med en viss nypa salt. Måste undersöka om ditt påstående stämmer. Det vore bra om det var så. :cool:
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Är det någon som fått falsklarm på sina PIR enheter?
Hade precis ett, blir ju lite adrenalin så här dags på dygnet när man vaknar till telefonens tjut.
Nej, men ett av mina brandlarm rapporterade rök vid 04:00 på morgonen för ett par dagar sedan vilket löste ut larmet mitt i natten. Ingen rök och nyinstallerat system. Sekunder senare rapporterade den att det inte var rök längre. Hoppas den inte tänker fortsätta falsklarma om rök.
 
Kan man någonstans läsa loggar på hur länge något deckare registrerat rörelser?
Min telefon larmade i någon sekund, sen blev det tyst i telefonen, upprepas larmen i telefonen om rörelser registreras kontinuerligt? Eller man blir bara notifierad en gång i telefonen?
 
G GammaltSomNytt skrev:
Nej, men ett av mina brandlarm rapporterade rök vid 04:00 på morgonen för ett par dagar sedan vilket löste ut larmet mitt i natten. Ingen rök och nyinstallerat system. Sekunder senare rapporterade den att det inte var rök längre. Hoppas den inte tänker fortsätta falsklarma om rök.
Var med om samma sak, blev rejält rädd när larmet gick att det brann i garaget. Lösningen blev att ställa in ignorera första larmet.
 
Käns ju lite sådär med kvaliten om falsklarm är så vanliga. Jag har en gång för flera år sedan haft en vanlig brandvarnare som falsklarmade mitt i natten. Den åkte ut och byttes mot en ny samma dag.

Samtidigt så åldras brandvarnare så de bör bytas med några års mellanrum för tillförlitlig funktion. Med dessa måste vara hyfsat nya och ska funka. Annars kan man inte lite på den, och funktionen riskerar att snarare skapa oro än minska den
 
Lucky2015
X xLnT skrev:
Är det någon som fått falsklarm på sina PIR enheter?
Hade precis ett, blir ju lite adrenalin så här dags på dygnet när man vaknar till telefonens tjut.
Har du husdjur? Vilken känslighet har du inställd på den sensor som löste ut?
 
Lucky2015
X xLnT skrev:
Kan man någonstans läsa loggar på hur länge något deckare registrerat rörelser?
Min telefon larmade i någon sekund, sen blev det tyst i telefonen, upprepas larmen i telefonen om rörelser registreras kontinuerligt? Eller man blir bara notifierad en gång i telefonen?
Om du inte kvitterar pushnotisen genom att klicka på den utan bara swipar bort den så kommer det att tjuta på din telefon efter ett litet tag igen. Larmen upprepas varje gång rörelse upptäcks när larmet är aktivt.
 
Lucky2015
T Tompa01 skrev:
Käns ju lite sådär med kvaliten om falsklarm är så vanliga. Jag har en gång för flera år sedan haft en vanlig brandvarnare som falsklarmade mitt i natten. Den åkte ut och byttes mot en ny samma dag.

Samtidigt så åldras brandvarnare så de bör bytas med några års mellanrum för tillförlitlig funktion. Med dessa måste vara hyfsat nya och ska funka. Annars kan man inte lite på den, och funktionen riskerar att snarare skapa oro än minska den
Jag har haft mina Fireprotect plus i drygt 1 år och även kompletterat med fler. Ingen av dem har löst ut en enda gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.