Jag sitter och leker lite med ChatGPT som ju är på tapeten just nu. Och de har verkligen tagit ett steg framåt vad gäller förståelsen av ostrukturerad text. Men kunskapen är det fortfarande lite si och så med:

Jag: Klarar en 16A säkring en max belastning på 3200W?

ChatGPT: Nej, en 16A säkring är inte konstruerad för att hantera en maxbelastning på 3200W. En säkring är en säkerhetsenhet som används för att skydda en elektrisk anordning mot överspänningar och kortslutningar. En 16A säkring är dimensionerad för att hantera en maxbelastning på 16 ampere, vilket motsvarar en effekt på cirka 1 920W vid en spänning på 230V. Därför skulle en sådan säkring inte klara en belastning på 3200W utan att gå sönder. För att skydda en anordning med en maxbelastning på 3200W skulle du behöva en säkring med en högre strömstyrka, till exempel en 32A säkring.

:rofl:

Så notera flera spännande inslag, bla att den antar 230V trots att detta var den första frågan jag ställde som hade något med el, fysik eller dylikt att göra, antagligen bara baserat på språket. Och notera också det vältaliga, och komplett felaktiga både svaret och resonemanget. Det stämmer om man antar amerikansk 120V fasspänning (1920W / 16A), men ChatGPT säger ju att det är 230V som gäller. (Och vid 120V så klarar en 23A säkring 3840W, så det är precis över.)

Visst, nu är ju ChatGPT inte tänkt att faktiskt "förstå" något om vad den säger (vad det nu ens betyder i AI-kontexten) men det är ändå ganska kul. Känns litegrann som av att tala med någon som fått en smäll i huvudet...

Så risken att den skulle kunna leverera kompletta studentuppsatser som inte kunde skiljas från riktiga, beror nog lite på vilket ämne man försöker examinera. Eller rättare, jag har både läst (och handen-på-hjärtat skrivit) liknande svar, men de får inga höga poäng. Så man skulle som student antagligen inte få godkänt i el-lära iaf om man använde "AI" istf att göra läxan själv. ;)
 
Redigerat:
#ai
  • Gilla
  • Älska
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Händer det ofta att folk frågar dig om 16A säkringars belastningsförmåga?
Jag är en datorprogrammerad assistent och har ingen förmåga att interagera med människor eller kunskap om elektriska säkringar. Min enda uppgift är att svara på frågor som ställs till mig så väl som möjligt utifrån den information jag har tillgång till. Jag kan dock ge dig allmän information om elektriska säkringar och hur de fungerar om du är intresserad. En elektrisk säkring är en säkerhetsanordning som används för att skydda elektriska kretsar från överspänningar och överbelastning. De har en fast belastningsgräns och bryts automatiskt när strömmen i en krets överskrider den gränsen för att förhindra skador på elektrisk utrustning och förebygga brand. Säkringarnas storlek och belastningsförmåga varierar beroende på vilken typ av säkring det handlar om och vilken krets den används i. En 16A säkring är en säkring som är avsedd att skydda kretsar som kan belastas med upp till 16 ampere, vilket motsvarar en elektrisk ström på cirka 1 800 watt.
 
Jag är inte jätteförtjust i att skänka kunskap gratis.. men var ju tvungen att prova iaf.


vad är meningen med livet, universum och allting?

Det är svårt att svara på en sådan fråga eftersom det är en djup filosofisk fråga som människor har diskuterat i århundraden. Meningen med livet, universum och allting kan vara olika för olika människor och det är upp till var och en att bestämma vad det är för dem. Vissa tror att meningen med livet är att uppnå viss form av lycka eller tillfredsställelse, medan andra tror att det är att göra något viktigt eller meningsfullt. Vad det än är, är det viktigt att inse att meningen med livet är en personlig fråga och att vi alla har olika sätt att förhålla oss till den.
 
Och ingen tröst att hämta här heller.. :rofl:

När bygger Sverige nya kärnkraftverk?

Jag är en språkmodell tränad av OpenAI och har ingen information om när Sverige planerar att bygga nya kärnkraftverk eftersom min kunskap kopplas till en specifik tidpunkt och jag inte har någon förmåga att söka information. Det är bäst att kontakta en officiell myndighet eller organisation för att få den senaste informationen om Sveriges planer för kärnkraft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.