6 457 läst · 6 svar
6k läst
6 svar
Ahh-Myror...
Har precis investerat drygt 3 miljoner i ett nybyggt hus och på tomten (ej anlagd ännu, endast matjordslager) jonnar ett gäng svartmyror omkring. Fine tänker jag bara dom inte tar sig in i huset så är det väl ingen fara. Idag när jag skulle ut efter tidningen, böjer mig ner för att ta på mig skorna och vad får jag se...? Ett tiotal myror irra omkring på golvet. Kikar närmare och får se en klämma sig upp mellan klinkerfog och golvsockel.
Snabbt som attan slår jag ihjäl det fåtal som tagit sig in bara av ren ilska.
Nu till min lilla fråga: Är detta något man får räkna med eller skall ett nytt hus vara så tätt att myrorna inte tar sig in? Känns inte så trevligt att investera så mycket pengar och finna myror direkt. Än lär dom väl inte ha gjort någon större skada och de kanske går att bli av med hyggligt lätt om de inte fått fäste.
Några bra tips för att bli av med dem och framförallt hur skall jag hindra att de kommer tillbaks in? Är detta något som hustillverkaren bör åtgärda? Försäkring? etc.?
Snabbt som attan slår jag ihjäl det fåtal som tagit sig in bara av ren ilska.
Nu till min lilla fråga: Är detta något man får räkna med eller skall ett nytt hus vara så tätt att myrorna inte tar sig in? Känns inte så trevligt att investera så mycket pengar och finna myror direkt. Än lär dom väl inte ha gjort någon större skada och de kanske går att bli av med hyggligt lätt om de inte fått fäste.
Några bra tips för att bli av med dem och framförallt hur skall jag hindra att de kommer tillbaks in? Är detta något som hustillverkaren bör åtgärda? Försäkring? etc.?
En liknande diskussion har förts ang möss och då kom vi fram till att en mus kan tränga sig in i en öppning mindre än en halv cm! En myra kan ju säkert ta sig in på mindre än en halv mm och vilket hus kan byggas så tätt att inte så små öppningar finns? Om du har Anticimex försäkring (Trygg Hansa bjöd på en sådan försäkring förr i tiden) kan du säkert få hjälp med utrotningen annars finns det ju Myrr medel och liknande att köpa för egen bekämpning! Kan myror verkligen förstöra saker på samma sätt som möss???Nuno skrev:Är detta något man får räkna med eller skall ett nytt hus vara så tätt att myrorna inte tar sig in? Känns inte så trevligt att investera så mycket pengar och finna myror direkt. Än lär dom väl inte ha gjort någon större skada och de kanske går att bli av med hyggligt lätt om de inte fått fäste.
Beror på typen av myra.
Hästmyror kan förstöra hus, värre än vad möss gör: http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=450
Vanliga myror verkar vara mest dj*vligt irriterande om de tycker att ens hus är superbt skafferi: http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=426
/ama
Hästmyror kan förstöra hus, värre än vad möss gör: http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=450
Vanliga myror verkar vara mest dj*vligt irriterande om de tycker att ens hus är superbt skafferi: http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=426
/ama
Har nu startat ett mindre krig mot myrorna och placerat ut en fälla där de kommer in och spridit ut lite kemikalier på utsidan av huset, förhoppningsvis hjälper detta. Annars får det bli tyngre prylar. Vet att jag någon gång hemma hos mina föräldrar under tonåren bestämde mig för att testa att ta död på lite svartmyror som bosatt sig i en mur. Tog fram radar spray och blåste på, inget hände...trodde jag, efter en kvart låg alla myrorna och krampade och övriga samhället gick också och dog.
Det verkar var vanliga svartmyror som tagit sig in hos oss, kan de ställa till med skada om de får jonna omkring inne i väggarna? Borde kunna täppa till "hålet" på insidan om jag hittar det bakom golvsockeln. Frågan är om de har intresse av att ta sig in om de inte kommer åt några godsaker...
Det verkar var vanliga svartmyror som tagit sig in hos oss, kan de ställa till med skada om de får jonna omkring inne i väggarna? Borde kunna täppa till "hålet" på insidan om jag hittar det bakom golvsockeln. Frågan är om de har intresse av att ta sig in om de inte kommer åt några godsaker...
Sockermyror brukade min pappa kalla dem. Lite spilld saft på golvet kan räcka för att väcka myrors intresse.
Man kan ju testa att lägga en rand med Myrr just utanför huset, runt hela huset.
Inne huset tror jag inte de gör någon skada. Under trädgårsplattor och asfalt har jag varit med om att det har grävt ut så att det har blivit små sättningar.
Man kan ju testa att lägga en rand med Myrr just utanför huset, runt hela huset.
Inne huset tror jag inte de gör någon skada. Under trädgårsplattor och asfalt har jag varit med om att det har grävt ut så att det har blivit små sättningar.
Då vi köpte vårt hus diskuterade vi svartmyror med besiktningsmannen. Enligt honom var svartmyror ingen fara för huset. Däremot kan man fundera på ifall man har fuktproblem ifall de dyker upp, för de gillar nämligen fuktiga miljöer.Nuno skrev: