Självbyggare
· Skåne
· 45 inlägg
Har en dosa på väggen (afriso) som börjat lysa rött, utgör inga ljud förutom ett konstant tickande ljud. Jag har haft avlopps tömning i vanlig ordning så är osannolikt att det är fullt.
Har haft en massa vind och regn senaste dagarna där det runnit in vatten på visa delar av väggarna i källaren (där apparaten också sitter) kan det ha något med det att göra?
På bilden ser man inte att det lyser rött men den översta lysdioden lyser rött.
Har haft en massa vind och regn senaste dagarna där det runnit in vatten på visa delar av väggarna i källaren (där apparaten också sitter) kan det ha något med det att göra?
På bilden ser man inte att det lyser rött men den översta lysdioden lyser rött.
Nivå larm för tanken, den är full och kännaren ska vara på nivå, så att det finns plats för ca 5 - 6 dygns fyllning. Det finns säkert ett rör som slammbilen kopplar på, öppna i kika/lys ner så du ser nivån. I bland kan givaren halka ner om den inte är fäst som den ska och visa full tidigare.
PS Det sitter ett batteri 9 volt i dosan, kan även larma för dåligt batteri.
Självbyggare
· Skåne
· 45 inlägg
Stort tack! Testar detta
Självbyggare
· Skåne
· 45 inlägg
Såg nu att den va tom på batteri och kopplad med kabel. Men du kanske menade att givaren i tanken har ett batteri?J jonaserik skrev:Nivå larm för tanken, den är full och kännaren ska vara på nivå, så att det finns plats för ca 5 - 6 dygns fyllning. Det finns säkert ett rör som slammbilen kopplar på, öppna i kika/lys ner så du ser nivån. I bland kan givaren halka ner om den inte är fäst som den ska och visa full tidigare.
tanken är så pass stor att den bara töms en gång per år tror jag.
Det va länge sen gubbarna va här och tömde så känns konstigt om dem råkat komma åt givaren. Detta röda ljus kom nu i dagarna. Har haft en massa oväder här så känns som det har med det att göra.
Nej det är ett standarttlarm för tankar och bara ett batteri som sitter i dosan. Kopplat sladdar, kommer inte ihåg nu om det finns 230 V ingång på det, men troligtvis inte då den ska larma även med strömavbrott, har bara kopplat med batteri. I övrigt kan givarna säga upp sig. Har inte provat att kortsluta givaringången eller koppla bort givaren hur larmet beter sig då.
Tror inte vädret har med detta att göra. Inte vad jag kan minnas om väder som påverkan. det är en sådn här du har, kanske med en trafo eller bara batteri. Om det finns lösa givare att köpa, kan jag inte svara på.
https://www.avloppscenter.se/vara-p...Cj0KCQiA7NO7BhDsARIsADg_hIbh4K1ReryEkEvAsianq
Tror inte vädret har med detta att göra. Inte vad jag kan minnas om väder som påverkan. det är en sådn här du har, kanske med en trafo eller bara batteri. Om det finns lösa givare att köpa, kan jag inte svara på.
https://www.avloppscenter.se/vara-p...Cj0KCQiA7NO7BhDsARIsADg_hIbh4K1ReryEkEvAsianq
Har du tittat i tanken att den inte är nära full - just för att vara säker på att det inte gått läck någonstans i rören eller tanken själv och blivit uppfylld av tex. dagvatten eller tex. toalett som småläcker vatten hela tiden utan att du har sett det.
sSjut inte budbäraren förrän du är säker på att det är budbärarens fel ;-)
Självbyggare
· Skåne
· 45 inlägg
Haha Näh så sant! Tänkte samma sak, ska kolla till detta. TackX xxargs skrev:Har du tittat i tanken att den inte är nära full - just för att vara säker på att det inte gått läck någonstans i rören eller tanken själv och blivit uppfylld av tex. dagvatten eller tex. toalett som småläcker vatten hela tiden utan att du har sett det.
Självbyggare
· Skåne
· 45 inlägg
Nu har jag varit ute och tittat. Ser fullt ut. Vad tycker ni? Och vad är nästa steg?G Gårdsdrömmar87 skrev:
Ringa slammbilen, tömma, lyssna om det skvalar/rinner utan att någon använder vatten i huset. Då kan det vara någon läcka på ett rör och grundvatten kommer in, eller Ve och fasa, en läcka på tanken. Hur var det nu, runnit vatten på väggarna, finns det avlopp där och det rinner dit, så fylls tanken. Bara slå i en skvätt i avloppet och en lysnar vid tanken.
PS Minsta lilla droppar från en otät toa fyller på, kan bli många liter på ett dygn.
PS Minsta lilla droppar från en otät toa fyller på, kan bli många liter på ett dygn.
Självbyggare
· Skåne
· 45 inlägg
Stort tack! Slambilen bokad till tisdag.J jonaserik skrev:Ringa slammbilen, tömma, lyssna om det skvalar/rinner utan att någon använder vatten i huset. Då kan det vara någon läcka på ett rör och grundvatten kommer in, eller Ve och fasa, en läcka på tanken. Hur var det nu, runnit vatten på väggarna, finns det avlopp där och det rinner dit, så fylls tanken. Bara slå i en skvätt i avloppet och en lysnar vid tanken.
Är detta försent eller borde jag boka en redan imorn?
Prisskillnaden va tisdag 2400kr och samma dag runt 4-5 tusen.
För sent Tja vad ska man säga om det. den är nu full och kommer kanske att höja nivån ytterligare. samt att rören till den kommer att fyllas. Brukar inte vara problem om rören har en bra backe till tanken, skiten rinner ner när den tömms. Men kan vara på plats att vara försiktigt och använda så lite som möjligt. Gubbar går ut och pinkar, gummor spolar inte varje gång.G Gårdsdrömmar87 skrev:
Självbyggare
· Skåne
· 45 inlägg
Haha bra svar. Stort tackJ jonaserik skrev:För sent Tja vad ska man säga om det. den är nu full och kommer kanske att höja nivån ytterligare. samt att rören till den kommer att fyllas. Brukar inte vara problem om rören har en bra backe till tanken, skiten rinner ner när den tömms. Men kan vara på plats att vara försiktigt och använda så lite som möjligt. Gubbar går ut och pinkar, gummor spolar inte varje gång.
Grannens Häck
Medlem
· Från storstan
· 629 inlägg
Grannens Häck
Medlem
- Från storstan
- 629 inlägg