Hej,
hittade ett par gamla fina maskiner när vi rensade ett förråd hos morfar efter att han gått bort.

Bland annat en överhandsfräs och elhyvel från ELU.

Överhandsfräsen är modell MOF96/02 och ser ut enligt bilder. Vad jag förstår är det ett gammalt fint Schweiziskt fabrikat med hög kvalitet.

Då jag inte hade en överhandsfräs sedan innan och gärna vill använda maskinen i framtiden undrar jag om någon som har samma maskin kan peka ut vad som saknas och om det är värt att komplettera maskinen eller om det är för dyrt jämfört med att köpa en ny maskin från hyllan.

Sladdstället är inte original och dessutom trasigt så det ska jag byta.

Som jag förstår det saknas verktygen för att byta frässtål. Det kan man ju använda vilka fasta nycklar som helst till tänker jag.

Sedan saknas djupstoppet och parallellanhållet med sina axlar/pinnar.

Jag verkar sakna spindellåsmekanismen där man trycker in ett bleck. Nån som har input på det?

Det kan räcka med frågor och kommentarer här, det dyker säkert upp fler senare.

Gamal ELU överhandsfräs modell MOF96/02 på träbord utan djupstopp och parallellanhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en ELU överhandsfräs modell MOF96/02, saknar djupstopp och parallellanlag.
Skapa konto

• Gamla ELU överhandsfräsen modell MOF96/02 på arbetsbänk med synlig tillverkarskylt och delar.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Appe
  • Laddar…
För det första skall du vara glad över en fin maskin :).

Blecket för låsning av spindeln är en av de dåliga konstruktionerna på maskinen. Jag skruvar bort den direkt även på en ny maskin och skaffar en tunn 13mm nyckel istället. Är mycket bättre att dra med två nycklar 13 och 17 istället för med det usla blecket. Egentligen en bonus för dig att slippa skiten och ha ett basalt och enkelt system som aldrig krånglar.

Djupanslaget går att ersätta med en borr eller vilken annan metallpinne som helst. Inget problem att den fattas. Är du bekväm med metallarbeten kan du gänga in en fininställningsskruv i änden så Går det att finställa efter grovinställning. Låsmutter kommer behövas.

Ett känt problem är att höjdinställningen blir trög efter en längre tids användning. Det finns ett litet hål i bordet vid stolpen där brytaren sitter. Spån tränger in där och fyller röret med tiden. Tar man bort allt som går att ta bort på den sidan går det att blåsa ur spånet. Sedan fungerar det igen.

Bordet har två skruvhål för M5 som gör det väldigt enkelt att montera fräsen på giggar och mallar.

Andra har säkert mer att säga om maskinen.

Mvh Findus

• Gilla
Appe och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Självklart är jag glad att jag kan ta vid med maskinen efter min morfar som älskade att snickra. Vet inte hur många väggklockor, skålar, ljusstakar och taklampor han tillverkat till släkt och vänner, men många är det genom åren.

Jag antog att det gick att leva utan spindellåsmekanismen, skönt att få det bekräftat. Morfar har säkert monterat bort det själv av samma anledning.

Djupanslaget tror jag att jag skall köpa ett original, de verkar inte kosta mer än en 60 kr + frakt. Då får man väl en liten plastflagga? på änden som gör att det går fortare att läsa av skalan korrekt.

Jag har svårt att lokalisera hålet där spån tränger in och trögar ner djupinställningen. Det jag kan hitta är ett litet hål som verkar ha en pytteliten insexskruv i sig och strax ovanför det ett gängat hål, kanske M5? Förstår heller inte vilka delar du menar att man ska plocka bort.

• Gilla
Appe
  • Laddar…
Bry dig inte om spånet förrän det behövs ;).
Lägg det på minnet bara så du inte tror att maskinen är körd om du får det problemet. Du plockar bort brytaren och kåpan bakom och kommer då åt att blåsa ut spånet ur stolpen.

Det finns en firma i Johanneshov/Enskede som har reservdelar och servar maskinen. Har tappat adressen. Kanske någon annan har den?

Mvh Findus

• Gilla
Appe och 1 till
  • Laddar…
Tack för kommentarerna. Ska bli kul att testa maskinen framöver.

• Gilla
Appe
  • Laddar…
Jag har ärvt en likadan maskin av min morfar!
Körde den en hel del men sedan gick troligen något lager åt skogen för den tvärstannade och brummar bara nu. Spindeln sitter helt fast.
Något känt fenomen?

Öppna och kolla, är det ett lager så är det bara att kolla dimension och köpa ett nytt.
Har bytt lager i min gamla ärvde maskin och kol.

• Gilla
Appe
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.