Hej.

jag undrar om det är någon som har erfarenhet om ärva stuga med syskon eller annan släkting där det inte går dela.
antingen någon Köper ut den andra eller tvångsförsäljning.
I detta troliga framtida fall kommer det inte funka dela utan den andra kommer vilja ha kvar som vanligt, bossa och bestämma till dennas fördel. Om inte pappa tröttnar och säljer innan.
Erbjuda köpa ut den andra kommer inte accepteras eller den andra köper ut mig tror jag inte han har råd med. Sälja hela stugan kommer absolut inte accepteras. Han vi ha kakan och samtidigt äta den.
Jag orkar verkligen inte med dela och tjafset.
Tvångsförsäljning verkar vara bökigt och kostsamt.
Någon med erfarenhet som kan berätta hur det går till och för och nackdelar.

Jag har varit inblandad i ett liknande scenario som någon gång i framtiden riskerade att bli så illa som du beskriver. Det sår nu i testamentet tydligt att om inte båda parter är överens om att äga och nyttja hälften var, så ska objektet säljas i samband med bodelningen och pengarna delas. Det känns klart tryggare för arvtagarna och den nuvarande ägaren slipper känna att den ställer till med bråk i onödan genom att låta dem ärva en potentiell surdeg.

• Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
K Kristina2 skrev:
Hej.

jag undrar om det är någon som har erfarenhet om ärva stuga med syskon eller annan släkting där det inte går dela.
antingen någon Köper ut den andra eller tvångsförsäljning.
I detta troliga framtida fall kommer det inte funka dela utan den andra kommer vilja ha kvar som vanligt, bossa och bestämma till dennas fördel. Om inte pappa tröttnar och säljer innan.
Erbjuda köpa ut den andra kommer inte accepteras eller den andra köper ut mig tror jag inte han har råd med. Sälja hela stugan kommer absolut inte accepteras. Han vi ha kakan och samtidigt äta den.
Jag orkar verkligen inte med dela och tjafset.
Tvångsförsäljning verkar vara bökigt och kostsamt.
Någon med erfarenhet som kan berätta hur det går till och för och nackdelar.
Ingen erfarenhet men tankar kring ämnet.
Tipset om att be pappa skriva ner tydligt om hur han vill att det ska delas efter bortgång är jättebra men kanske svårt att få det att hålla rättsligt. Om pappa redan nu är medveten om att den ena parten inte har intresse av att behålla och kanske själv inte orkar redan nu eller i tid så är det nog bra om pappa själv säljer av själv så slipper barnen bli osams efter hans bortgång.

D
Hep Hep skrev:
Jag har varit inblandad i ett liknande scenario som någon gång i framtiden riskerade att bli så illa som du beskriver. Det sår nu i testamentet tydligt att om inte båda parter är överens om att äga och nyttja hälften var, så ska objektet säljas i samband med bodelningen och pengarna delas. Det känns klart tryggare för arvtagarna och den nuvarande ägaren slipper känna att den ställer till med bråk i onödan genom att låta dem ärva en potentiell surdeg.
Hoppas verkligen inte det står så i testamentet för en sådan skrivning har inte något egentligt rättsligt stöd.

Ingen delägare av dödsboet kan framtvinga en försäljning innan fastigheten skiftats till delägarna.

D
Eller @Hep missförstå mig rätt, det är klart det kan stå så i ett testamente, den avlidnes sista önskan men det är inte på något vis bindande för en boutredningsman.

Möjligtvis kan man argumentera för att det ut ett moraliskt perspektiv är bindande för arvingarna men om en arvinge vill ha fastigheten för x kronor men den andra arvingen vill ha 2X kronor, dvs det blir en konflikt så kan fastigheten först säljas enligt samöganderättslagen.

(och det var säkerligen inte det som var den avlidnes sista vilja)

Du bör kolla upp det där…..

D
Jag har många års erfarenhet.

Mitt råd till TS är att pappan bestämmer hur han vill ha det innan han lämnar jordelivet. Ta sedan hjälp av en jurist att författa nödvändiga dokument, till exempel testamente.

D Derbyboy skrev:
Mitt råd till TS är att pappan bestämmer hur han vill ha det innan han lämnar jordelivet.
Och mitt råd till pappan är att inte försöka styra sina efterlevande från andra sidan graven. Gåvor och testamenterade fasta egendomar kan kombineras med klausuler på ett sätt som vanliga köp inte kan. Sånt bör man hålla sig för god för även om man tror att man vet bäst.

I TS fall (om det inte tillkommer förbehåll) kommer TS lagligen kunna tvinga fram en tvångsförsäljning. En sådan ger normalt sämre utfall än en vanlig försäljning, så bara hot om tvångsförsäljning kan nog få många att mjukna.

Ett sätt att avdramatisera det hela kan ju vara att redan nu till far och bror göra klart att man inte är intresserad av något samägande då syskonen är/prioriterar olika, och att man kanske redan nu ska göra upp om villkoren för ett utköp av endera parten, eller se till att sälja om utköp inte går.

Det är klart att det är tråkigt att säga sånt till sin bror, men att skjuta konflikten framför sig är nog inte heller bra.

D Derbyboy skrev:
Jag har många års erfarenhet.

Mitt råd till TS är att pappan bestämmer hur han vill ha det innan han lämnar jordelivet. Ta sedan hjälp av en jurist att författa nödvändiga dokument, till exempel testamente.
Nu var jag bara med i diskussionen och ärver inget. De som mer direkt är inblandade tog hjälp av en jurist. Antingen en sämre jurist än du, eller så står det skrivet på något annat sätt än jag minns, men andemeningen är som jag skrev.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.