Vi rev en vägg i vårt hus från 1961 som enligt ritning är gjord i Ytong.

Är detta såkallad blåbetong? Jag tycker inte de ser ut som de om man jämför med bilder från google.

• Bruten vägg av Ytong-block på golvet med dammsugarslang i hus från 1961.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Riven vägg i äldre hus visar exponerade Ytong-block, ifrågasätter om det är blåbetong.
Mats-S
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Här kan du läsa historien om Ytong:
[länk]

Ytong tillverkades ursprungligen av uranhaltig alunskiffer och fick en blåaktig nyans. Det kallades där allmänt blåbetong, och visade sig senare vara kraftigt radonhaltigt.
Numera säljs lättbetong under namnet Ytong av det tyska företaget Xella.

Se även
[länk]

Det du har ser inte ut som "blåbetong", i alla fall inte om färgerna på min skärm återger din bild korrekt :)
Hej och tack för svar Mats! Jo har försökt läsa på lite granna och de verkar som de är ett lotteri ifall byggarna har använt sig blåbetong eller inte i gamla hus? Huset är byggt av Ytong Hus Ab.

Har köpt en radonmätare för att vara på säkra sidan.

Blåbetong är ju även porig i sin struktur

• Gilla
Mikko58 och 1 till
  • Laddar…
J
Ytong/blåbetong tillverkades på tre ställen (eller var det 4?)
Både färg och radonhalt kan variera. Är den från Gotland hade den lägre radonhalt. Har blandat i mitt hus. En del av huset har ljusa block medans en annan riktigt blåa.

Amazonic Amazonic skrev:
Blåbetong är ju även porig i sin struktur
Ja precis...denna betong var slät.
J JeLö skrev:
Ytong/blåbetong tillverkades på tre ställen (eller var det 4?)
Både färg och radonhalt kan variera. Är den från Gotland hade den lägre radonhalt. Har blandat i mitt hus. En del av huset har ljusa block medans en annan riktigt blåa.
Mätat 24 timmar på våningen ovanför med samma typ av material i väggarna (där har vi inte rivit den väggen) ...var ett lugnande resultat iallafall..ska låta den mäta nån månad så får man se.

• Radonmätare från Airthings visar lång- och korttidsvärden, fotograferad på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.