4 102 läst · 19 svar
4k läst
19 svar
Är Y/D start möjlig?
Sida 1 av 2
Jag har en luftkompressor med en 7,5 kW motor (12 hk, hur nu det matchar...).
Den är väl för kraftig för att få direktstartas, och i såfall räcker nog inte 16A säkringarna till heller?
Enligt märkskylten så ska den D-kopplas på 400V, då går den väl att Y/D starta?
Den saknar data på Y-kopplingen, likaså för cos fi.
Den är väl för kraftig för att få direktstartas, och i såfall räcker nog inte 16A säkringarna till heller?
Enligt märkskylten så ska den D-kopplas på 400V, då går den väl att Y/D starta?
Den saknar data på Y-kopplingen, likaså för cos fi.
Du måste även se till att kompressorn går avlastad under startfasen i Y-läget, annars lär motorn inte orka och säkringarna ryker i alla fall troligtvis.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Om en motor på 7,5kw får eller kan direkt startas beror på el nätet
På mitt gamla jobb direkt startade vi motorer på 30kw men då gick stam nätet utanför dörren med.
Är motor avlastad borde den gå att direkt starta med tröga säkringar men det är inte direkt att rekomendera om man bor i ett hus för spännings fallet blir rätt högt isf.
På mitt gamla jobb direkt startade vi motorer på 30kw men då gick stam nätet utanför dörren med.
Är motor avlastad borde den gå att direkt starta med tröga säkringar men det är inte direkt att rekomendera om man bor i ett hus för spännings fallet blir rätt högt isf.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Helt rätt att det är så i normal fallet men man kan få tillåtelse starta större motorer direkt om nätet klarar det utan olägenheter för nät ägaren eller andra kopplade till nätet.elmont skrev:
Det hänger på hur kraftigt nätet är om man får eller inte.
I en vanlig bostads fastighet är det nog ingen höjdare att direkt starta en motor på 7,5kw även om man ev skulle få för nät ägaren.
Det skulle antagligen bli ganska stort spännings fall i huset.
Självklart ska den vara avlastad vid start
Tror det är hyfsat klent nät där jag bor, ute på landet. Morsans sommarstuga 5km längre ut i skogen har lägre förimpedans än jag Det är högspänning upp dit...
Vad baserar man styrkan på nätet på? Har det med förimpedansen att göra, eller är det kort/jordslutningsströmmen?
Har för mig att jag har runt 840 mohm hos mig.
Tror det är hyfsat klent nät där jag bor, ute på landet. Morsans sommarstuga 5km längre ut i skogen har lägre förimpedans än jag Det är högspänning upp dit...
Vad baserar man styrkan på nätet på? Har det med förimpedansen att göra, eller är det kort/jordslutningsströmmen?
Har för mig att jag har runt 840 mohm hos mig.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 482 inlägg
Ja "styrkan" har med förimpedansen att göra, dvs matarledningens area och längd. Ju lägre impedans desto mer ström kan tas ut utan besvärande spänningsfall.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 482 inlägg
Jo, det är klent, kanske t.o.m. skamligt klent... Klaga!
Men förimpedansen som dom uppger gäller för jordslutning. Mellan fasledarna kan det vara lägre impedans. Den uppgiften borde du också ha fått (Ik2, Ik3).
Men förimpedansen som dom uppger gäller för jordslutning. Mellan fasledarna kan det vara lägre impedans. Den uppgiften borde du också ha fått (Ik2, Ik3).
Nej, fick bara förimpedansen, till sommarstugan fick jag mer info, var en annan som svarade på det mejlet.
Skulle ha frågat igen, då de grävt ner en del kabel nu. Kan ju inte blivit sämre av det tycker jag...
Skulle ha frågat igen, då de grävt ner en del kabel nu. Kan ju inte blivit sämre av det tycker jag...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 482 inlägg
Har noterat en siffra på max 800 mΩ för landsbygd, men det kanske varierar mellan olika nätbolag.
Dom borde ju ha räknat lite på det när dom valde arean på den nya kabeln.
Du var dessutom inte sist på linjen, eller har jag läst det i en annan tråd?
Dom borde ju ha räknat lite på det när dom valde arean på den nya kabeln.
Du var dessutom inte sist på linjen, eller har jag läst det i en annan tråd?
För TS fråga om nätets "styrka" vid motorstart är det Zk och inte Zför som ger spänningsfallet som kan verka störande. De kan avvika en del och ofta i positiv riktning för det ni diskuterar.
Dags att börja kalkylera Bo!
Dags att börja kalkylera Bo!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 482 inlägg
Zk = Uh / (√3 * Ik3) = Uf / Ik3 = 230 / 700 = 0.33 Ω
If = P / (3 * Uf * n * cosφ = 7500 / (3 * 230 * 0.85? * 0.85?) = 15 A
∆U = √3 * If * Zk * cosφ = √3 * 15 * 0.33 * 0.85? = 7.3 V => 1.8 % d^_^b ?
Känns som om cosφ är med en gång för mycket?
If = P / (3 * Uf * n * cosφ = 7500 / (3 * 230 * 0.85? * 0.85?) = 15 A
∆U = √3 * If * Zk * cosφ = √3 * 15 * 0.33 * 0.85? = 7.3 V => 1.8 % d^_^b ?
Känns som om cosφ är med en gång för mycket?