1 636 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Är Veritas miniatyr strykmått användbara?
Hej,
Tänkte köpa ett strykmått med dubbla skär för att markera tapphål. Men som en del av er säkert känner till så är det riktigt dåligt på lagerfronten när det kommer till finsnickeriverktyg så Veritas fullstora är slut i lager överallt vad jag kan se. Är det nån som har provat deras 1/3 miniatyr strykmått? Är de användbara för mindre projekt typ stolar och bord eller är anhållet för litet?
https://www.hyvlar.se/veritas-miniature-marking-gauges
Tänkte köpa ett strykmått med dubbla skär för att markera tapphål. Men som en del av er säkert känner till så är det riktigt dåligt på lagerfronten när det kommer till finsnickeriverktyg så Veritas fullstora är slut i lager överallt vad jag kan se. Är det nån som har provat deras 1/3 miniatyr strykmått? Är de användbara för mindre projekt typ stolar och bord eller är anhållet för litet?
https://www.hyvlar.se/veritas-miniature-marking-gauges
Redigerat:
Tveklöst så är det så, tyvärr så litar jag inte på mig själv att tillverka verktyg som kräver precision. Jag kommer ha svårt nog att göra tapphål utan att bråka med ett rappligt strykmått som jag byggt självH heimlaga skrev:
Såg däremot att de har extraskär till standard veritas strykmåttet i lager hos Hr Schmid,
VERITAS Marking/Mortise Gauge Heads
Kanske blir en beställning där ändå.
Snickra är en hobby för mig så tid har jag per definition, frågan är väl vad som är roligast. Att försöka bygga en stol eller ett bord med ett köpes verktyg eller att bygga ett eget strykmått med dubbla armar och sen bygga ett bord med det.H heimlaga skrev:
Har du något tips på någon bra/enkel instruktion för att bygga sitt eget? Finns ju hundratals youtube videos i ämnet...
Liknande trådar
-
Miniatyr expansionskärl
Värme allmänt -
Fördelarskåp i miniatyr?
Vatten & Avlopp -
Stämjärn. Narex RICHTER eller Veritas stämjärn i PM-V11 stål
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Var handlar jag Veritas till bäst pris?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Bra service från Veritas och hyvlar.se!
Verktyg, Maskiner & Fordon