Hej,

Tänkte köpa ett strykmått med dubbla skär för att markera tapphål. Men som en del av er säkert känner till så är det riktigt dåligt på lagerfronten när det kommer till finsnickeriverktyg så Veritas fullstora är slut i lager överallt vad jag kan se. Är det nån som har provat deras 1/3 miniatyr strykmått? Är de användbara för mindre projekt typ stolar och bord eller är anhållet för litet?

https://www.hyvlar.se/veritas-miniature-marking-gauges

Redigerat:
Microkatten
Det är jag tveksam till att de är tillräckligt stora för bord- och stoltappar.

Hr Schmid har den vanliga dual på lager, varför inte köpa därifrån?

Edit: nej det hade Hr Schmid inte, de har en lurig hemsida där man måste acceptera cookies innan man ser lagersaldot

ok, tack för svar. Inte bara jag som är lite tveksam alltså. Jag avvaktar och ser om de inte får in i lager snart nånstans. (eller att nån annan som har prövat ger de godkänt här)

De där ser för små ut till allt utom vissa specialarbeten.

Det går bra att tillverka ett eget strykmått. Antingen av trå på gammalt vis med killåsning eller av metall.

H heimlaga skrev:
Det går bra att tillverka ett eget strykmått. Antingen av trå på gammalt vis med killåsning eller av metall.
Tveklöst så är det så, tyvärr så litar jag inte på mig själv att tillverka verktyg som kräver precision. Jag kommer ha svårt nog att göra tapphål utan att bråka med ett rappligt strykmått som jag byggt själv :)

Såg däremot att de har extraskär till standard veritas strykmåttet i lager hos Hr Schmid,
VERITAS Marking/Mortise Gauge Heads
Kanske blir en beställning där ändå.

Jag är säker på att du klarar det.

Frågan är om du har tid?

H heimlaga skrev:
Jag är säker på att du klarar det. Frågan är om du har tid?
Snickra är en hobby för mig så tid har jag per definition, frågan är väl vad som är roligast. Att försöka bygga en stol eller ett bord med ett köpes verktyg eller att bygga ett eget strykmått med dubbla armar och sen bygga ett bord med det.

Har du något tips på någon bra/enkel instruktion för att bygga sitt eget? Finns ju hundratals youtube videos i ämnet...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.