Hej på er alla forumare =)

Jag har en fråga angående Ventex 300 med värmeåtervinning. Är det någon som känner till detta aggregat? Det går att hitta mer information på www.ventex.se. Det är nämligen så att det är just detta aggregat som jag har fått en offert på genom en ventilations firma.

Jag ska eftermontera hela systemet då mitt självdrag inte fungerar tillfredsställande. Installatören säger att verkningsgraden är ca 55 % och att aggregatet monteras på vinden (då vi inte har plats i tvättstuga och dylika utrymmen). Jag tycker den lägre verkningsgraden är okey med tanke på att jag vill få ner priset och helt enkelt gör avkall på denna punkt.

Nu kommer min fråga. Har läst att Ventex 300 har funnits ganska länge på marknaden (mer än 30 år) och undrar om detta är ett bra eller dåligt tecken? Är det gammalt och omodernt eller är det kanske så att modellen finns kvar för att systemet funkar bra? Är lite tveksam om jag ska godta offerten vilket jag gärna gör om modellen och märket har gott ryckte.

Känner mig lite ensam i FTX djungeln =)

Tacksam för svar och funderingar//

Hälsningar Henrik
 
Är just på gång att utföra reparationer på en ventex 300 på jobbet...
Aggregatet där är mellan 25-30 år.
Funktionen verkar enkel men funktionell.
2 Fläktar, 1 element, 1 termostat värme,1 termostat avfrostning + 1 ur för avfrostning.
Funktion avfrostning: temperatur uteluft kallare än 5 grader stannar tilluftsfläkten 5min. varje halvtimme...
Aggregatet har 2 driftlägen (åtminstone det gamla) normal och forcerad.

MVH Alexander
 
Jag skulle ha frågat hur mycket dom offerar aggregatet för och frågat dem om det skulle vara ok att skaffa aggregatet själv. Då kan du jämföra och kanske hitta ett med högre verkningsgrad och kanske strömsnålare osv till ett lika lämpligt pris.
 
Lånar denna tråd.

Har som sagt ett ventex 300 aggregat. Fläkthastigheten styrs av en tvåläges brytare, 115v och 220v.

Har problem med att fläktarna ändrar i varvtal. Kör på läge 1 och då ska de gå på 115v. Mäter man spänningen efter trafon så varierar den mellan 80v och upp till 200v. Detta problem inträffar endast ibland.

Någon som vet vad det kan bero på?
 
Superhenrik skrev:
Jag har en fråga angående Ventex 300 med värmeåtervinning. Är det någon som känner till detta aggregat? Det går att hitta mer information på www.ventex.se. Det är nämligen så att det är just detta aggregat som jag har fått en offert på genom en ventilations firma.
Henrik
Jag skulle absolut valt en roterande FTX, istället.:D
Läs energimyndighetens test av FTX-agg. i olika storlekar.
http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Tester/Testresultat/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.