I och med en köksrenovering vill vi riva en kort utstickande vägg. Men jag känner mig lite osäker på hur jag avgör om väggen är bärande.

Bifogar en bild på väggen, hur den yttre regeln ser ut mot taket samt en ritning. Ritningen är från mäklaren när vi köpte huset och är inte helt skalenlig.

Väggen vi vill riva är markerad med grönt. Den är 60cm lång och består av två 45x90 reglar.

I anknytning till väggen finns en murad öppen spis samt en rödmarkerad tegelvägg (murstock?)
Tegelväggen är ca 39cm bred och 1m lång.

Tacksam för all input!

• Köksritning med markerad grön vägg vid öppen spis, intill röd tegelvägg. Väggen är kort och utstickande i köket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg markerad med grönt, visar utstickande del i kök, hyllor med kokböcker ovanför, oklart om bärande roll. Röd och grön linje på väggen.
    Skapa konto
  • Närbild av en träregel mot taket, del av en kort vägg som undersöks inför en köksrenovering, med vitmålad yta runt om.
    Skapa konto
Redigerat:
L LimeMB skrev:
I och med en köksrenovering vill vi riva en kort utstickande vägg. Men jag känner mig lite osäker på hur jag avgör om väggen är bärande.

Bifogar en bild på väggen, hur den yttre regeln ser ut mot taket samt en ritning. Ritningen är från mäklaren när vi köpte huset och är inte helt skalenlig.

Väggen vi vill riva är markerad med grönt. Den är 60cm lång och består av två 45x90 reglar.

I anknytning till väggen finns en murad öppen spis samt en rödmarkerad tegelvägg (murstock?)
Tegelväggen är ca 39cm bred och 1m lång.

Tacksam för all input!
Hur ser husetrs konstruktion ut ?

Om det är en hyfsat modern villa, inte alltför bred, med takstolar som vilatr på långytterväggarna, och inte har någon övervångin så är sällan innerväggar bärande tex

Det är konstruktionen ovanför som avgör. Även en träreglad vägg kan ha en bärande funktion, så bilden på regeln säger inte mkt i sig.

Å ena sidan indikerar närheten till murstocken att den inte bör vara bärande, å andra sidan ser det ut som en blak som går därovanför med lägre innertak "innanför". Är det ett äldre hus som kan ha byggts ut ? Kan det vara en del av en tidigare yttervägg ?
Eller är det något som stagar upp invid murstocken för en ev. övervåning ?

Svårt att se på dessa bilder

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Hur ser husetrs konstruktion ut ?

Om det är en hyfsat modern villa, inte alltför bred, med takstolar som vilatr på långytterväggarna, och inte har någon övervångin så är sällan innerväggar bärande tex

Det är konstruktionen ovanför som avgör. Även en träreglad vägg kan ha en bärande funktion, så bilden på regeln säger inte mkt i sig.

Å ena sidan indikerar närheten till murstocken att den inte bör vara bärande, å andra sidan ser det ut som en blak som går därovanför med lägre innertak "innanför". Är det ett äldre hus som kan ha byggts ut ? Kan det vara en del av en tidigare yttervägg ?
Eller är det något som stagar upp invid murstocken för en ev. övervåning ?

Svårt att se på dessa bilder
Precis som du är inne på så är det en villa från sent 60-tal som byggts ut.
Jag är inte helt säker, men detta kan mycket väl vara en del av tidigare yttervägg.
det finns ingen övervåning och denna delen av huset är endast 8m bred.

L LimeMB skrev:
Precis som du är inne på så är det en villa från sent 60-tal som byggts ut.
Jag är inte helt säker, men detta kan mycket väl vara en del av tidigare yttervägg.
det finns ingen övervåning och denna delen av huset är endast 8m bred.
Då är frågan hur det har växlats av kring skorstenen: OM denna korta vägg bär upp en halv takstol tex, eller bara har byggs som skärmning för köket...
För murstocken syns ju, men också att det "kan" finnas en takstol utanför denna som går hela vägen, eller så är bara hela kosntruktionen inkllädd på ngt sätt,går inte att tyda utifrån bilderna.

• Gilla
LimeMB
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Då är frågan hur det har växlats av kring skorstenen: OM denna korta vägg bär upp en halv takstol tex, eller bara har byggs som skärmning för köket...
För murstocken syns ju, men också att det "kan" finnas en takstol utanför denna som går hela vägen, eller så är bara hela kosntruktionen inkllädd på ngt sätt,går inte att tyda utifrån bilderna.
Tack för hjälpen!
Jag antar att enda sättet att veta säkert är att såga upp ett titthål så att man ser vart takstolarna ligger?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.