Hej jag håller på att riva en innerväg på en enplan villa. Efter ett tag blev jag tvecksam om väggen är bärande eller icke bärande. Väggen är mellan allrum och vardagsrum. Jag är tacksam för era tips och råd. Mvh bokani
Planritning av en enplansvilla som visar en potentiellt bärande vägg mellan allrum och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis rivet gipsskikt på en vägg med synliga stående träreglar och en kamin till vänster.
Skapa konto

BirgitS
Hur ser takstolarna ut och har du någon sektionsritning?

• Gilla
Håkanen67 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur ser takstolarna ut och har du någon sektionsritning?
Hej, jag har några ritningar som jag inte fattar alls. Jag skickar bilderna. Mvh bokani Ritningar av en takkonstruktion med måttangivelser på ett par överlappande pappersark.
Skapa konto
Sliten arkitektonisk ritning av byggnadslokaliseringsplan med mått och linjer, fläckig och något veckad.
Skapa konto
En ritning av en planlösning med tekniska mått och rum benämningar, placerad på ett bord.
Skapa konto
Byggritning med mått och planlösning vänd upp och ned.
Skapa konto

N
Inte bärande.

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Inte bärande.
Hur vet man att den inte är bärande?
mvh bokani

N
Väggen är smal på ritning, då "brukar" den inte vara bärande, ytter väggarna som är tjockare på ritning är bärande.
Sen ser man ju bara ett regelverk för att skruva skivor, ser inget bärande i väggen.
Vet inte om någon annan är av annan åsikt.

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Väggen är smal på ritning, då "brukar" den inte vara bärande, ytter väggarna som är tjockare på ritning är bärande.
Sen ser man ju bara ett regelverk för att skruva skivor, ser inget bärande i väggen.
Vet inte om någon annan är av annan åsikt.
Tusen tack för dina tips. mvh bokani

BirgitS
Bokani Bokani skrev:
Hej, jag har några ritningar som jag inte fattar alls. Jag skickar bilderna. Mvh bokani[bild] [bild] [bild] [bild]
Jag har bett en av forumets experter när det gäller byggnadskonstruktion titta på den här tråden, men jag vet förstås inte om han har tid. Med den typen av takstolar vågar jag inte ens gissa.

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har bett en av forumets experter när det gäller byggnadskonstruktion titta på den här tråden, men jag vet förstås inte om han har tid. Med den typen av takstolar vågar jag inte ens gissa.
Tusen tack, hoppas att han hinner att titta på den. mvh bokani

harry73
Takstolarna verkar ligga tvärs över huset, så väggen du vill riva ligger parallellt med takstolarna. Då bär väggen inte en del av takkonstruktionen
Däremot kan väggen fungera som stöd för innertaket. Hur mycket ser du på vinden?
Har du isolering på innertaket?

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Takstolarna verkar ligga tvärs över huset, så väggen du vill riva ligger parallellt med takstolarna. Då bär väggen inte en del av takkonstruktionen
Däremot kan väggen fungera som stöd för innertaket. Hur mycket ser du på vinden?
Har du isolering på innertaket?
Takpannelen är spikat mot takstolarna. Jag tittade på vinden och ovan innerväggar är tokstolen, mellanrum är 120. Jag tog bort listorna som gömmer både skaven och spikarna. Man ser på bilderna .mvh bokani Vy av en vind med exponerade takstolar, brädor på golvet och isolering synlig mellan balkarna.
Skapa konto
Vitt innertak med synliga spikar och takstolar, pekas ut med en blyertspenna, i ett vardagsrum.
Skapa konto
Utsikt över ett rum med synlig takkonstruktion och utan taklist, med en blyertspenna som pekar mot spikarna och takstolarna.
Skapa konto
Tak med synliga takstolar och borttagna lister som visar spikar och skarvar i en inomhusmiljö.
Skapa konto
Träregel spikad mot vita takpannor i takstomme, synliga spikar och skarvar efter borttagna lister.
Skapa konto
Omvänd bild av ett inomhusrum med synliga takstolar och spikar, samt en penna som pekar på detaljer.
Skapa konto

Ber om ursäkt, vissa bilder blev upponer:D:D

N
Man gör väl taket först, sen väggen, varför stöd i detta sammanhang?

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
N neo11 skrev:
N neo11 skrev:
N neo11 skrev:
Man gör väl taket först, sen väggen, varför stöd i
Tveksam om stöd för innertaket, listan i vardagsrummet som jag tog bort var bara 3 cm bred och 0,5 tjock. Innertak med exponerad trälist där dekorlist tagits bort, synliga skarvar och spikar.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.