Hej experter.
Går i tankarna att renovera garaget. Garaget har ett rum idag som är en gammal matkällare (1,5x1,5m) och hade velat ta bort den så garaget blir större.
Är vägg D (och E) bärande eller av betydelse? Eller är de bara upprättade som skiljevägg för matkällaren?
Vägg A: 250mm lättbetong
Vägg B: 125mm lättbetong
Vägg C: 125mm lättbetong
Vägg D: 250mm lättbetong (denna vägg ska rivas)
Vägg E: 125mm lättbetong (denna vägg ska rivas)
Vägg F: 12cm fulltegel + 3cm mineralull + 12 cm fulltegel. (angränsar till grannens garage då garagen sitter ihop).
Taket är 125mm lättbetong, stora skivor som sträcker sig tvärs över garaget som segment. Dvs från vägg F till ABC. Lättbetongtaket går öven tvärs över vägg D utan skarv också.
Det som gör mig osäker är att man uppfört en dubbelt så tjock vägg (D) i mitten som avgränsare till gamla matkällare.
Har lagt till gamla byggritningar och klippt ut endast den delen det berör. Har skapat den översta bilden för tydlighet.
Huset är från 1964 om det har någon betydelse.
Mvh,
Christian
Går i tankarna att renovera garaget. Garaget har ett rum idag som är en gammal matkällare (1,5x1,5m) och hade velat ta bort den så garaget blir större.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är vägg D (och E) bärande eller av betydelse? Eller är de bara upprättade som skiljevägg för matkällaren?
Vägg A: 250mm lättbetong
Vägg B: 125mm lättbetong
Vägg C: 125mm lättbetong
Vägg D: 250mm lättbetong (denna vägg ska rivas)
Vägg E: 125mm lättbetong (denna vägg ska rivas)
Vägg F: 12cm fulltegel + 3cm mineralull + 12 cm fulltegel. (angränsar till grannens garage då garagen sitter ihop).
Taket är 125mm lättbetong, stora skivor som sträcker sig tvärs över garaget som segment. Dvs från vägg F till ABC. Lättbetongtaket går öven tvärs över vägg D utan skarv också.
Det som gör mig osäker är att man uppfört en dubbelt så tjock vägg (D) i mitten som avgränsare till gamla matkällare.
Har lagt till gamla byggritningar och klippt ut endast den delen det berör. Har skapat den översta bilden för tydlighet.
Huset är från 1964 om det har någon betydelse.
Mvh,
Christian
Som sagt du skriver "Taket är 125mm lättbetong, stora skivor som sträcker sig tvärs över garaget som segment. Dvs från vägg F till ABC. Lättbetongtaket går även tvärs över vägg D utan skarv också.". Dvs skivorna verkar gå från vägg F till A och även över vägg D utan vara skarvade ovanpå.
Medlem
· Västernorrland
· 2 133 inlägg
Det blir ju inte matkällare utan tjocka väggar?
Tyvärr inga ritningar mer än det jag delade i bilden! Det som gjorde mig osäker var att vägg C är halva tjockleken av vägg A. Så var rädd för att matkällarens vägg gjorde att vägg C inte skulle få lika mycket belastning på sig!S scorp1on skrev:
Mycket möjligt det har med isolering att göra! Är ju dock ett kallgarage men såklart matkällaren ska ju hålla lägre temperaturer. Du har helt rätt gällande E. Det är jag som skrivit fel i min bild. Den är såklart också 250mm.P PappasHammare skrev:
Korrekt! Men belastningen i 90% av garaget är mellan tegelvägg (F) och en dubbelt så tjock lättbetongvägg (A). Så eftersom vägg C då enbart har gjorts av halva (125mm) så kanske man gjorde tjockare vägg för matkällaren för att fördela belastningen.S scorp1on skrev:
Kan tillägga att jag även skickade ritningarna till en byggnadskonstruktions-firma som inte kunde avgöra själva på bilderna jag skickade (samma) om den var bärande eller ej utan de vill göra ett platsbesök för att lämna sin åsikt. Kanske bara var ett sätt att få in pengar, men de sa själva att det låg i deras intresse att inte åka ut om de enkelt kunde se på ritningarna att den inte var bärande.
Spontant tycker jag själv att det borde vara solklart att säga att den INTE är bärande. Men jag är amatör och utgår från vad som borde vara logiskt. Precis som ni säger - en matkällare som har isolerade väggar, således tjockare. Även det faktum att taket ej är skarvat utan skivorna löper tvärs från vägg till vägg i 90% av garaget.
Känns lite halvtråkigt att ta in en konstruktör för 2000:- för ett platsbesök som konstaterar detsamma. Men ibland får man bita i det sura äpplet kanske och göra det på rätt sätt för att kunna sova gott om natten.
Känns lite halvtråkigt att ta in en konstruktör för 2000:- för ett platsbesök som konstaterar detsamma. Men ibland får man bita i det sura äpplet kanske och göra det på rätt sätt för att kunna sova gott om natten.
Klicka här för att svara