Hej!

Jag har planer på att riva min vägg mellan kök,matrum och tambur för att få en mer öppen planlösning. Jag har varit i kontakt med föreningen och fått ett godkännande. Dock vill dom ha ett intyg på att jag inte gör åverkan på bärande konstruktion och det räcker med att det är jag som intygar, krävs ej fackman. Eftersom jag saknar kunskap inom detta så hoppas jag på att få lite tips ifrån er.
Min tidigare granne som bor två våningar ovanför mig har även han tagit bort väggen. En byggnadsingenjör hade tittat på ritningarna och konstaterat att väggen inte är med i dom "ursprungliga" konstruktionsritningarna. Jag hämtade nyligen ut ritningar på hela fastigheten och vet inte riktigt vad jag ska titta efter. I ena ritningen så är väggen med och i de andra där bjälklag visas är väggen inte med.
Jag har ringt runt till olika byggkonsultfirmor för att få hem en byggnadskonsult för att titta på det men antingen tycker dom att jobbet är för litet eller så har de inte tid. Väggen är ca 11-12 cm tjock, gjord av tegel som man sedan dragit på lite puts.
Dörren som syns på ritningen har man i efterhand byggt in så man kan alltså inte gå mellan köket och matrummet. Jag har markerat min lägenhet i en av de bifogade ritningarna som jag tror är intressant att titta på

Det kanske finns någon som kan dela med sig av lite tips på hur jag ska gå vidare eller om det är tydligt nog att väggen inte är bärande genom att se på de övriga ritningarna :)
Allt gott!

• Arkitektonisk ritning av lägenhetsplan med markerad vägg som övervägs att tas bort för öppen planlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en byggnad med lägenhetsindelning, markerade väggar och handskrivna anteckningar.
    Skapa konto
  • Arkitektoniska ritningar av en lägenhet, markerat område indikerar plats för en vägg som ska utvärderas.
    Skapa konto
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Nej, det framgår klart av ritningarna att dina mellanväggar inte är bärande. Det är bara väggen mellan vardagsrum och hall som är bärande.

J justusandersson skrev:
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Nej, det framgår klart av ritningarna att dina mellanväggar inte är bärande. Det är bara väggen mellan vardagsrum och hall som är bärande.
Hej och tack för välkomnandet!
Okej, tack för ett tydligt svar! Jag misstänkte det men ville ändå att någon med erfarenhet också bekräftade det, toppen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.