590 läst ·
3 svar
590 läst
3 svar
Är tilläggsisolering utanpå målad fasad olämpligt?
Det gäller en sommarstuga. Vad jag har kunnat se utan förstörande besiktning är väggarna uppreglade med okända dimensioner. Klädda med fasadpanel som är målat med plastfärg. På insidan är det träfiberskivor påspikade på reglarna och däremellan tycks man ha petat ner max 5 cm tjockt lager med kutterspån.
Jag vill isolera väggarna och lutar väl åt att riva bort allt invändigt och ersätta spån med något annat. Men utåt skulle jag också vilja lägga på 45-90 mm isolering, samt ny panel med luftspalt.
Iom att panelen sitter utan luftspalt hade det ju varit smidigt att regla utanpå, isolera, vindskydda, regla luftspalt och sätta ny panel. Befintlig panel är i bra skick. förutom på ett litet ställe där en plint står lite för långt ut så det samlats vatten där. Men inte ruttet, men kommer bli om jag inte fixar det.
Men, är det dumt att bygga in panel som är målad med plast är min undran? Fattar att jag kan skrapa bort färgen, men det är drygt jobb. Då bryter jag hellre bort den.
Jag vill isolera väggarna och lutar väl åt att riva bort allt invändigt och ersätta spån med något annat. Men utåt skulle jag också vilja lägga på 45-90 mm isolering, samt ny panel med luftspalt.
Iom att panelen sitter utan luftspalt hade det ju varit smidigt att regla utanpå, isolera, vindskydda, regla luftspalt och sätta ny panel. Befintlig panel är i bra skick. förutom på ett litet ställe där en plint står lite för långt ut så det samlats vatten där. Men inte ruttet, men kommer bli om jag inte fixar det.
Men, är det dumt att bygga in panel som är målad med plast är min undran? Fattar att jag kan skrapa bort färgen, men det är drygt jobb. Då bryter jag hellre bort den.
Produkter som diskuteras: "skrapa färgen"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 8 145 inlägg
Det borde gå bra. Paroc säger tex inget om att skrapa färg.cederbusch skrev:
Det gäller en sommarstuga. Vad jag har kunnat se utan förstörande besiktning är väggarna uppreglade med okända dimensioner. Klädda med fasadpanel som är målat med plastfärg. På insidan är det träfiberskivor påspikade på reglarna och däremellan tycks man ha petat ner max 5 cm tjockt lager med kutterspån.
Däremot att ta bort ev lockläkt innan man reglar upp för den nya fasaden.
https://www.paroc.com/sv-se/campaigns/add-insulation-to-wall-from-outside
Om det är en luftspalt bakom den befintliga panelen minskar nyttan av din nya tilläggsisolering högst betydligt. dvs jag skulle nog inte gjort så, men jag ingen fakta länk/undersökning att peka på.
Nej hade det varit luftspalt bakom hade detta varit en icke-fråga. Då hade jag såklart tagit bort panelen. Ska undersöka noggrannare i helgen, men allt talar för att väggen består av (innefrån och ut)lyckograbben skrev:
- Mjuk träfiberskiva (Trätex kanske, men det är byggt på 50-talet)
- Reglar med kanske 5 cm spån mellan
- Träpanel
Så det smidigaste vore ju att låta befintlig panel sitta kvar och bara regla på, isolera ytterligare 2 x 45, vindpapp, luftspalt och sist ny panel.
Men jag vill vara säker på att det inte blir problem med plastfärgen som sitter på panelen idag. Så den inte fungerar som någon slags ångspärr och så kondenserar fukt på baksidan av den gamla panelen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden