Skum fråga kanske... Jag har några dörrar hemma som jag ska såga av pga höjt golv. Detta tänkte jag låta någon firma göra, eftersom farsan - som är hyfsat van - hävdar att det är för stor risk att man kan få ett "snedskär" (eller vad det kan heta) om man man inte har en ordentlig bänk där hela dörren kan ligga.

Hur som helst. I samband med detta tänkte jag få dörrarna målade helvita. Jag har då fått reda på att de är gjorda i teak, och att det ska vara ganska "fint". Jag tycker själv att det inte är speciellt snyggt, mörkbrun med ful gulaktig ton, och skulle föredra vita.

Det är bra delar av trät, så sett, inga fula kvistar eller så.

Någon som har någon input - är det bättre att lacka om dörrarna istället? Är det verkligen så himla fint med teak?
 
J
Jag hade då aldrig kommit på idéen att måla teak.

Teak skall oljas!!
 
Niklas_x skrev:
Är det verkligen så himla fint med teak?
Det är en smaksak, vissa kommer att säga att du inte är klok... men som sagt tycker DU att de är snyggare i vitt så kör absolut på det. Spelar ju ingen roll om teak är "fint" om man själv inte gillar det. Så måla på d^_^b
 
Alltså, hade det varit ek (som vi har en hel del av som det är) hade det ju förstås skurit i själen att måla det. Så jag förstår verkligen vad man menar om man tycker att det inte är ok.

Men detta är ju riktigt mörkt och dassigt... :)

Tidigare har det ju varit lackat, får man annan färg om man oljar det?
Det är verkligen den här känslan av det:
http://www.antikhandel.nu/50-60tal/Bilder/linneskap.JPG
(Även om just den bilden verkar ha ett brutalt rödstick)

Betänk att övriga lägenheten är vit högglans, mattsvarta ytor och ek. Känns ju lite off med de här dörrarna...
 
Det här förstår jag inte riktigt vad du menar med

Alltså, hade det varit ek (som vi har en hel del av som det är) hade det ju förstås skurit i själen att måla det. Så jag förstår verkligen vad man menar om man tycker att det inte är ok
.

Du tycker att det hade skurit i själen att måla en ekdörr men en teakdörr är ok. Teak är ju ett av dom "Finare träslag" så jag tycker absolut inte du ska måla utan slipa ner och olja med en fin olja ist. Det kan ju fungera som ett skön kontrast till allt ditt sk. "populära materialval"
 
Kanske kan sälja dörrarna till någon som billar teakdörrar och köpa ett par nya som du tycker är fina. (Vet inte om de betingar något högre värde dock)
 
Precis vad jag tänkte föreslå; försök sälj, eller åtminstone skänk bort, dörrarna. Det finns massor med folk som försöker återställa sina tokrenoverade lägenheter och hus till någorlunda originalskick...
 
Om du målar de och ångrar dig kan du kanske ta bort färgen och olja upp de igen. Det kan du inte om du slänger ut dem. :(
Ta bilder på de innan du målar och spara som dokumentation för ev. framtida ägare...
 
Snyggt renoverad teak slår svensson-ek många gånger om. ;)
Lystern! En dröm!

Men det är den som bor som ska trivas, sedan får det vara hur "fint" eller "fult" som helst.

Kan du datera dörrarna? Med tålamod och datering kan du nog få nya dörrar finansierade genom försäljning.

En övermålning med snabbrenoveringsvitt-jag-gör-som-alla-andra känns inget bra.
 
Du skriver... Jag har då fått reda på att de är gjorda i teak, och att det ska vara ganska "fint".

Visst kan det vara så men är du riktigt säker på att det verkligen är äkta teak.
Ett annat träslag som är ganska likt teak och som var mycket vanligt på dörrar förr var Gabon.
 
Det var väl ungefär såna här reaktioner jag väntade mig. :D

Kanske skulle förtydligat mig. Jag förstår att teak är "finare" än ek och att folk kan tycka det. Men om det hade varit furu som var "finare" hade jag inte gillat det heller. (På samma sätt som jag är allmänt anti mot allt vad allmoge, pärlspont och lasering heter...)
Jag menar bara att eftersom jag alltid har gillat ek så förstår jag hur andra känner inför min ev. målning.

Men hur ser riktigt fin teak ut, någon som har en länk, vad kan man vänta sig om man renoverar istället? Svårt att beskriva lägenheten, men mycket svenssonlook är det ju, och såpass att dörrarna skär sig rätt rejält som det är just nu.

Sen blir det lite besvärligt att sälja/skänka dörrarna eftersom det är lite non-standard mått, och jag inte är speciellt sugen på att få nya tillverkade. Kanske inte är så mycket mer jobb än att få dem målade iofs?

Det vi får hoppas på är att bekin har rätt och att jag inte behöver göra någon upprörd. Det var någon som i förbifarten sa "är du säker på att du ska måla det vitt, det är väl teak?", varpå jag svarade "det ser ju förjävligt ut". Är ingen stor träkännare, om någon trodde något annat vid det här laget. :D

Hur ser man skillnad? (Edit;På teak och gabon alltså.)
 
Redigerat:
Kolla om det är massiva dörrar eller fanérdörrar, i alla fall.

Massiva dörrar vore verkligen synd att förstöra. Fanér skulle jag inte ha samma betänkligheter att måla över, förutom att det tydligen är svårare. Syrran lämnade in dörrar för sprutmålning, de första två firmorna vägrade för att det var fanér, de kunde inte garantera slutresultatet. Den tredje målade och syrran är nöjd. :)

Jag gillar ju teak, men egentligen bara den mörka, aningens röda teaken man hade på 60-talet. Teaken som är ljus och går mot grått är inte lika fin. Om man oljar ljus, torkad teak kan den få den fina lystern om man har tur.
Sedan gillar jag "kritvit" teak som varit utsatt för väder och vind, förstås. Me det är mer för utomhusbruk.
 
Jag undrar om det verkligen är solida teakdörrar? Det är inte gabondörrar fyllda med papp? Sådana dörrar går inte så bra att såga av.

Man skiljer dem enkelt åt genom att gabondörrarna i allmänhet är ihåliga (knacka på dem), även om det tydligen finns de som är fanerade på furu eller liknande också.
 
Teak är fult, måla dem bums! ;)
Det är dina dörrar så du bestämmer, själv hade jag inte funderat en sekund på vad någon annan ska tycka. Måla dörren limegrön om du vill!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.