Har haft en ventilationsfirma här som installerat en frånluftsfläkt på taket på den befintliga huven. Jag undrar om utförandet verkligen är fackmannamässigt och korrekt utifrån branschregler. Jag tänker främst på att de har tätat skarven för den nya genomföringen i huven med enbart fogmassa. Känns inte som en långsiktigt hållbar lösning? Risk för inträngande vatten och fuktskador?Vad tycker ni?
Fläkten verkar inte passa på fästet?
Hur såg det ut innan, alltså hur mycket av detta har firman hittat på?🤔
Hur såg det ut innan, alltså hur mycket av detta har firman hittat på?🤔
Firman har även ”specialtillverkat” och monterat den svarta plåtlådan som fläkten sitter monterad på (i lådan samlas uppkommande ventilationskanaler). Resterande är gammalt ☺️Farstatjej90 skrev:
Varför åtgärdades inte plåten inunder innan?
Ser inga större fel i utförandet men det är inte en lösning jag hade valt. Vissa kunder vill ha det billigaste möjliga.
Bra billigt snabbt och det går bara välja 2 alternativ.
Ser inga större fel i utförandet men det är inte en lösning jag hade valt. Vissa kunder vill ha det billigaste möjliga.
Bra billigt snabbt och det går bara välja 2 alternativ.
Varför kommentera om du inte har något att tillföra? Gubbgissningar och påhittade antaganden var inte det jag efterfrågade. Läs texten igen och gör ett nytt försök så ser vi om du lyckas bättre en andra gång!L Lazze skrev:
Om det är "godkänt" överlåter jag till någon annan; men kan väl iaf fylla på med något:
https://www.systemair.com/sv-se/produkter/flaktar/takflaktar/tfs#documentation-documents
Rund fläkt borde monteras på rund genomföring, alt om de hade byggt en rund låda själva.
TFSK hade passat bättre här om de hade gjort en kvadratisk låda som passade.Lådan de har byggt ser ju inte ens tät ut. Känns märkligt att de har tillverat en ny låda som inte ens passar fläkten....
Sedan tycker jag rent spontant det ser fördjävligt ut.
https://www.systemair.com/sv-se/produkter/flaktar/takflaktar/tfs#documentation-documents
Rund fläkt borde monteras på rund genomföring, alt om de hade byggt en rund låda själva.
TFSK hade passat bättre här om de hade gjort en kvadratisk låda som passade.Lådan de har byggt ser ju inte ens tät ut. Känns märkligt att de har tillverat en ny låda som inte ens passar fläkten....
Sedan tycker jag rent spontant det ser fördjävligt ut.
Det är tillverkarens anvisningar som gäller, men där specas det bara att den ska sitta fäst i 4 fästpunkter. För plåtlådan ska du nog höra med en plåtslagare om det är korrekt utfört.
Jag hade inte valt den lösningen, utan istället byggt om den gamla luckan man smetat fast det nya åbäket på. Men det är svårt att veta om det är möjligt, det lär finnas en anledning till att man valt den här fula lösningen.
Jag hade inte valt den lösningen, utan istället byggt om den gamla luckan man smetat fast det nya åbäket på. Men det är svårt att veta om det är möjligt, det lär finnas en anledning till att man valt den här fula lösningen.
Tydligen en öm tå .. Gubbgissar jag så har dom använt takfog klart snyggast hade vart en övergång från rektangulärt till runt men då blir det dyrt + att sotaren vill ha gångjärn och låsning för att kunna inspektera. Det brukar vara en dialog mellan kund och entreprenören. Jag håller med om att det ser illa ut men det är en billig lösning och kunde säkert göras lite snyggare. https://www.casco.se/sv/foga/smp/casco-roofseal-takfog.htmlO OliwerWolff skrev:
Liknande trådar
-
Är detta en korrekt installation? Golvbrunn Purus
Badrum -
Undrar om elinstallationen är korrekt utförd
El -
Räkna ut längd på reglar för korrekt taklutning
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur kopplar jag in denna paxfläkt korrekt för att få full effekt.
El -
Stegmotorn går inte korrekt
3D-skrivare