Hej!
Har köpt en begagnad spis (induktionshäll+ugn, 230V) och blir inte klok på om den är kopplad för 2- eller 3-fas? Se bilder. Tack på förhand!
Ett diagram som visar elektriska anslutningar för olika typer av strömsystem, troligen för en apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elanslutningar med märkta klemmor och färgade kablar i en elbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den är på sätt och vis kopplad för tre faser enl översta alternativet på märklappen men spisen använder bara två faser, svart på L2 är bara parkerad där, uträttar inget arbete.
I praktiken, kopplad till två faser, men kan anslutas till en plint med två eller tre faser + noll eller ett perilexuttag, vad som nu finns i andra änden på anslutningskabeln. Nolla måste finnas, hur som haver!
 
D
Jag gissar att detta är en av dessa Boschspisar med strax under 8 kW märkeffekt, "falsk" trefas (dvs totalt tvåfas med bara en fas till hällen) och med dåliga kundrecensioner eftersom de ofta måste effektbegränsa när flera plattor används.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D datja skrev:
Jag gissar att detta är en av dessa Boschspisar med strax under 8 kW märkeffekt, "falsk" trefas (dvs totalt tvåfas med bara en fas till hällen) och med dåliga kundrecensioner eftersom de ofta måste effektbegränsa när flera plattor används.
Bosch vet jag inte, finns det några induktionshällar (spishäll inräknat) som går på trefas? De spisar jag sett kör 2x230V till hällen och 1x230 till ugnen. Det blir 3680W max per enfaslast. Vår electrolux-spis leker julgran om man kör P-läget på flera plattor.
 
Tack för era svar!

Fotografen Fotografen skrev:
Den är på sätt och vis kopplad för tre faser enl översta alternativet på märklappen men spisen använder bara två faser, svart på L2 är bara parkerad där, uträttar inget arbete.
I praktiken, kopplad till två faser, men kan anslutas till en plint med två eller tre faser + noll eller ett perilexuttag, vad som nu finns i andra änden på anslutningskabeln. Nolla måste finnas, hur som haver!
Ah, det förklarar varför jag blev lite konfunderad. Så den är inte kopplad enligt kopplingsschemat alltså?
I andra änden av kabeln sitter en perilexkontakt och uttaget i väggen är ett perilexuttag, trefas och kopplat med nolla så i den änden ser allt rätt ut.
Öppen elektrisk vägguttag med synliga ledningar och anslutningar, ej färdigställd, på en ojämn vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


D datja skrev:
Jag gissar att detta är en av dessa Boschspisar med strax under 8 kW märkeffekt, "falsk" trefas (dvs totalt tvåfas med bara en fas till hällen) och med dåliga kundrecensioner eftersom de ofta måste effektbegränsa när flera plattor används.
Hm, du har säkert rätt, det är en Bosch, blev så glad att hitta en relativt prisvärd begagnad induktion. Synd om det bara är en fas till hällen. https://www.bosch-home.se/produktli...ogglebox=manuals/Togglebox=accessoriesOthers/



Jag vill ju gärna använda alla tre faser jag har, så frågan är, kan jag ge mig på att koppla om det själv eller bör jag ha hjälp av en elektriker?
 
  • Gilla
ford1
  • Laddar…
D
S sunqan skrev:
Bosch vet jag inte, finns det några induktionshällar (spishäll inräknat) som går på trefas? De spisar jag sett kör 2x230V till hällen och 1x230 till ugnen. Det blir 3680W max per enfaslast. Vår electrolux-spis leker julgran om man kör P-läget på flera plattor.
Fristående spishällar liksom hällar i spisar anpassade för svensk trefas har två faser. Hällen i dessa beryktade Boschspisar har bara en fas.
 
Redigerat:
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
D
A aleica skrev:
Tack för era svar!



Ah, det förklarar varför jag blev lite konfunderad. Så den är inte kopplad enligt kopplingsschemat alltså?
I andra änden av kabeln sitter en perilexkontakt och uttaget i väggen är ett perilexuttag, trefas och kopplat med nolla så i den änden ser allt rätt ut.
[bild]



Hm, du har säkert rätt, det är en Bosch, blev så glad att hitta en relativt prisvärd begagnad induktion. Synd om det bara är en fas till hällen. [länk]



Jag vill ju gärna använda alla tre faser jag har, så frågan är, kan jag ge mig på att koppla om det själv eller bör jag ha hjälp av en elektriker?
Om jag har rätt (vilket jag tror) har den här spisen bara ett effektelement i hällen så den kommer aldrig kunna ge effekt från tre faser. Även om den kopplas rätt.
 
D
A aleica skrev:
Tack för era svar!



Ah, det förklarar varför jag blev lite konfunderad. Så den är inte kopplad enligt kopplingsschemat alltså?
I andra änden av kabeln sitter en perilexkontakt och uttaget i väggen är ett perilexuttag, trefas och kopplat med nolla så i den änden ser allt rätt ut.
[bild]



Hm, du har säkert rätt, det är en Bosch, blev så glad att hitta en relativt prisvärd begagnad induktion. Synd om det bara är en fas till hällen. [länk]



Jag vill ju gärna använda alla tre faser jag har, så frågan är, kan jag ge mig på att koppla om det själv eller bör jag ha hjälp av en elektriker?
Kan du ta ett foto på märkskylten på spisen där effekten anges?

Om trefas skall effekten vara runt 230x16x3 = 11kW. Om effekten är lägre än så har spisen inte trefas.
 
D datja skrev:
Kan du ta ett foto på märkskylten på spisen där effekten anges?

Om trefas skall effekten vara runt 230x16x3 = 11kW. Om effekten är lägre än så har spisen inte trefas.
Är det 3,6+6,4 eller bara 6,4?
Etikett med teknisk information om en apparat, inkluderar modellnummer, strömförbrukning, tillverkningslandet Turkiet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
A aleica skrev:
Är det 3,6+6,4 eller bara 6,4?
[bild]
Det är en sån där jävelspis som är gjord för tvåfas och 20A-säkring, vilket ger 7,4 kW. Du har såklart 16A-säkringar och måste då ställa in spisen på den lägre effekten 6,4 kW, vilket gör att den kommer att irritera dig ännu oftare.

Så fattar jag det i alla fall.

Sök på "bosch spis trefas" här på forumet för mer trist läsning.
 
  • Gilla
Anonymiserad 220941 och 1 till
  • Laddar…
D
(Jag tror nämligen att IN3,6 och IN4,6 betyder att INduktionsdelen ska ha en fas på 16A eller 20A.)

Men flera användare har sagt att de har trivts med spisen. Mitt sätt att laga mat till helgen hade dock inte gått att göra på den där.
 
D datja skrev:
Det är en sån där jävelspis som är gjord för tvåfas och 20A-säkring, vilket ger 7,4 kW. Du har såklart 16A-säkringar och måste då ställa in spisen på den lägre effekten 6,4 kW, vilket gör att den kommer att irritera dig ännu oftare.

Så fattar jag det i alla fall.

Sök på "bosch spis trefas" här på forumet för mer trist läsning.
Tack för informationen, även om det var lite trist såklart!

Undrar fortfarande om nuvarande koppling då den inte stämmer med kopplingsschemat på spisen. Bör jag ändra något innan jag kopplar in spisen? Förstår alltså att jag inte kan få ut mer effekt, men nu verkar den ju inte vara korrekt för varken två- eller trefas.
 
BirgitS
A aleica skrev:
Undrar fortfarande om nuvarande koppling då den inte stämmer med kopplingsschemat på spisen. Bör jag ändra något innan jag kopplar in spisen? Förstår alltså att jag inte kan få ut mer effekt, men nu verkar den ju inte vara korrekt för varken två- eller trefas.
På vilket sätt menar du att inkopplingen inte stämmer för trefas?
 
BirgitS BirgitS skrev:
På vilket sätt menar du att inkopplingen inte stämmer för trefas?
Menade att det inte stämde mot kopplingsschemat på spisen, men nu när jag läser om Fotografens inlägg så inser jag att jag läste lite slarvigt tidigare.

Återstår helt enkelt att koppla in spisen och utvärdera hur jag trivs med den. Tack för hjälpen, forummedlemmar!
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
A aleica skrev:
Tack för informationen, även om det var lite trist såklart!

Undrar fortfarande om nuvarande koppling då den inte stämmer med kopplingsschemat på spisen. Bör jag ändra något innan jag kopplar in spisen? Förstår alltså att jag inte kan få ut mer effekt, men nu verkar den ju inte vara korrekt för varken två- eller trefas.
Plint 2 har ingen funktion i någon av kopplingarna på etiketten du får se det så och sen behöver du inte ändra något där.

Det enda är om man vill fördela om lasten mellan faserna och har gjuten stickpropp. Då kan det ju passa att skifta på plinten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.