5 433 läst · 18 svar
5k läst
18 svar
Är solpaneler och vattenmantlad kamin en bra idé för oss?
Sida 1 av 2
Vi ska bygga hus och funderar på hur vi ska värma upp det. Nu lutar det åt rejält tilltaget med solpaneler (för att få värme stora delar av året) med vattenmantlad kamin som komplettering under vintern. liten pol för att hantera överskottet på sommaren
beskrivning av vårt hus:
113 m2
30 cm isolering i platta på mark
35 cm i väggar
50 cm på loft
Stora fönster mot syd, lite fönster mot nord
ventilationsannleg med 86% värmeåtervinning
1 st badrum med dusch
Vi bygger i Oppdal (Norge) ligger i höjd med Östersund
Låter det som en bra idé?
Hur stor ackumulatortank behöver vi?
Hur många kW bör kaminen avge, luft, vatten?
allmänna tips är varmt välkomna
beskrivning av vårt hus:
113 m2
30 cm isolering i platta på mark
35 cm i väggar
50 cm på loft
Stora fönster mot syd, lite fönster mot nord
ventilationsannleg med 86% värmeåtervinning
1 st badrum med dusch
Vi bygger i Oppdal (Norge) ligger i höjd med Östersund
Låter det som en bra idé?
Hur stor ackumulatortank behöver vi?
Hur många kW bör kaminen avge, luft, vatten?
allmänna tips är varmt välkomna
vi har ungefär det ni har tänkt er... solpaneler + kamin(28kw), men vi har även en luft/vatten VP.
Ni bör nog ha en VP för det blir en hel del eldande för att hålla huset varmt på vintern om ni bara ska ha en vattenmantlad kamin förutom solpaneler.
Något som ni kanske borde kolla på är hybrid solpaneler. De ger både el och varmvatten.
Ni bör nog ha en VP för det blir en hel del eldande för att hålla huset varmt på vintern om ni bara ska ha en vattenmantlad kamin förutom solpaneler.
Något som ni kanske borde kolla på är hybrid solpaneler. De ger både el och varmvatten.
Skulle tro att vårt hus drar mer än dubbelt så mycket som ert kommer göra, vi eldar endast på kvällen när det är kallt. En tank på under 1000 liter ska ni nog inte fundera på, säg mellan 1200 och 1500 så kan du ha mycket solvärme. HansR's teori om dimensionering av solvärme i sverige känner jag inte alls igen. Min uppfattning är att man köper så mycket solvärmeyta man har råd med, kostnad för tank är en struntsumma i dessa sammanhang.
Kaminen ska avge så lite som möjligt till luft och kanske minst 15kw till vatten. Kostar kaminen mycket pengar finns det en chans att den är bra, kostar den lite finns det ingen möjlighet att den är bra.
Det var mina teorier, hoppas det går bra för er!
Kaminen ska avge så lite som möjligt till luft och kanske minst 15kw till vatten. Kostar kaminen mycket pengar finns det en chans att den är bra, kostar den lite finns det ingen möjlighet att den är bra.
Hur skall dom hantera värmeöverskottet som uppstår sommartid? Risken finns ju för övertemperaturer i ackumulatortanken/tankarna alternativt kokning i solfångarna.Indus skrev:Skulle tro att vårt hus drar mer än dubbelt så mycket som ert kommer göra, vi eldar endast på kvällen när det är kallt. En tank på under 1000 liter ska ni nog inte fundera på, säg mellan 1200 och 1500 så kan du ha mycket solvärme. HansR's teori om dimensionering av solvärme i sverige känner jag inte alls igen. Min uppfattning är att man köper så mycket solvärmeyta man har råd med, kostnad för tank är en struntsumma i dessa sammanhang.
Då kommer dom antingen behöva täcka över en del moduler när tanken är fulladdad eller se till att ha ett system med partiell förångning eller någon annan lösning som innebär att värmen från ackumulatortanken dumpas i avlopp eller liknande.
Nu har vi ett äldre hus(och lite större) än ert som är hyfsat isolerat och för att värmepumpen inte ska gå in så behöver vi elda minst 5-6 timmar varje kväll när det är -10 grader ute för att få upp tempen i tanken tillräckligt mycket för att det ska räcka till nästa kväll. Jag gjorde ett test nu i vår när huset inte behövde någon uppvärming och då ökade tempen i tanken(ca 1400 liter) med ca 6 grader i timmen.
Sedan räcker det inte bara med att slänga på några vedklabbar och så är det bra med det, det tar en laddning ved innan kaminen kommer upp i arbetstemperatur (för att generara varmvatten).
Om ni av någon anledning(resa, sjukdom) inte skulle kunna elda mitt i vintern, hur ska ni göra då?
Missförstå mig rätt nu, vattenmantlad kamin är toppen. Men mer som ett komplement än huvudvärmekälla. Ska ni ha ved bör ni nog satsa på en riktig vedpanna.
Ang val av kamin, läs på ordentligt och lägg några extra kronor på den. De tjänar ni snabbt in. Vi gjorde tyvärr inte det och det ställde till det en hel del för oss.
Sedan räcker det inte bara med att slänga på några vedklabbar och så är det bra med det, det tar en laddning ved innan kaminen kommer upp i arbetstemperatur (för att generara varmvatten).
Om ni av någon anledning(resa, sjukdom) inte skulle kunna elda mitt i vintern, hur ska ni göra då?
Missförstå mig rätt nu, vattenmantlad kamin är toppen. Men mer som ett komplement än huvudvärmekälla. Ska ni ha ved bör ni nog satsa på en riktig vedpanna.
Ang val av kamin, läs på ordentligt och lägg några extra kronor på den. De tjänar ni snabbt in. Vi gjorde tyvärr inte det och det ställde till det en hel del för oss.
Vårt system har kan hantera övertemperaturer genom någon form av inbygg "säkring" som går in och sänker tempen i tanken om det blir för varmt. Gissar att andra leverantörer har liknade säkerhetssystem.HansR skrev:Hur skall dom hantera värmeöverskottet som uppstår sommartid? Risken finns ju för övertemperaturer i ackumulatortanken/tankarna alternativt kokning i solfångarna.
Då kommer dom antingen behöva täcka över en del moduler när tanken är fulladdad eller se till att ha ett system med partiell förångning eller någon annan lösning som innebär att värmen från ackumulatortanken dumpas i avlopp eller liknande.
Någon som vet något om denna?
Tanken är i så fall att använda extraisolering på den (står att det er möjligt itexten nedan)
http://www.nordicheating.se/produkter/vedkaminer/vattenmantlade-vedkaminer/edilkamin-klima.aspx
Tanken är i så fall att använda extraisolering på den (står att det er möjligt itexten nedan)
http://www.nordicheating.se/produkter/vedkaminer/vattenmantlade-vedkaminer/edilkamin-klima.aspx
Vi har samma värmesystem. Vattenmantlad kamin och överdimensionerad solvärme. Ingen pool.
Systemet är byggd för partiell förångning och det fungerar bra. Solfångarna är temperaturbegränsade så att temperaturen överstiger inte 160 grader. Även det fungerar bra. Över 160grader finns det risk att glykolen bryts sönder.
Vet inte hur ofta vi måste elda. Kaminen har kommit på plats alldeles nyss. Och det är ingen ide att elda eftersom tankarna är fullladdat hela tiden. Vi räknade att vi inte behöver elda mer än en gång om dagen även under de kallaste perioderna. Det återstå att se hur det blir.
Vi har två ackumulatortankar på 500 och 1000 liter och huset är på 184qm.
Systemet är byggd för partiell förångning och det fungerar bra. Solfångarna är temperaturbegränsade så att temperaturen överstiger inte 160 grader. Även det fungerar bra. Över 160grader finns det risk att glykolen bryts sönder.
Vet inte hur ofta vi måste elda. Kaminen har kommit på plats alldeles nyss. Och det är ingen ide att elda eftersom tankarna är fullladdat hela tiden. Vi räknade att vi inte behöver elda mer än en gång om dagen även under de kallaste perioderna. Det återstå att se hur det blir.
Tack, skönt att höra att någon har ett sådant system som fungerar.
Kommer med en tredje och sista (?) länk till en vattenmantlad vedkamin. Den har en effekt på 9 kW till vatten och bara 2 till luft. Jag hittar ingen med ett bättre förhållande mellan vatten och lufteffekt. Dock kostar den bara 13 000 och ska enligt tidigare inlägg vara för billig för att fungera bra ...
http://www.nordicheating.se/produkter/vedkaminer/vattenmantlade-vedkaminer/mbs-vesta-vatten.aspx
Kommer med en tredje och sista (?) länk till en vattenmantlad vedkamin. Den har en effekt på 9 kW till vatten och bara 2 till luft. Jag hittar ingen med ett bättre förhållande mellan vatten och lufteffekt. Dock kostar den bara 13 000 och ska enligt tidigare inlägg vara för billig för att fungera bra ...
http://www.nordicheating.se/produkter/vedkaminer/vattenmantlade-vedkaminer/mbs-vesta-vatten.aspx
vad är det för kamin ni har? Effekt?byggbävern skrev:Vi har samma värmesystem. Vattenmantlad kamin och överdimensionerad solvärme. Ingen pool.
Läser man på andra håll här på forumet och i andra forum är det lätt att få intrycket att man med vattenmantlad kamin får elda utav av bara f... under vinterhalvåret. Men det hänger givetvis ihop med tankvolymen. Är det därför ni valt två tankar istället för en? Har ni byggt systemet själva eller köpt ett paket från någon leverantör du kan rekommendera?byggbävern skrev:
Vi har en Walltherm Königsspitze.
http://wallnoefer.it
Det är en gengasugn. Precis som en modern vedpanna. Vi valde den av miljöskäl.
Effekten är 15kw. Den ska brinna 4-5 timmar fullladdad.
Men jag har inga erfarenheter med den än. Och energiförbrukningen av huset är fortfarande okänd eftersom det var inte isolerad klart under vintern.
Ungnen kan endast installeras i tvåplanhus eftersom den krävs min 6m skorsten.
Vi har byggd systemet själv. Vi valde två tankar eftersom vi behöver till golv- och väggvärme bara en massa ljummet vatten. Stora tanken är först och främst för värme och den lilla för varmvatten via en tappvattenautomat. Allt är ihopkopplad så att man kan även använda hela volym till värme eller tappvatten.
Den lilla har en elpatron på 4,5kw som backup.
Finns inga slingor i tankarna. All teknik är utanför.
Vi har en familjär anknytning till ett solvärmeföretag som hjälpte oss med systemet. Därför vill jag inte ge rekommendationer eller nämna produkter de sälja.
http://wallnoefer.it
Det är en gengasugn. Precis som en modern vedpanna. Vi valde den av miljöskäl.
Effekten är 15kw. Den ska brinna 4-5 timmar fullladdad.
Men jag har inga erfarenheter med den än. Och energiförbrukningen av huset är fortfarande okänd eftersom det var inte isolerad klart under vintern.
Ungnen kan endast installeras i tvåplanhus eftersom den krävs min 6m skorsten.
Vi har byggd systemet själv. Vi valde två tankar eftersom vi behöver till golv- och väggvärme bara en massa ljummet vatten. Stora tanken är först och främst för värme och den lilla för varmvatten via en tappvattenautomat. Allt är ihopkopplad så att man kan även använda hela volym till värme eller tappvatten.
Den lilla har en elpatron på 4,5kw som backup.
Finns inga slingor i tankarna. All teknik är utanför.
Vi har en familjär anknytning till ett solvärmeföretag som hjälpte oss med systemet. Därför vill jag inte ge rekommendationer eller nämna produkter de sälja.