MrJay
coconut coconut skrev:
Jag tror din polare har en F730 eller F750...dvs ett FX system.
Nu har jag faktiskt kollat hemma hos honom i garaget/teknikrum och det enda han hade är NIBE S1255... ?
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
MrJay MrJay skrev:
Nu har jag faktiskt kollat hemma hos honom och det enda han hade är NIBE S1255... ?
Är det ett sug i badrummets ventilationsdon även sommartid?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MrJay
BirgitS BirgitS skrev:
Är det ett sug i badrummets ventilationsdon även sommartid?
Det får jag fråga honom om senare
 
Självdrag utan en uppvärmd murstock fungerar inte alls.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Det får jag fråga honom om senare
Ja, nu släpper vi inte det här förr än det är grundligt utrett.
 
  • Haha
TCG och 1 till
  • Laddar…
MrJay
useless useless skrev:
Ja, nu släpper vi inte det här förr än det är grundligt utrett.
Håller med!
 
coconut
MrJay MrJay skrev:
Nu har jag faktiskt kollat hemma hos honom i garaget/teknikrum och det enda han hade är NIBE S1255... ?
Då är nästa gissning om någon annan var inne på tidigare. Att man kombinerat S1255 med en FLM.
 
Som någon skrev ovan, många använder begreppet självdrag i sammanhanget med ett nyare hus så menas eg mekanisk frånluft eller FT. Dvs motorburen frånluft i kök och badrum och tillluft i alla andra rum. Jag har själv detta i två hus och är också något skeptisk till ftx, mest pga av rädsla för flälkt och luftljud.
Det stora problemet med "självdrag" eller enklare mekanisk frånluft är ofta övervåningen, det är otroligt svårt att få ett vettigt undertryck och bra luft i övervåningen på huset under höst och vår när man kanske inte har fönstren på vid gavel.
Jag har själv löst det i ett hus med en extra frånluftskanal i skorstenen på övervåningen och en vindsnurra som förbättrar draget i kanalen, det fungerar bättre men knappast perfekt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Fram tills för 50? år sedan var väl all ventilation självdrag och det fungerade bra.
Men sedan hände något som gjorde att det plötsligt inte dög längre och dessutom ska någon som inte bor i huset bestämma om det duger åt dig och tvinga dig att utföra något du kanske inte vill ha?

I mitt hus är det självdrag och det fungerar hur bra som helst.

Det är bara att inse att frihet är en illusion, vad du än vill göra finns det regler som gör att du tvingas följa dom och om du inte gör det kommer överheten att med tvångsmetoder se till så sker ändå oavsett vad du vill.
Två saker hände!
För det första började man isolera väldigt mycket mer. Det gjorde att man tvingades täta väggarna med plast innifrån. För att spara ännu mer energi började nya 3-glasfönster användas, som tätades till max. Dessutom kunde man inte längre använda vanliga till/från-luftsventiler där kalluft kunde blåsa rakt in.
För det andra byttes gamla värmekällor, som skapade väldigt heta element. Den hettan satte luften i ordentlig rörelse, samt att den fort skapade ett övertryck. Nu har man istället värmesystem som använder väldigt låga temperaturer.
Tillsammans gör detta att luften blir stillastående och stannar i huset. Det är alltså inte kraven, som i första hand ändrats. Många renoverar nu gamla hus, och tilläggsisolerar och byter till ny värmekälla. Vilket resulterar i mögel, fukt, allergi eller bara allmänt dålig innomhusluft.
Dock ska tilläggas att dagen krav är onödigt höga.
 
  • Gilla
Berndtan och 3 till
  • Laddar…
Som någon skrev tidigare så bra
OVK krävs inte i en villa. Det krävs inte heller någon OVK för att få slutintyg. Däremot krävs installations besiktning.
 
G guggen skrev:
Som någon skrev ovan, många använder begreppet självdrag i sammanhanget med ett nyare hus så menas eg mekanisk frånluft eller FT. Dvs motorburen frånluft i kök och badrum och tillluft i alla andra rum. Jag har själv detta i två hus och är också något skeptisk till ftx, mest pga av rädsla för flälkt och luftljud.
Det stora problemet med "självdrag" eller enklare mekanisk frånluft är ofta övervåningen, det är otroligt svårt att få ett vettigt undertryck och bra luft i övervåningen på huset under höst och vår när man kanske inte har fönstren på vid gavel.
Jag har själv löst det i ett hus med en extra frånluftskanal i skorstenen på övervåningen och en vindsnurra som förbättrar draget i kanalen, det fungerar bättre men knappast perfekt.
Jag har ftx har inte upplevt några störande ljud. Det som låter är själva fläkten. Det finns ljuddämpare. Fördelarna med ftx är värt varenda decibel.
 
I
Vi hade nyligen ett ventilationsföretag här som genomförde service på frånluftsfläkten samt kontrollera luftflödet. Vårt hus från 1970 är på 230 m2, enligt ventilations experten så ska luftflödet på nybyggen med denna storlek ligga på iallafall 70 l/s. För äldre hus finns det inga regler men dock rekommendationer. Med systemet vi har så kunde vi lätt komma upp i 70-80 l/s men det handlar samtidigt om hur mycket det låter och hur mycket energi/värme man förlorar.

Efter justering tror jag vi landade på 65-67 l/s vilket var mer än godkänt enligt ventilationsföretaget.

De ansåg att vår system var helt rätt installerat, frånluftsventilerna(2 på övervåningen, 3 i källaren) är placerade mitt i huset och drar luft från frånluftsventilerna som sitter ute i kanterna i samtliga rum.

Vi uppfattar som att vi har en god ventilation i huset men att tilluftsventilerna kan behöva bytas ut för att slippa drag nedåt ex om man har en säng under en ventil. Det finns ventiler som har särskilt skydd mot kallras men exakt hur de fungerar vet jag inte.

FTX system är nästa steg och ett sådant installerade nyligen en kompis, luftkvalitén gick från botten till toppen direkt! Dessutom blev det lite enklare att ta vara på energi som genereras från andra delar av huset ex öppen spis. Men i vårt fall är det med stor sannolikhet bortkastade pengar, mycket handlar om hur huset är konstruerat.

Självdrag har jag inte mycket för men det är helt baserat på egna erfarenheter.

Planen inför sommaren blir att byta ut lite frånluftsventiler och sätta in bättre filter i dem, kanske till och med kolfilter om det är möjligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
BBR ställer även krav på att ex sovrum ska kunna vädras via fönster.
Stämmer det verkligen? På våra två senaste byggen, korttidsverksamhet barn, så finns inga öppningsbara fönster i något rum. Senaste slutbesiktigat i Mars.
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Stämmer det verkligen? På våra två senaste byggen, korttidsverksamhet barn, så finns inga öppningsbara fönster i något rum. Senaste slutbesiktigat i Mars.
Reglerna är ganska tydliga. Men det är väl särskilda regler om det är vårdinrättningar eller boende för personer med funktionshinder och liknande?
Sen behövs det inget öppningsbart fönster, utan bara en vädringslucka.

"6:253 Vädring
Rum eller avskiljbara delar av rum i bostäder avsedda för daglig samvaro, matlagning, sömn och vila samt rum för personhygien, ska ha möjlighet till forcerad ventilation eller vädring. Vädring ska kunna ske genom ett öppningsbart fönster eller vädringslucka."
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Reglerna är ganska tydliga. Men det är väl särskilda regler om det är vårdinrättningar eller boende för personer med funktionshinder och liknande?
Sen behövs det inget öppningsbart fönster, utan bara en vädringslucka.

"6:253 Vädring
Rum eller avskiljbara delar av rum i bostäder avsedda för daglig samvaro, matlagning, sömn och vila samt rum för personhygien, ska ha möjlighet till forcerad ventilation eller vädring. Vädring ska kunna ske genom ett öppningsbart fönster eller vädringslucka."
Troligen har vi istället forcerad ventilation som läser av halterna i luften och justerar utifrån det. specialbestämmelser för just vårdboende är bl.a sprinklerkrav, brandcellsindelning, utrymning och att ta höjd ventilationsmässigt för hur många som vistas samtidigt i lokalen. Vill bara förtydliga att fönstren inte går att öppna beror inte på att man ska hindra att folk tar sig ut. :D
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.