B blixtkub skrev:
Hej!

Vi ska bygga en 120 m2 1-plan permanentbostad med aktuell standard avs isolering etc. Uppvärmning blir med bergvärmepump och vattenburen golvvärme på gjuten platta (och för varmvatten).

Men ventilationen? Enklast och billigast är förstås självdrag; frånluft i kök, bad o wc (tids- eller fuktstyrd fläkt) och tvättstuga – tilluft till varje rum genom ventil genom yttervägg i varje rum.

Förståsigpåare varnar för kallras från tilluftventilerna - inte så mysigt kanske vid sängen eller arbetsplatsen. Platsen är Bohuslän, lite blåsigt men sällan under 7 minusgrader på vintern.

Känns som att frånluftvärmepumpsystem och även frånluftvärmeväxlare (FTX) vore lite onödigt dyr overkill för att slippa det ev kallraset.

Vad har ni för erfarenheter och ideer kring detta?

Dan
Kanske är jag färgad av mitt arbete. Men jag är övetygad över att man bör ha en frånluftsfläkt till toalett för lukt och badrum, dusch och ev källare för fukt. Sen är det bra med en säkrad luftomsättning. Speciellt när nyare hus ganska täta.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ovk görs inte på villor idag.
Dock måste man antar jag ange typ av ventilation.
När man bygger ett nytt hus verkar det vara dumsnålt att köra med självdrag Det är nog inte lättaste att få vettigt. Dessutom skickar du iväg all varmluft rätt ut. Någonslags återvinning på frånluften är väl nästan ett krav.
Att montera ftx är ingen jättekostnad. Tycker det närmast är tjänstefel att inte installera ftx om man bygger nytt. Jag monterade det i mitt hus från -59 när vi flyttade in. bättre luft och bättre värme ekonomi.
Om man ändå räknar med att man måste ta hand om frånluften, så måste det till dels något för att återvinna luften. går säkert att fixa till bv, utan några egentliga extra kostnader. Sen måste du dra rör för frånluft i kök, badrum, toa och tvättstuga. Det är kostnader du inte kommer ifrån. Att då dra några extra rör till tilluften känns försumbart.
ett ftx aggregat är inte många kronor runt 30'
Vad kostar huset att bygga?

Ett nytt hus bygger man bara en gång. Varför snåla på ventilationen?
Fel, OVK är ett krav enligt BBR på enbostadshus, dock endast vid uppförandet, inga återkommande kontroller. https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ventilation/ovk/
 
B blixtkub skrev:
Hej!

Vi ska bygga en 120 m2 1-plan permanentbostad med aktuell standard avs isolering etc. Uppvärmning blir med bergvärmepump och vattenburen golvvärme på gjuten platta (och för varmvatten).

Men ventilationen? Enklast och billigast är förstås självdrag; frånluft i kök, bad o wc (tids- eller fuktstyrd fläkt) och tvättstuga – tilluft till varje rum genom ventil genom yttervägg i varje rum.

Förståsigpåare varnar för kallras från tilluftventilerna - inte så mysigt kanske vid sängen eller arbetsplatsen. Platsen är Bohuslän, lite blåsigt men sällan under 7 minusgrader på vintern.

Känns som att frånluftvärmepumpsystem och även frånluftvärmeväxlare (FTX) vore lite onödigt dyr overkill för att slippa det ev kallraset.

Vad har ni för erfarenheter och ideer kring detta?

Dan
Bygg med FTX aggregat, inget snack. Du får ofantligt mycket bättre inomhusklimat och sänkta egergikostnader.
 
TRJBerg
I mitt hus har jag/vi aldrig haft problem med vare sig dålig luft, lukt eller fukt. Ingen FTX.
Byggt 1995 i konsekvent gammal stil med vedspis, 4 kakelugnar. 427m2. Vi köpte gården 2009. Ventilation består av 2 gammaldags klaffventiler i varje rum på de två nedersta våningarna. De är stängda på vintern och öppna på sommaren. Till det finns en frånluftsfläkt på vinden som drar från de bägge badrummen. Den var stängd i många år på rekommendation från förre ägaren. Sedan på i ett par år pga rekommendation från släkting, sista tiden avstängd på vintern pga elkostnaden. Har som nämnt ovan aldrig haft problem med luften.
Då vedspisen inte har något spjäll och jag misstänker kakelugnarna alltid läcker lite så antar jag att det blir lite utgående luft där.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
"Självdrag" är en ventilationslösning där det inte finns en enda fläkt i hela huset.
Ofta finns det en köksfläkt över spisen (det har jag) men inget annat.
Mina båda badrum har takventil med rör upp på taket som suger ut luft när det blåser, vilket det gör i princip alltid här i Skåne.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
I mitt hus har jag/vi aldrig haft problem med vare sig dålig luft, lukt eller fukt. Ingen FTX.
Byggt 1995 i konsekvent gammal stil med vedspis, 4 kakelugnar. 427m2. Vi köpte gården 2009. Ventilation består av 2 gammaldags klaffventiler i varje rum på de två nedersta våningarna. De är stängda på vintern och öppna på sommaren. Till det finns en frånluftsfläkt på vinden som drar från de bägge badrummen. Den var stängd i många år på rekommendation från förre ägaren. Sedan på i ett par år pga rekommendation från släkting, sista tiden avstängd på vintern pga elkostnaden. Har som nämnt ovan aldrig haft problem med luften.
Då vedspisen inte har något spjäll och jag misstänker kakelugnarna alltid läcker lite så antar jag att det blir lite utgående luft där.
Toppen för dig, men i detta fallet där det gäller ett nytt hus så finns inget annat alternativ än mekanisk ventilation.
 
  • Gilla
jonte0
  • Laddar…
Per Bankvall Per Bankvall skrev:
Glömde en viktig sak - FTX-aggregatet ger ifrån sig en del ljud så det vill man kunna placera en bit bort från sällskaps- och sovrum. Vi har källarvåning som vi ställt det i så det är inget problem men med ditt mindre hus kanske det inte är så lätt. Då är kanalfläkten ett oerhört mkt tystare alternativ.
Jag har mitt aggregat i ett förråd bakom sängen inget jag störs av ....
 
L Lzac skrev:
Om jag kommer ihåg kostnadsfördelningen rätt
Så under ett hus livslängd blir byggkostnad ca 10 procent och driftskostnaden 90 procent,,, att spara på 10 procentsdelen känns ‍sådär. Lägg krutet på bra installationer för att hålla nere energikostnader.
Det kan säkerligen. stämma. Då är ftx att föredra som ventilation. Och värmen bp eller luft/vatten...
 
Gillar pratet om strömavbrott och ftx.
Vad man glömmer är den ända ventilationen som fungerar utan ström är den gamla hederliga självdrag. Men den bygger på att du använder vedspisen som värmekälla. och en skorstensstock som går igenom huset för att fungera... förresten att huset är lite skevt och fönstren inte är täta hjälper till..

Allting annat har en fläkt som gör jobbet. Så vid strömavbrott drabbas alla förutom de ytterst få som exemplet. Sen finns det flera nyanser av färgskalan. Men nu ska jag se om jag överlever natten. har precis stängt av aggregatet. ;)
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Fel, OVK är ett krav enligt BBR på enbostadshus, dock endast vid uppförandet, inga återkommande kontroller. [länk]
Ska vi vara petiga så är det ingen ovk som görs. Besiktning av anläggningen. De kollar att alla papper finns... sen lite mer pappers tigrar....
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Gillar pratet om strömavbrott och ftx.
Vad man glömmer är den ända ventilationen som fungerar utan ström är den gamla hederliga självdrag. Men den bygger på att du använder vedspisen som värmekälla. och en skorstensstock som går igenom huset för att fungera... förresten att huset är lite skevt och fönstren inte är täta hjälper till..

Allting annat har en fläkt som gör jobbet. Så vid strömavbrott drabbas alla förutom de ytterst få som exemplet. Sen finns det flera nyanser av färgskalan. Men nu ska jag se om jag överlever natten. har precis stängt av aggregatet. ;)
Efter många år med värme och ventilation. Så hur det ska fungera ibland en filosofisk fråga. Vad är viktigast för mig tex. Att det fungera utan ström eller att det fungera när det inte blåser ute. Det kan bli ett strömavbrott en vecka. Då fungerar inga elektriska fläktar. Eller det blåser inget på en vecka fast det är fuktigt i källaren. Jag är helt säker på att elen inte kommer att bli billig igen. Jag vet vad jag tycker men fungera det bra med själv drag så är det inget fel om det inte bryter mot någon regel. Man får hålla koll hur det fungerar.
 
TRJBerg
L Lzac skrev:
Om jag kommer ihåg kostnadsfördelningen rätt
Så under ett hus livslängd blir byggkostnad ca 10 procent och driftskostnaden 90 procent,,, att spara på 10 procentsdelen känns ‍sådär. Lägg krutet på bra installationer för att hålla nere energikostnader.
Beror på hur länge man lever. Har man max 15-20 år kvar och inga barn ser det annorlunda ut.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Beror på hur länge man lever. Har man max 15-20 år kvar och inga barn ser det annorlunda ut.
Själv tänkte jag bli 110år. Men eftersom jag lever som jag gör blir jag bara 100;)
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Jag hade ventilationen avstängd några dagar. Jag dog inte en ändaste gång.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag hade ventilationen avstängd några dagar. Jag dog inte en ändaste gång.
Är bananerna goda idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.