Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är bananerna goda idag?
Dom är gula och fina!
Inga blåa bananer här
 
L lat skrev:
Ska du bygga nåt, allra helst i egen regi, så måste du ha åtminstone grundläggande kunskap om BBR.
Det var den lates svar.
 
B blixtkub skrev:
Det var den lates svar.
?
 
  • Gilla
blixtkub
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Har du väggventiler och det blåser ute får du in en hel del oljud. Även oljud från trafik och annat.
Mekanisk till och frånluft som inte är uppvärmd ger även den en kylig upplevelse.
Med FTX tar du bort allt detta negativa.
På sommaren kan som sagt ett FTX kylåtervinna. Den effekten är nog väldigt liten men ändå.
Jag skulle idag aldrig köpa ett hus utan FTX när jag har upplevt alla komfortförbättringar som ett FTX ger.
Bra input ang ljud utifran.
 
D Daniel 109 skrev:
Du lär inte leva upp till ventilationskraven i BBR med självdrag. Så det blir nog inte godkänt.
Fragade min kontrollansvarige om detta, och han visade i sin energibalans och ventilationsberökning att i mitt fall skulle luftomsattningskravet uppfyllas, med tilluftventiler i rummen, samt konstant flaktdriven franluft i bad, wc och tvattstuga , men da heter det kanske inte sjalvdrag, mitt misstag, - utan i stallet F(?).
 
T Tompafix skrev:
Själv valde jag endast mekansk frånluft med friskluftsventiler I sovrummen och v-rum.
Anledningen var att jag hatar lågfrekventa ljud från fläktar. ( ja jag vet att det finns dämpare, men störst ändå av ljuden hos folk som har ett "helt tyst" system)
Sedan har vi inga problem med kalldrag från friskluftsventiler, gäller bara att tänka på placeringen.
Sedan kostar det en bråkdel av ett ftx gör
Ja, lite bekymrad om ljudet, oavsett vad leverantören kandke sager om "helt tyst" system, ”dampare” osv. Det som inyte ar storande alls under dagen, kanske inte funkar om man vill ha dodstyst i skogen under natten. Det ar darför vi flyttar ut fran stan...
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
På mitt system kan jag stänga av värmen på tilluften. Med bergvärme kan du investera i att även koppla in frikyla för sommarperioden.
Mkt intressant., missade nog ditt svar har.

Aterkommer med fler fragor som nog du renad besvarat , ber om ursakt for det.
 
B blixtkub skrev:
Fragade min kontrollansvarige om detta, och han visade i sin energibalans och ventilationsberökning att i mitt fall skulle luftomsattningskravet uppfyllas, med tilluftventiler i rummen, samt konstant flaktdriven franluft i bad, wc och tvattstuga , men da heter det kanske inte sjalvdrag, mitt misstag, - utan i stallet F(?).

Vet inte din KA skillnaden på frånluftsventilerat och självdrag skulle i alla fall jag ta en funderare på att bytta ut denne.
 
B Byggmarodören skrev:
Är det 25 grader ute och 21 i huset så är det bättre att FTXen kyler uteluften till 21 grader än att få in 25 gradigt i huset (FTXen stabiliserar ju temperaturen, så den kyler när det är varmare ute, medan den värmer när det är kallare ute). De flesta FTX aggregat har bypass om man vill ha temperaturen på uteluften direkt in i huset.

Med tanke på kravet på nybyggen typ är att all luft i huset byts varannan timme är det inte så mysigt dra in den mängden kallluft på vintern.
Det är bra med kylåtervinning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.