T Tompafix skrev:
Frånluften sitter ju inte i några rum där man sover. Har varit i många hus med ftx. Inte mött något med helt tysta tilluft. Men som sagt, hatar fläktljud :rofl: 20k för F-system 100k för FTX var mina offerter på.
Jag gav 50' för mitt ftx men då gjorde jag jobbet själv. Men det var komplett. Jag har svårt att se att ftx skulle vara 80' dyrare.
Om du hör fläktljudet i sovrummet bör du se över fläkten. Det du hör är luftflödet. Själv har jag mitt aggregat i i ett förråd bakom sängen...jag kanske är liiite mindre känslig än du:p
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
150kvm nybygge, mekanisk frånluft, uppfyller kraven
Funkar fint
Ingen som sagt att det inte fungerar....
 
MrJay
Finner det lite märkligt att många påstår att FTX skulle vara ett krav i ett nybygge... Har en vän som byggde 2-våningsvilla med en känd hustillverkare tre år sedan. 100% självdrag, bergvärme och golvärme i plattan. Har gått igenom utan anmärkning.
 
BirgitS
MrJay MrJay skrev:
Finner det lite märkligt att många påstår att FTX skulle vara ett krav i ett nybygge... Har en vän som byggde 2-våningsvilla med en känd hustillverkare tre år sedan. 100% självdrag, bergvärme och golvärme i plattan. Har gått igenom utan anmärkning.
Så ingen mekanisk fläkt i t.ex. badrummet?
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ovk görs inte på villor idag.
Dock måste man antar jag ange typ av ventilation.
När man bygger ett nytt hus verkar det vara dumsnålt att köra med självdrag Det är nog inte lättaste att få vettigt. Dessutom skickar du iväg all varmluft rätt ut. Någonslags återvinning på frånluften är väl nästan ett krav.
Att montera ftx är ingen jättekostnad. Tycker det närmast är tjänstefel att inte installera ftx om man bygger nytt. Jag monterade det i mitt hus från -59 när vi flyttade in. bättre luft och bättre värme ekonomi.
Om man ändå räknar med att man måste ta hand om frånluften, så måste det till dels något för att återvinna luften. går säkert att fixa till bv, utan några egentliga extra kostnader. Sen måste du dra rör för frånluft i kök, badrum, toa och tvättstuga. Det är kostnader du inte kommer ifrån. Att då dra några extra rör till tilluften känns försumbart.
ett ftx aggregat är inte många kronor runt 30'
Vad kostar huset att bygga?

Ett nytt hus bygger man bara en gång. Varför snåla på ventilationen?
I ett nybygge krävs godkänd ovk för att få slutbesked.
 
MrJay
G GladanS skrev:
I ett nybygge krävs godkänd okv för att få slutbesked.
OVK menar du nog och självklart så har de det.
 
D Dilato skrev:
Så du fick magiskt bättre luft inomhus via fläktar än den luft som fanns utomhus och kom in genom öppna fönster?

Jag ska använda det som motargument till min fru som vill att vi ska gå ut i friska luften (vilket jag ofta inte känner för) ..att det är bättre/hälsosammare att sitta inne med fläktluft.
källa yonna på byggahus:p
Vi har självdrag och på sommaren är det ett elände. Spelar ingen roll om man öppnar fönstren, luften står allt för still ändå för att ge någon omsättning. Hade aldrig i livet velat ha självdrag om jag byggde nytt.
 
  • Gilla
annelisand och 2 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Finner det lite märkligt att många påstår att FTX skulle vara ett krav i ett nybygge... Har en vän som byggde 2-våningsvilla med en känd hustillverkare tre år sedan. 100% självdrag, bergvärme och golvärme i plattan. Har gått igenom utan anmärkning.
Hur säkerställer man korrekt ventilationsflöde året om med enbart självdrag? Jag gissar att det sitter frånluftfläktar i våtrummen och kanske en köksfläkt med lågt grundflöde.
 
coconut
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ovk görs inte på villor idag.
Dock måste man antar jag ange typ av ventilation.
När man bygger ett nytt hus verkar det vara dumsnålt att köra med självdrag Det är nog inte lättaste att få vettigt. Dessutom skickar du iväg all varmluft rätt ut. Någonslags återvinning på frånluften är väl nästan ett krav.
Att montera ftx är ingen jättekostnad. Tycker det närmast är tjänstefel att inte installera ftx om man bygger nytt. Jag monterade det i mitt hus från -59 när vi flyttade in. bättre luft och bättre värme ekonomi.
Om man ändå räknar med att man måste ta hand om frånluften, så måste det till dels något för att återvinna luften. går säkert att fixa till bv, utan några egentliga extra kostnader. Sen måste du dra rör för frånluft i kök, badrum, toa och tvättstuga. Det är kostnader du inte kommer ifrån. Att då dra några extra rör till tilluften känns försumbart.
ett ftx aggregat är inte många kronor runt 30'
Vad kostar huset att bygga?

Ett nytt hus bygger man bara en gång. Varför snåla på ventilationen?
En OVK ska göras av en- och tvåbostadshus med FX-, FT-, FTX-ventilation innan systemet tas i bruk. Det intyget ska allt som oftast även redovisas i kontrollplanen för att få slutbesked.

Men jag gissar på att du menar att det inte finns några krav på återkommande OVK som för andra typer av byggnader?
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Finner det lite märkligt att många påstår att FTX skulle vara ett krav i ett nybygge... Har en vän som byggde 2-våningsvilla med en känd hustillverkare tre år sedan. 100% självdrag, bergvärme och golvärme i plattan. Har gått igenom utan anmärkning.
Möjligen att man kan klara en mätning om den görs på vintern. Men jag har svårt att tro på att en känd husbyggare bygger så. Jag gissar att det är mekanisk från luft.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Verkar vanligt här att man blandar ihop självdrag med mekanisk frånluft, det är inte samma sak även om skillnaden är lite flytande i och med termen "förstärkt självdragsventilation". Strikt 'självdrag' är mycket svårare att uppnå utan skorsten och eldning som det var förr, men ersättaren blir då en eller flera fläktar dvs det som då kallas för 'förstärkt självdrag'. Det som kallas för mekaniskt frånlufts system (F) är samma princip men jag uppfattar det som att skillnaden är att detta är just ett centralt system. Dvs en central fläkt med förgrenade ventilationsrör. Sedan kommer FT system, vilket då står för Från respektive Till -luft, här både suger vi ut (kök/badrum) och blåser in (tex i sovrum) från ett centralt system. Sätter vi på en värmeväxlare på detta system får vi då alltså ett FTX system. Lite beroende på hur mycket isolering fönster mm så får man helt enkelt räkna fram om det är så att FTX kanske helt enkelt är nödvändigt för att få energivärdena för huset på acceptabla nivåer.

Några saker som i alla fall jag skulle ha i åtanke, om jag bygger ett tak som gör att det finns ett vindsutrymme och isolering ligger mellan innertak och vind skulle jag absolut gå på ett FT eller FTX system då det då finns en naturligt bra plats för systemet. Placera det med fördel över en del som inte är sovrum direkt under. Det finns även andra fördelar med FT/X, om huset ligger nära en väg eller annat som skapar mycket ljud (busshållplats är nog värst) så kommer det in rätt mycket störande ljud via ventilationen i väggen. Det finns absolut bättre dämpade versioner av hål i väggen men de kostar rätt mycket styck. Med ett centralt system går det att placera in-luftröret på en lugnare sida av huset och ljud kommer naturligt dämpas av längden på rören. Luftfilter är en annan bra sak för de som har problem med pollen, kostar ju lite att byta men obetalbart för den som har pollenallergi.
Duger det med förstärkt självdrag då? Mjo det gör det nog men om du bygger ett helt nytt hus med plast i väggar och tak och ytan är lite mindre men ändå räknat på 2 vuxna och två barn är det nog risk att det kan bli imma på fönster om inte det inte tex finns 2 WC + Tvättstuga som alla har fläkt som går konstant och att även köksfläkten har ett minimi läge där den konstant suger lite. Detta är dock mer av en killgissning från vad jag läst mig till i mitt eget sökande efter ett bättre ventilationssystem.
 
  • Gilla
  • Älska
tehvicke och 5 till
  • Laddar…
I ett modernt hus med FTX, kan man inte ha öppna fönster då?

Det bästa med sommarhalvåret är ju att alla fönster står öppna, så man kan känna blomdoft och hur det blåser lite och allt somrigt.
 
H Hullefar skrev:
I ett modernt hus med FTX, kan man inte ha öppna fönster då?.
Klart du kan men då kan du ju stänga av ventilationen samtidigt för den gör absolut ingen nytta om du ändå har korsdrag. =) Så om planen är att ha öppna fönster från April till Oktober så finns det inte någon vits med att investera i någon FTX om du frågar mig.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Fram tills för 50? år sedan var väl all ventilation självdrag och det fungerade bra.
Men sedan hände något som gjorde att det plötsligt inte dög längre och dessutom ska någon som inte bor i huset bestämma om det duger åt dig och tvinga dig att utföra något du kanske inte vill ha?

I mitt hus är det självdrag och det fungerar hur bra som helst.

Det är bara att inse att frihet är en illusion, vad du än vill göra finns det regler som gör att du tvingas följa dom och om du inte gör det kommer överheten att med tvångsmetoder se till så sker ändå oavsett vad du vill.
Oljekris är vad som hände för 50 år sedan! När man började värma hus med direktverkande el istället för en panna som även värmer murstocken så slutade självdraget att fungera i många hus.
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
MrJay
D Daniel 109 skrev:
Möjligen att man kan klara en mätning om den görs på vintern. Men jag har svårt att tro på att en känd husbyggare bygger så. Jag gissar att det är mekanisk från luft.
Har nu snackat med polaren; Eksjöhus, 100% självdrag, inga fläktar någonstans förutom i köket där man har en köksfläkt med motor på taket. Godkänt med gjord OVK. FXT är ett tillval.
 
  • Gilla
  • Haha
Berndtan och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.