T Tompafix skrev:
Själv valde jag endast mekansk frånluft med friskluftsventiler I sovrummen och v-rum.
Anledningen var att jag hatar lågfrekventa ljud från fläktar. ( ja jag vet att det finns dämpare, men störst ändå av ljuden hos folk som har ett "helt tyst" system)
Sedan har vi inga problem med kalldrag från friskluftsventiler, gäller bara att tänka på placeringen.
Sedan kostar det en bråkdel av ett ftx gör
Tror inte det kostar en bråkdel gör om du räknar på det hela. Men du störs av lågfrekventa ljud. Hur fungerar det med fläkten för frånluften?
Den måste du störas av. maskinen till ftx, låter säkerligen inte mycket mer. ljuddämpa ordentligt så kommer du inte höra något.
Själva ljuskällan, fläkten har du redan.
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
BBR ställer även krav på att ex sovrum ska kunna vädras via fönster.
låter konstigt, med det luftflöde aom ska vara behöver du inte vädra
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
låter konstigt, med det luftflöde aom ska vara behöver du inte vädra
Kanske handlar om utrymningsvägar
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
En frånluftmodul, FLM, till värmepumpen kanske? Och så klart frikyla när ni ändå håller på.
FLM'en lär väl inte göra någon avgörande skillnad, men det känns i alla fall bättre att återvinna lite energi ur frånluften istället för att bara blåsa den rakt ut.
Det är nog svårt att få bygglov om inte återvinner frånluften.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske handlar om utrymningsvägar
Tror inte det. Det räcker med två vägar ut. Så ett fönster måste gå att öppna.
 
Dagens hus är så täta att får man inte ut fukten kontrollerat så kommer mögel osv som ett brev på posten.

Dumheter att kommentera att man dör om fläktarna stannar. Däremot blir luften inte bra i längden.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
F
Byggglädje Byggglädje skrev:
Vi har bergvärme 1-plans hus på 130kvm med "bara" mekanisk frånluft byggd 2016. Det vill säga det sitter tillluftventiler i alla rum utom där frånluftdonen sitter(kök + 2 badrum). Visst kan man uppleva visst kallras vid ventilerna men jag har aldrig stört mig på det. På vintern drar jag ned på flöded annars blåser mycket av värmen ut en kall natt. Har aldrig upplevt luften som dålig även när strömmen gått. Det är i regel varmare inne så visst "självdrag" får man på vintern. På sommarn kan man ställa upp en dörr. Jag är uppvuxen i ett hus byggt 1972 med vedeldning och självdrag. Kan säga att jag föredrar inneklimatet i det nya huset.

Samma situation här. Uppväxt i hus som helt saknade ventilation och var ändå ganska tätt. Jag överlevde det. Idag har jag mekaniskt frånluft och tycker luften är betydligt bättre. Såfort jag besöker föräldrarna så känner man hur unket och kvavt det blir.

Tror det är något man vänjer sig vid.

Men ja, jag stör mig också mycket på fläktljud och sånt.
 
Redigerat:
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är nog svårt att få bygglov om inte återvinner frånluften.

Finns väl inget krav på återvinning? Bara luftbyte. 035l/s*kvadrat eller vad det nu är.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tror inte det kostar en bråkdel gör om du räknar på det hela. Men du störs av lågfrekventa ljud. Hur fungerar det med fläkten för frånluften?
Den måste du störas av. maskinen till ftx, låter säkerligen inte mycket mer. ljuddämpa ordentligt så kommer du inte höra något.
Själva ljuskällan, fläkten har du redan.
Frånluften sitter ju inte i några rum där man sover. Har varit i många hus med ftx. Inte mött något med helt tysta tilluft. Men som sagt, hatar fläktljud :rofl: 20k för F-system 100k för FTX var mina offerter på.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Finns väl inget krav på återvinning? Bara luftbyte. 035l/s*kvadrat eller vad det nu är.
Nä, det finns inget explicit krav på energiåtervinning från frånluften. Men det finns krav på byggnadens totala energianvändning, vilket blir lite lättare att uppnå om man har FTX istället för F.

Dock finns det ju, som du säger, krav på ventilationsflödet vilket gör att självdrag per automatik är diskvalificerat i ett nytt hus.
 
  • Gilla
Berndtan och 3 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Finns väl inget krav på återvinning? Bara luftbyte. 035l/s*kvadrat eller vad det nu är.
Det handlar inte om krav på återvinning. Utan kraven på husen generellt.
 
PeterFalun
150kvm nybygge, mekanisk frånluft, uppfyller kraven
Funkar fint
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
PeterFalun PeterFalun skrev:
150kvm nybygge, mekanisk frånluft, uppfyller kraven
Funkar fint
Du hade kunnat ha fler panoramafönster med FTX.
 
  • Haha
-MH- och 1 till
  • Laddar…
B blixtkub skrev:
Hej!

Vi ska bygga en 120 m2 1-plan permanentbostad med aktuell standard avs isolering etc. Uppvärmning blir med bergvärmepump och vattenburen golvvärme på gjuten platta (och för varmvatten).

Men ventilationen? Enklast och billigast är förstås självdrag; frånluft i kök, bad o wc (tids- eller fuktstyrd fläkt) och tvättstuga – tilluft till varje rum genom ventil genom yttervägg i varje rum.

Förståsigpåare varnar för kallras från tilluftventilerna - inte så mysigt kanske vid sängen eller arbetsplatsen. Platsen är Bohuslän, lite blåsigt men sällan under 7 minusgrader på vintern.

Känns som att frånluftvärmepumpsystem och även frånluftvärmeväxlare (FTX) vore lite onödigt dyr overkill för att slippa det ev kallraset.

Vad har ni för erfarenheter och ideer kring detta?

Dan
Med fläktar i badrum och kök blir det väl inte något självdrag? Då är det väl ett mekaniskt frånluftssystem, om än inte centraliserat.
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
B blixtkub skrev:
Vad är BBR?
Ska du bygga nåt, allra helst i egen regi, så måste du ha åtminstone grundläggande kunskap om BBR.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.