Har en fundering på kablar förlagda i rör av typen som sitter i fastskruvade röranslutningar. Exempelvis:

https://www.elfa.se/sv/roer-22-6mm-polyamid-svart-pma-uster-pclt-23b-50/p/15514452
https://www.elfa.se/sv/roeranslutning-m25-polyamid-rak-svart-pma-uster-bvnv-m253gt/p/15514554

Kablarna man förlägger i en sådant rör, kan det vara lösa ledare typ RK och tillsammans med röret uppfylla kravet eller måste det vara dubbelisolerade?

Det är ju INTE frågan om vanliga flexrör utan rör som kräver verktyg för att öppna.

E
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Har en fundering på kablar förlagda i rör av typen som sitter i fastskruvade röranslutningar. Exempelvis:

[länk]
[länk]

Kablarna man förlägger i en sådant rör, kan det vara lösa ledare typ RK och tillsammans med röret uppfylla kravet eller måste det vara dubbelisolerade?

Det är ju INTE frågan om vanliga flexrör utan rör som kräver verktyg för att öppna.
Hej.

Nej du kan inte lägga lösa ledare i dina slangar, en PEM- eller dammsugarslang och anse detta godkänt.

Det ska var avsett för ändamålet.

Kör du ELV kan du ju ha en öppning.

Just det jag undrar, om inte denna typen av rör är avsedda för ändamålet?

Har sett en del sådana anslutna mot Harting-kontakter men det kanske kräver dubbelisolerade kablar inuti ändå?

E
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Just det jag undrar, om inte denna typen av rör är avsedda för ändamålet?

Har sett en del sådana anslutna mot Harting-kontakter men det kanske kräver dubbelisolerade kablar inuti ändå?
Säkert avsedda till det ändamål de är avsedda för

Tomtom79 Tomtom79 skrev:

[länk]
[länk]

Vad hade du tänkt använda det till? I rätt sammanhang är det inget fel att ha enkelisolerade ledare i det systemet. Men med tanke på tex pris är det knappast något att ersätta flexslang med.

E
GK100 GK100 skrev:
Vad hade du tänkt använda det till? I rätt sammanhang är det inget fel att ha enkelisolerade ledare i det systemet. Men med tanke på tex pris är det knappast något att ersätta flexslang med.
Menar du att dylika rör är lämpliga att ddra i vägg och tak?
Har du testat?

E El-Löken66 skrev:
Menar du att dylika rör är lämpliga att ddra i vägg och tak?
Har du testat?
Läs igen så ser du " i rätt sammanhang" och det är knappast som ersättare för slang och rör i infälld installation. Problemet är snarare att det skulle vara överkvalificerat där och direkt falla under elmonts lag.

Kan säkert finnas något användningsområde även inom BH horisont. Kanske mellan några centrallådor eller mot någon automatik och udda anta ledare osv i utsatt miljö.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
E
GK100 GK100 skrev:
Läs igen så ser du " i rätt sammanhang" och det är knappast som ersättare för slang och rör i infälld installation. Problemet är snarare att det skulle vara överkvalificerat där och direkt falla under elmonts lag.

Kan säkert finnas något användningsområde även inom BH horisont. Kanske mellan några centrallådor eller mot någon automatik och udda anta ledare osv i utsatt miljö.
Ser inte så drag- och böjvänliga ut men jag får ta ditt ord på det tillsvidare. Ur brandsynpunkt kan det säkert vara ok.

Vi kör med såna slangar i maskiner på mitt jobb, och jag skulle nog säga dom slår vanliga slangar med hästlängder när det gäller hållfasthet och böjlighet.

Jag tänkte nog exempelvis till att styra någon maskin eller liknande som inte är fast monterad. Säg 10 st 230/400V trådar i en slang och kanske samma antal styrtrådar i en annan (för att separera styr och kraftkablaget).

Det känns som att ABB inte tillverkar mängder med olika slangar av den här prisklassen utan att det finns ett användningsområde. Så frågan är om dylika enbart är för fastklamrat montage eller om det FÅR användas för lösa trådar mellan maskiner. Att det säkerligen förekommer lösa trådar i båda såna här och trädgårdsslangar tvivlar jag inte på men frågan är hur lämpligt dessa är.

Det är ju inte helt vanligt med exempelvis kablar med 12 ledare i 2,5mm2 dimensionen så en sån slang med tillhörande förskruvningar kanske kan vara ett fullgott alternativ för att kunna dra valfritt antal trådar i valfria dimensioner och färger/numrering mellan grejor.

E
K Keld skrev:
Vi kör med såna slangar i maskiner på mitt jobb, och jag skulle nog säga dom slår vanliga slangar med hästlängder när det gäller hållfasthet och böjlighet.
NJAA. Jag vet inte, tror det blir problem att dra fjädern kommer fastna i vecken i svängarna.

Men vi får se vad GK100 återkommer med.

Slangen är sannolikt till för samma syfte som rostfria varianter. Att skydda en kabel mot yttre påverkan, typ uv-strålning eller liknande. Jag skulle nog sätta den mellan motorer och anslutningboxen med en kabel i utomhusmiljöer i kustbandet, eller som i rökgasreningsanläggningen där de doserade lut och andra högfrätande ämnen.

LAPP Ölflex är rätt smidig och finns nog i de du önskar. Den är inte så lätt att sätta snyggt eftersom den är flexibel, men funkar bra som ledare mellan olika rörliga delar av en maskin. Finns i vanliga och ovanliga kombinationer av antal ledare och ledararea... Max verkar vara 50G2,5 på både antal parter och area. Annars är ju EQQR/FQQR/FQAR-PG vanliga kabeltyper för styr i kraftmiljöer

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag tänkte nog exempelvis till att styra någon maskin eller liknande som inte är fast monterad. Säg 10 st 230/400V trådar i en slang och kanske samma antal styrtrådar i en annan (för att separera styr och kraftkablaget).

Det känns som att ABB inte tillverkar mängder med olika slangar av den här prisklassen utan att det finns ett användningsområde. Så frågan är om dylika enbart är för fastklamrat montage eller om det FÅR användas för lösa trådar mellan maskiner. Att det säkerligen förekommer lösa trådar i båda såna här och trädgårdsslangar tvivlar jag inte på men frågan är hur lämpligt dessa är.

Det är ju inte helt vanligt med exempelvis kablar med 12 ledare i 2,5mm2 dimensionen så en sån slang med tillhörande förskruvningar kanske kan vara ett fullgott alternativ för att kunna dra valfritt antal trådar i valfria dimensioner och färger/numrering mellan grejor.
Den användningen är vanlig dvs som anslutning mellan maskindelar som är rörliga mot varandra på tex någon skena eller räls osv där inte de typiska kabelkedjelösningarna kommer in. Då kan du skapa din egen variant av kabel med blandade areor enkelledare mm men det är inte avsett som anslutningssladdar utan ska vara semipermanent och med ev don i ändarna om man mer frekvent behöver lösgöra delarna. Annars är ett vanligt användningsområde också det Millox nämnde dvs ett rent extra mekaniskt skydd för vanliga kablar av olika slag.

Och som El-Löken är inne på absolut inget vettigt för normala bostadsinstallationer om man nu inte av någon anledning har fri tillgång och nödvändigtvis vill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.