Hus från 40-talet, vissa radiatorer ser tämligen omoderna ut (se bild), kanske original? Jag undrar om dessa radiatorer är bra eller borde bytas mot moderna med högre effekt. Bottenvåningen som har några av dessa blir inte så varm men det kan också bero på dålig isolering (oisolerade betongväggar) vilket iofs ökar effektbehovet där.
Dessutom är rörsystemet lite underligt. Inga koppel på radiatorerna men jag tror ändå att alla radiatorer matas parallellt, inte seriellt, så ändå en sorts tvårörssystem?
Dessutom är rörsystemet lite underligt. Inga koppel på radiatorerna men jag tror ändå att alla radiatorer matas parallellt, inte seriellt, så ändå en sorts tvårörssystem?
Är säkert ett 2 rörs du har och då inga koppel, ett rör varmt och ett svalare. Är termostaterna på max så är det nog lite klent med tempen på vattnet. Blir till att höja kurvan, så det går ut varmare vatten och reglera med termostaten. Dom elementen har en stor yta, många veck på dom. Ska klara sig.
Vad värmer du med.
Vad värmer du med.
Elementet borde räcka till, men vid enstaka köldknäppar kan man se till att avgiven effekt ökar.
Jag har en liknande denna blåsande på ett av mina element i vardagsrummet och det ökar temperaturen i rummet med minst 2 grader.
Jag har en liknande denna blåsande på ett av mina element i vardagsrummet och det ökar temperaturen i rummet med minst 2 grader.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta från radiatorer till golvvärme.
Värme allmänt -
Byta från radiator till golvvärme i enstaka rum?
Värme allmänt -
Har Glykol från radiatorsystemet i varmvattenberedaren!
Vatten & Avlopp -
Radiator konsol - fäste med enbart en (1) (franskträ)skruv?
Värme allmänt -
Byte från elpanna till luftvattenvärmepump, tryckfall, värme från radiator?
Värmepumpar