Vi har en pågående badrumsrenovering där de precis blivit klara för att börja lägga på skivor och flytspackla. Nu har vi haft besök av en person som också renoverar sitt badrum, och självklart gick vi och tittade på hur det går med vårt. Han var minst sagt tveksam. Vi har ingen aning, har tillbringat natten med att försöka läsa om branschstandarder utan att bli så mycket klokare. Firman vi använder är certifierad via Säker Vatten, men invändningarna mot bygget låter rimliga.
Översiktsbild. De längsgående reglerna är 45x90, de korta som går tvärs över är 45x70mm. Utrymmet mellan dem varierar men är ca 40x50cm. Vi har läst att 45x195 är vanligare mått för reglarna, men är tveksamma till om det får plats 195. Om det nu är 70mm höjd som gäller kanske utrymmena mellan borde varit mindre, eller så är det ok? De är ju under 60cm iallafall.
De längstgående reglarna är skarvade. En av skarvarna har någon slags förstärkningsbräda, den andra har det inte.
Under golvbrunnen är det knappt 3 cm kvar av regeln.
Allt hålls upp av de här klossarna. Vår besökare kommenterade dels att det blir fel sorts belastning, eftersom all belastning hamnar på skruven. Samt att själva skruven är ser väldigt tunn ut. En del klossar sitter snett, en är spräckt.
Eftersom de tvärgående reglerna satts mitt emot varandra har det inte gått att skruva rakt in, istället har man skruvat snett från sidorna. Det gungar lite när man går på dem, vilket såklart inte är bra för klinkersen. Men det ska ju på en massa annat sen också.
Här ska toastolen sitta, borde det inte vara mer uppbyggt runt röret för att ta emot stol+persons vikt?
Han undrade även om det ska vara skarvar i rören under golven. Kommenterade att utan inspektionslucka kan vi inte göra något om det börjar läcka.
Det hade såklart kunnat göras smidigare, men är det något som riskerar badrummet framöver? Vi vill att det håller så länge som möjligt, inte att klinkersen spricker om 10 år för att det gungar för mycket.
Om det är någon del som inte är ok, går det att åtgärda det utan att riva ut allt? Vi vill helst bara att det ska bli klart nu, och inte riva upp något om det inte behövs.
(Bilderna ser ut att läggas in igen här nedanför. Jag hittar inte hur jag redigerar det, bara ignorera eventuella bilder nedanför det här)
Översiktsbild. De längsgående reglerna är 45x90, de korta som går tvärs över är 45x70mm. Utrymmet mellan dem varierar men är ca 40x50cm. Vi har läst att 45x195 är vanligare mått för reglarna, men är tveksamma till om det får plats 195. Om det nu är 70mm höjd som gäller kanske utrymmena mellan borde varit mindre, eller så är det ok? De är ju under 60cm iallafall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De längstgående reglarna är skarvade. En av skarvarna har någon slags förstärkningsbräda, den andra har det inte.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Under golvbrunnen är det knappt 3 cm kvar av regeln.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Allt hålls upp av de här klossarna. Vår besökare kommenterade dels att det blir fel sorts belastning, eftersom all belastning hamnar på skruven. Samt att själva skruven är ser väldigt tunn ut. En del klossar sitter snett, en är spräckt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Eftersom de tvärgående reglerna satts mitt emot varandra har det inte gått att skruva rakt in, istället har man skruvat snett från sidorna. Det gungar lite när man går på dem, vilket såklart inte är bra för klinkersen. Men det ska ju på en massa annat sen också.
Logga in
Skapa konto
Här ska toastolen sitta, borde det inte vara mer uppbyggt runt röret för att ta emot stol+persons vikt?
Logga in
Skapa konto
Han undrade även om det ska vara skarvar i rören under golven. Kommenterade att utan inspektionslucka kan vi inte göra något om det börjar läcka.
Logga in
Skapa konto
Det hade såklart kunnat göras smidigare, men är det något som riskerar badrummet framöver? Vi vill att det håller så länge som möjligt, inte att klinkersen spricker om 10 år för att det gungar för mycket.
Om det är någon del som inte är ok, går det att åtgärda det utan att riva ut allt? Vi vill helst bara att det ska bli klart nu, och inte riva upp något om det inte behövs.
(Bilderna ser ut att läggas in igen här nedanför. Jag hittar inte hur jag redigerar det, bara ignorera eventuella bilder nedanför det här)
Redigerat:
Nej! Det där går inte. Skarvat rör för vatten dolt är inte OK.
Pausa jobbet och bekosta en besiktningsman.
Det där kanske man skulle ha gjutit igen istället för ett klent bjälklag.
Det som händer när man kottlar upp det på det viset är att det blir glappt mellan platta och ändträ pga krympningar och att skruvarna ger med sig. Kommer aldrig funka! Ska man göra på det viset så ska man använda sig av ett riktigt nivåsystem med skruvfötter.
Pausa jobbet och bekosta en besiktningsman.
Det där kanske man skulle ha gjutit igen istället för ett klent bjälklag.
Det som händer när man kottlar upp det på det viset är att det blir glappt mellan platta och ändträ pga krympningar och att skruvarna ger med sig. Kommer aldrig funka! Ska man göra på det viset så ska man använda sig av ett riktigt nivåsystem med skruvfötter.
Det ser nästan ut som ett perfekt läge att använda EPS betong. Jag har byggt ett liknande bjälklag, men då använde jag balkskor, har även använt klossar på vissa ställen men dessa satte jag fast i betonggolvet med kraftig vinkeljärn så att eventuella krympningar inte påverkar i någon större utsträckning.
Är det för uppvärmningen så är dolda skarvar OK rent formellt. Men du behöver nog ta dig en funderar om det är lämpligt att ha en dold skarv på ett ställe som är totalt omöjligt att komma åt utan att riva ur hela badrummet. Här kanske man ska reda ut om det går att dra om så att skarvarna är tillgängliga via andra rum som är enklare att åtgärda eller ännu bättre dra upp dom i en liten inspektionslucka.H holadola skrev:
Men bjälklaget är inte bra.... Även om det funkar så kan det bli problem med tätskiktet i framtiden.
Jag har byggt stabilare trädkojor än det där.
Avbryt arbetet och få dit en besiktningsman.
Hur gjordes beställningen? Har det beställts uppregling av golvet, eller har du beställt ett färdigt badrum? Jag håller med någon här ovanför om att det där borde gjutits upp med EPS istället för en reglad konstruktion, men jag vet ju inte om det är byggarna som bestämt lösningen eller inte.
Avbryt arbetet och få dit en besiktningsman.
Hur gjordes beställningen? Har det beställts uppregling av golvet, eller har du beställt ett färdigt badrum? Jag håller med någon här ovanför om att det där borde gjutits upp med EPS istället för en reglad konstruktion, men jag vet ju inte om det är byggarna som bestämt lösningen eller inte.
Jag tror inte ens att värmesystem är tillåtet att skarva dolt längre - det ska finnas läckageindikator och servicelucka även vid värme såvitt jag kan utläsa ur senaste Säker Vatten.Jonatan79 skrev:
Håller med övriga - ta dit besiktningsman.
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Ja, det är en katastrof!
Alltså vad är det för firma du fått tag på?
Ser det inte bra ut är det sällan bra, och det där ser för jävligt ut.
Självklart skarvar man inte där man inte kommer åt....
Och reglarnas stöttning är ett skämt, det dör går aldrig att lägga klinker på.
Bra att du frågade här, bra gjort!
Gör om allt, är min åsikt.
Alltså vad är det för firma du fått tag på?
Ser det inte bra ut är det sällan bra, och det där ser för jävligt ut.
Självklart skarvar man inte där man inte kommer åt....
Och reglarnas stöttning är ett skämt, det dör går aldrig att lägga klinker på.
Bra att du frågade här, bra gjort!
Gör om allt, är min åsikt.
Ska man klossa under en regel då måste klossen stå under regeln. Det där duger ju inte ens i ett vanligt rum och då än mycket mindre i ett badrum.
90 graders böj direkt efter toan är väl inte heller att rekommendera....
90 graders böj direkt efter toan är väl inte heller att rekommendera....
Vilket jäkla lapptäcke till reglar de där små stumparna de skruvat från sidan kommer inte fungera till mycket stöd med tiden, all vikt kommer bäras upp av skjuvkraften i skruvarna.
Om jag skulle haft det minsta förtroende för det där så skulle stödbitarna sitta UNDER reglarna, inte skruvade från sidan.
Och hur snål är man om man inte ens bemödar sig skaffa reglar av rätt längd
Och som redan nämnt, dolda rörskarvar ajabaja, även om det skulle va för värme så är det högst oläpligt.
Om jag skulle haft det minsta förtroende för det där så skulle stödbitarna sitta UNDER reglarna, inte skruvade från sidan.
Och hur snål är man om man inte ens bemödar sig skaffa reglar av rätt längd
Och som redan nämnt, dolda rörskarvar ajabaja, även om det skulle va för värme så är det högst oläpligt.
Förstår inte heller vad som menas med detta.M munge skrev:
Angående bjälklaget så var det ett riktigt skräckexempel. Jag skulle inte låta den firman få fortsätta jobbet, inte rätta till jobbet eller överhuvudtaget peta på nån mer grej om det var mitt hus.