D
P pmd skrev:
Riksdagen godkänner regeringen, och riksdagen beslutar om svensk tillämpning av EU-direktiv.

Vilka faktorer som inte hamnar under ovanstående menar du har höjt elpriserna?
Prisökningen beror allra mest på Rysslands invasion av Ukraina, jag tror inte ens de hade en riktig omröstning i Ryssland gällande den och jag tror de flesta svenska partier skulle röstat emot, om de nu hade fått frågan.
 
P paralun skrev:
Jo men nu blev det gjort och varför spilla tid på grön-röd röra?

Bara för Vattenfall att skriva ihop avtalen för R5/R6 i form av SMR reaktorer och skriva på. Staten gör dito för ett CfD-avtal med Vattenfall.

Sen får väl Arga Magda då riva upp avtalen på miljardbelopp om hon så önskar.
Finns det någon som lyckats få fram en SMR kalkyl som är bättre än konventionell kärnkraft?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Finns det någon som lyckats få fram en SMR kalkyl som är bättre än konventionell kärnkraft?
Jo och det blir nog ett "kosläpp".... trots att även SVT hjälper till med det "sista halmstrået" för de grön-röda angående kostnader.

Klockan går och det finns ingen tid för "längbänkar"! Vill inte Magda vara med så spelar det mindre roll.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Ett nytt försök att dribbla bort en fråga du inte vill svara på?
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ett nytt försök att dribbla bort en fråga du inte vill svara på?
Irriterande med skribenter som alltid växlar in på sidospår när de inte kan/vill utveckla sina ursprungliga (ofta fantasifulla) påståenden…
 
  • Älska
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har jag sagt att vattenfall påstått att det var omöjligt att drifts den vidare.
Saken var den att man beslöt att stänga den av ekonomiska skäl. Om man då väntar ett år, under vilket allt under håll och planering bygger på att det ska stängas, så blir det ännu sämre ekonomiskt att fortsätta driften. Att ändra beslutet då var definitivt möjligt, men inte vettigt. Det skulle i så fall gjorts snart efter att avvecklingsbeslutet togs.

Blev det begripligt nu?
Nej det är inte begripligt. Svenska Kraftnät varnade för att stänga ner R1 och R2, bland många andra. Det är därför helt obegripligt och ett medvetet handlande av de rödgröna.

Att säga att beslutet är vettigt är helt verklighetsfrånvänt och med facit i hand absurt.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Nej det är inte begripligt. Svenska Kraftnät varnade för att stänga ner R1 och R2, bland många andra. Det är därför helt obegripligt och ett medvetet handlande av de rödgröna.

Att säga att beslutet är vettigt är helt verklighetsfrånvänt och med facit i hand absurt.
Med facit i hand har det väl inte gått så galet. Sverige som land har större överskott (större export) IDAG än innan nedläggningen.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Värmeläckaget är inte så stort faktiskt. Jämför med att lagra värme i berget på sommaren med bergvärme (om man inte har vattenåder i hålet). Det går rätt bra.

[länk]
Tackar. Jag tänkte på att värmeledning ä berg är ganska bra. Och det därmed skulle bli ganska stora förluster.
Men det är väl så, när jag tänker närmare efter, att första gången dom fyller på så tappar dom väl en hel del. Men sedan när berget är uppvärmt och då lär förlusterna minska.
Det blir väl några månader de står nästan tomt men kyls kanske inte ned så mycket.
Så bergrum kanske är ett hyggligt sätt att lagra energi. Men det är väl begränsat för fjärrvärme/uppvärmning.

För orter som inte har någon spillvärme så kan det kanske vara en ide att värma vatten när elen är billig på sommaren, lagra i bergrum och tappa ur under vintern.
 
P pmd skrev:
Var det inte riksdagsbeslut som gjorde oss beroende av fransk elproduktion?
Hur då?
Varför kan du inte visa det på en gång så slipper man fråga.
 
D daVinci skrev:
Tackar. Jag tänkte på att värmeledning ä berg är ganska bra. Och det därmed skulle bli ganska stora förluster.
Men det är väl så, när jag tänker närmare efter, att första gången dom fyller på så tappar dom väl en hel del. Men sedan när berget är uppvärmt och då lär förlusterna minska.
Det blir väl några månader de står nästan tomt men kyls kanske inte ned så mycket.
Så bergrum kanske är ett hyggligt sätt att lagra energi. Men det är väl begränsat för fjärrvärme/uppvärmning.

För orter som inte har någon spillvärme så kan det kanske vara en ide att värma vatten när elen är billig på sommaren, lagra i bergrum och tappa ur under vintern.
Stora bergrum blir det om man skall lagra från sommaren till vintern...
 
P pmd skrev:
Vad heter skatterabatten för tillverkare som bara ger 25 kr per tillverkad växelriktare?

45X MPTC och det dras av på federal företagsskatt.

Men jag behöver förtydliga att avdraget beror på vilken växelriktare det är. För hushåll så är det lite mer. Det jag skrev var för de över 20 kW.

P pmd skrev:
Det är nog ganska troligt, men det lär inte heller skrämma bort investerare om USA ger bra villkor.
Ett byte i Washington kan stryka bort avdragen på en gång. En del menar att man inte vågar bygga kärnkraft. Men att flytta en fabrik baserat på något som en regering kan ändra när som helst lär vara i paritet.

Jag tror inte man flyttar en fabrik bara för ett litet skatteavdrag. Man sparar inte ens in flytten på det.

Däremot så kan man flytta om man tror att marknaden i USA blir gigantisk. Och att Trump inför tullar mm.
I sig borde man bara bygga en produktionsenhet i USA då. Nu lämnar man Tyskland och just att man lämnar betyder väl att något i Tyskland har blivit för jobbigt.
 
D
Z Zodde skrev:
Med facit i hand har det väl inte gått så galet. Sverige som land har större överskott (större export) IDAG än innan nedläggningen.
Ja, hade vi bara kunnat räkna med att R1 höll krig och exportkablar borta, så hade det kunnat bli riktigt billig el men då ger vi nog en reaktor för många förmågor?
 
J JockeHX skrev:
Att säga att beslutet är vettigt är helt verklighetsfrånvänt och med facit i hand absurt.
Beslutet att inte ändra sig långt efteråt var vettigt. Inte ens med facit var det absurt.
 
D Daniel 109 skrev:
Ett nytt försök att dribbla bort en fråga du inte vill svara på?
Exakt slutpris vet man ju inte mer än SVT's "sista halmstrå" var helt fel.
Fermi har kvar sin uppskattning på 50-60 Euro/MWh

Jag tror det blir GE's BWRX-300 precis som OPG-Kanada bygger samt Fermi-Estland valt ut.
https://www.opg.com/projects-services/projects/nuclear/smr/darlington-smr/
https://fermi.ee/en/bwrx-300/
Den här SMR reaktorn är då nästan klar med licensieringen i USA samt Canada.

Sen för att få ner priset måste det vara ett antal beställningar för en serieproduktion.
Sverige, Finland, Estland samt Polen borde samordna beställningarna.

Sen är jag nyfiken på vad Kärnfull har för planer?
https://www.knxt.se/sv/studsvik
 
Z Zodde skrev:
Med facit i hand har det väl inte gått så galet. Sverige som land har större överskott (större export) IDAG än innan nedläggningen.
Eller... SE4 är nu värst utsatt i hela Europa som elområde. Vi fick för första gången reell risk för rullande nedkoppling. Vi kan inte nyttja sydvästlänken fullt ut som den annars kunnat om kärnkraften var kvar. Vi har tagit bort 2190MW fossilfri produktion som hade varit välkommet nu i kommande elektrifieringen där vi går till nettoimport redan inom några år.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.