D daVinci skrev:
Baserat på vilken lönsamhetsberäkning då?
Vilken prisforecast då?

Eller tänker du att någon entreprenör skulle veta om i förväg att Franska staten skulle ha 30 trasiga kärnkraftverk som dom tar det lugnt med att reparera. Eller att uppköpare i Asien skulle få spatt och köpa naturgas och olja som om det inte fanns någon morgondag.
Berätta hur man skulle veta det i förväg.

Och berätta vad du vet om framtida prisvariationer för elpriset. Och hur du kommit fram till de.

Och berätta när staten tog bort en hjärndöd beskattning av lagerhållning av el. (Som gör lagring olönsam).


I verkligheten har staten kvar beskattningen. Och så länge den är kvar ser jag inte att någon kommer göra något.

För att lagring av el skall uppstå måste staten sluta bötfälla det.
Jag? Det är ju du som förespråkar det som alternativ och att det skulle vara lönsamt, jag tycker hela idén är hål i huvudet
 
P paralun skrev:
Men får man upp andelen planerbar elproduktion så får man ju bort det volatila elpriset.
Elpriset blir utjämnat, det bara är så! Puttar du in mer planerbar el så försvinner ju mycket av bristen som driver elpriset. Så fungerar ju en marknad. Tillgång-Efterfrågan.
Du resonerar som om el vore vilken som helst annan vara, det är där du går bort dig.

Försök förstå MARGINALPRISSÄTTNING.
Om du har 10-20 eller 30% KK i produktionsmixen påverkar inte.

Det är först om du har typ 50/50 vatten/kk som du får din radikala förändring i prisbildningen.

Detta har påpekats tidigare men du verkar både faktaresistent å allt annat än lyhörd.

Gaskraft ÄR planerbar men det var ändå den som gav oss volatilt elpris from 2021…


Om det är så som du påstår att EU genomföra denna reform för att bota den ”sjuka (ditt uttryck) elnarknaden”
VARFÖR VÄNTA att ett antal Kk ska beslutas/finansieras/projekteras å byggas. ISTF att agera short-term om nu MÅLET var å reformera elmarknaden vilket du vilseletts att tro.?
 
P
G OMathson skrev:
Sen såg jag och många med mej utfrågningen av Yngeman på SVT när det begav sig. Hur kan du kalla historisk fakta för ihopskarvad fabrikation?
Vilka är de historiska fakta?
 
R Riverground skrev:
Vad ska biobränslet tillverkas av?
Jag föreslår GROT och insektsangripet virke om vi pratar om kraftvärmeverk. Den årliga tillväxten avverkas inte i produktonsskogen, och behovet av massa till tidningspapper kan mycket väl tänkas minska ytterligare så även sådan skogsråvara som inte duger till sågtimmer kan komma till användning framöver.
 
F fribygg skrev:
Jag löser det med ökad veduppvärmning i de fastigheter jag äger.
Hur löser du @Jonatan79 det?
Jag trodde du ruvade på en lösning för svenska folket men tolkade dig nog fel...
 
P
F fribygg skrev:
Om vi slutar att vara så elberoende för vår bostadsuppvärmning kan vi använda elen klokare, till belysning, fordonsdrift och industrins behov.
Elektricitet är en sällsynt lämpad energiform för transport över långa sträckor. Den ger inte heller några utsläpp där den används för uppvärmning. Tyst är den också.

Istället för att planera för ännu fler 1800-talsmetoder för uppvärmning bör vi planera för mer elproduktion, som också är stabil.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag trodde du ruvade på en lösning för svenska folket men tolkade dig nog fel...
Ruvar du Jonatan på nån sådan lösning för landets energiförsörjning tror jag att många skulle vara intresserade.
Hur gör du själv för att minska risken för elprischocker eller för att minska effekterna av dem?
 
F fribygg skrev:
Ruvar du Jonatan på nån sådan lösning för landets energiförsörjning tror jag att många skulle vara intresserade.
Hur gör du själv för att minska risken för elprischocker eller för att minska effekterna av dem?
Som alla andra bananer, drar ner värmen och styr efter timpriset. Jag har installerat radiatorer och en luft/vatten-värmepump, har solceller och batteribank. Tyvärr ger den "värdelösa" öppna spisen usel effekt så den eldar vi sällan i.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det tror jag oxå, om du läst mitt inlägg föreslår jag ved och vedtrave, att mala och pressa veden till pellets är energikrävande och knappast nått privatpersoner behöver ägna sig åt för att lagra ett årsbehov av energi till bostadens uppvärmning.
Ok, vi ignorerar pellets då och håller oss till ved. Men frågan min blev obesvarad.
Säg då att en BRF i Stockholm skall göra enligt ditt förslag. Då byter dom ut den uppvärmning dom har mot vedpannor. Och så får dom köpa loss en lägenhet för 5 MSEK för all lagra veden. Och ränta och avgifter på det får dom andra i föreningen betala månadsvis. (Alla som tror att detta möts med stort jubel i en BRF får räcka upp handen).
Sedan får dom väl anställa en eldare då. Och det får också medlemmarna betala.

Är du helt övertygad om att detta är en bra ide?

F fribygg skrev:
Hur gör du @daVinci för att klara kommande elprischocker
Jag är beroende av el och argumenterar för marknadskrafterna. Det är det bästa och säkraste för att få just billig el och med säker leverans.

Man kan dra en parallell med internet. Där har staten hållit sig borta. Och privat sektor har ökat kapaciteten något extremt under de senaste 30 åren. Och stabiliteten är utmärkt. (De enda störningarna uppstår i den lokala accessen).
 
I storstäder är inte spridd vedeldning en lämplig uppvärmningsmetod. Där är fjärrvärme lämpligare.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Men jag får ju säga att jag tror det sitter långt inne med att folk avstår ett rum i bostaden för lagring av pellets. Någonstans i obygden där man kan bygga som man vill och skita i överheten och bygga ett lagringsskjul så går det väl bra. Men där priset för ett rum är högt ser jag inte detta som realistiskt.
Dessutom är det ganska mycket obekvämare att elda med ved (pellets) än att värma med el. Oljepannor är nånstans mellan dessa två. Man behöver fylla på sin oljetank några gånger om året, men sen sköter sig oljepannan i stort sett själv.
 
F fribygg skrev:
Jag föreslår GROT och insektsangripet virke om vi pratar om kraftvärmeverk. Den årliga tillväxten avverkas inte i produktonsskogen, och behovet av massa till tidningspapper kan mycket väl tänkas minska ytterligare så även sådan skogsråvara som inte duger till sågtimmer kan komma till användning framöver.
Används inte det redan i dag? Det jag menar är att det är något som är svårt att öka utbudet av i någon större utsträckning.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag? Det är ju du som förespråkar det som alternativ och att det skulle vara lönsamt,
Ja, du frågar ju varför det inte är gjort redan.

A ajn82 skrev:
jag tycker hela idén är hål i huvudet
Tyckande har inget värde.

Gör en beräkning och visa oss.
 
S Skopan skrev:
Jag tror det behövs mer fjärrvärme till villor här i landet för att minska ner på antalet elpatroner som kickar in vid vinterns kallaste dagar. Jag tänker på villor i tätorter, inte på landsbygd.

Låt det allmänna driva fjärrvärmenäten. Knyt fjärrvärmepriset till elpriset med en mekanism som gör att det alltid blir något billigare med fjärrvärme än med bergvärme.

Låt ev. förlustperioder för fjärrvärmen stödjas av elstabilitetsfonden, den som ska hålla kärnkraften levande under lågprisperioder.
Det finns ett stort bekymmer med fjärrvärmen, överskottsvärmen från industrin levererar nämligen ungefär lika mycket värme året om. Det innebär att den inte kommer att täcka energibehovet när det är som kallast om man inte har annan energi som går igång när det är kallt, samtidigt som man vaskar värme när inte efterfrågan finns. I Västerås så har man därför byggt ett värmelager i ett bergrum (tidigare beredskapslager för olja), men det klarar bara variationerna från dag till dag och vecka till vecka, inte på årsbasis.

Den stora kostnaden med fjärrvärme är att bygga och underhålla rörnätet, själva värmen är faktiskt relativt billig då den annars till stor del skulle vaskas. Så om det finns tillräckligt med värme så har man inga större bekymmer, men om man skall elda pellets/flis (eller annat) så drabbas man av dessa priser.

Detta gör att fjärrvärmen varierar i pris mellan olika orter beroende på hur mycket överskottsvärme det finns. Det finns kommuner som till och med tidvis har vaskat värmen i gatorna på vintern (för att tina dem) då de har haft överskott. Men när fler bostäder har anslutits så har de slutat med detta då de fått avsättning för värmen.

Så för att fjärrvärmen skall fungera så är slutsatsen att måste man måste ha tillräckligt med billig överskottsvärme, annars blir priset för energin högre än för el och värmepump. Särskilt om det är dyrt att täcka bostäderna med rörsystemen. Fjärrvärme till villor är fortfarande inte så vanligt pga prisbilden. De flesta kan faktiskt få en lägre uppvärmningskostnad med el och värmepump.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns ett stort bekymmer med fjärrvärmen, överskottsvärmen från industrin levererar nämligen ungefär lika mycket värme året om. Det innebär att den inte kommer att täcka energibehovet när det är som kallast om man inte har annan energi som går igång när det är kallt, samtidigt som man vaskar värme när inte efterfrågan finns. I Västerås så har man därför byggt ett värmelager i ett bergrum (tidigare beredskapslager för olja), men det klarar bara variationerna från dag till dag och vecka till vecka, inte på årsbasis.

Den stora kostnaden med fjärrvärme är att bygga och underhålla rörnätet, själva värmen är faktiskt relativt billig då den annars till stor del skulle vaskas. Så om det finns tillräckligt med värme så har man inga större bekymmer, men om man skall elda pellets/flis (eller annat) så drabbas man av dessa priser.

Detta gör att fjärrvärmen varierar i pris mellan olika orter beroende på hur mycket överskottsvärme det finns. Det finns kommuner som till och med tidvis har vaskat värmen i gatorna på vintern (för att tina dem) då de har haft överskott. Men när fler bostäder har anslutits så har de slutat med detta då de fått avsättning för värmen.

Så för att fjärrvärmen skall fungera så är slutsatsen att måste man måste ha tillräckligt med billig överskottsvärme, annars blir priset för energin högre än för el och värmepump. Särskilt om det är dyrt att täcka bostäderna med rörsystemen. Fjärrvärme till villor är fortfarande inte så vanligt pga prisbilden. De flesta kan faktiskt få en lägre uppvärmningskostnad med el och värmepump.
I förra veckan eldade man olja i Farsta verket för att höja tempen på fjärrvärmen och det är ju inte gratis..
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.