F fribygg skrev:
Att införa planekonomi vore mycket olyckligt.
Jag föreslog ju att vi inför en garanti som gör att planerbar kraft med biobränsle kan växa. Två saker du gillar. Varför är hjälp genom prisgarantier till kärnkraftverk klokt, medan hjälp genom prisgarantier till kraftvärmeverk hemskt?
 
D daVinci skrev:
LRC-lager med vätgas inkl dagens förluster i konvertering skulle klara 110 öre/kWh. Och givet att förlusterna kommer optimeras ned med stigande volymer på elektrolysörer och bränsleceller så lär prisskillnaden mellan sommar och vinter minska.
Varför har ingen byggt det i så fall? "Ladda" mer eller mindre gratis när det blåser, sälja för flera kr/kWh på vintern, lysande affär.
 
P
D daVinci skrev:
Dom hade behövt reglera ned kärnreaktorerna men det klarar dom inte.
Ja, reglering av kärnkraft ligger väl på ungefär samma nivå som vätgaslagring.
 
Z Zodde skrev:
Nu mässar du om det där avtalet igen.

Det som du påstod radikalt skulle förändra elhandeln på Nordpool.

För alla oss i tråden som INTE ser nån sån koppling.
Kan du inte berätta hur…?
Jo tänk vad hemskt att det finns ett gemensamt elhandelsavtal som även Norge följer inom EU.

Och som nu ska ändras! Så att en stat kan stödja ny elproduktion inkl kärnkraft och garantera ett elpris för den som bygger. Det du!
 
P paralun skrev:
Jo tänk vad hemskt att det finns ett gemensamt elhandelsavtal som även Norge följer inom EU.

Och som nu ska ändras! Så att en stat kan stödja ny elproduktion och garantera ett elpris för den som bygger. Det du!
Du svarar ju fortfarande inte på frågan??


Vad kommer radikalt att ändras i elhandeln på Nordpool?


Du kan fortfarande pudla , säga att det argumentet blev fel, så släpper vi det hela. ..
 
Det här har han tjatat om väldigt länge, utan minsta ansats till att förklara sig.
 
S Skopan skrev:
Jag föreslog ju att vi inför en garanti som gör att planerbar kraft med biobränsle kan växa. Två saker du gillar. Varför är hjälp genom prisgarantier till kärnkraftverk klokt, medan hjälp genom prisgarantier till kraftvärmeverk hemskt?
Var påstår jag att statliga prisgarantier vore klokt?

Att bygga kraftvärmeverk tycker jag är en utmärkt ide, då kan man ju öka biobränsleuppvämningen och samtidigt producera el, det hoppas jag att flera privata och kommunala bolag investerar i framöver.

Som privatperson är det nog alltjämt rimligast att investera i en bra och effektiv eldstad som kan förse bostaden med värme till ett rimligt pris då elen är för dyr för att använda till bostadsuppvärmning.
 
F fribygg skrev:
Lagring av energi för uppvärmning kan mycket väl ske i vedform. Flis eller pellets kan vara lämpligare till kraftvärmeverk.
Om vi slutar att vara så elberoende för vår bostadsuppvärmning kan vi använda elen klokare, till belysning, fordonsdrift och industrins behov.
Hm, vad kostar det per kWh om man köper rotposter, avverkar, transporterar, tillverkar pellets, och lagrar.

Men jag får ju säga att jag tror det sitter långt inne med att folk avstår ett rum i bostaden för lagring av pellets. Någonstans i obygden där man kan bygga som man vill och skita i överheten och bygga ett lagringsskjul så går det väl bra. Men där priset för ett rum är högt ser jag inte detta som realistiskt.

F fribygg skrev:
Samhället och välfärden kan fortsätta att fungera trots att landet har brist på planerbar baskraft.
Ja, bara man har en fri marknad så ordnar marknaden det. Och är pellets det optimala så blir det pellets.

F fribygg skrev:
De flesta nya investeringar i elproduktion och eltransmission verkar ta lång tid och/eller bli orimligt kostsamma, att odla och lagra biobränsle är förhållandevis snabbt och billigt i jämförelse.
Det är mest statens obstruktioner som gör att ny elproduktion tar lång tid. Kunde vi stryka bort den så går det snabbt.
Ny transmission tar ju tid delvis för statens obstruktion men också för att det är staten som skall genomföra. (En del obstruktion är inte statens skall väl sägas. Utan markägare som jävlas).
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du svarar ju fortfarande inte på frågan??


Vad kommer radikalt att ändras i elhandeln på Nordpool?
Men får man upp andelen planerbar elproduktion så får man ju bort det volatila elpriset.
Elpriset blir utjämnat, det bara är så! Puttar du in mer planerbar el så försvinner ju mycket av bristen som driver elpriset. Så fungerar ju en marknad. Tillgång-Efterfrågan.
 
P
D daVinci skrev:
Det handlar om en producent av solpaneler. Sådana säljs världen över.
Så vad detta handlar om är att staten och facket trakasserar privat näringsliv så extremt att dom flyr.
Det handlar väl också om att USA har börjat ge förmånliga villkor till producenter av bl.a. solpaneler?
(Inbakat i Inflation Reduction Act).
 
P pmd skrev:
Det handlar väl också om att USA har börjat ge förmånliga villkor till producenter av bl.a. solpaneler?
(Inbakat i Inflation Reduction Act).
Jo och än viktigare har USA en ny energiplan som inkluderar kärnkraft. Orättvist tycker vissa gröna i Europa att det ger USA en konkurrensfördel.

https://www.hydrogen.energy.gov/

Dags att ta hand om min isbana till garageuppfart! 😉
 
D daVinci skrev:
Men jag får ju säga att jag tror det sitter långt inne med att folk avstår ett rum i bostaden för lagring av pellets.
Det tror jag oxå, om du läst mitt inlägg föreslår jag ved och vedtrave, att mala och pressa veden till pellets är energikrävande och knappast nått privatpersoner behöver ägna sig åt för att lagra ett årsbehov av energi till bostadens uppvärmning.

Hur gör du @daVinci för att klara kommande elprischocker, förlitar du dej på statliga bidrag eller är du beredd att satsa egna resurser och egen tid för att minska elanvändningen till bostadsuppvärmning?
 
S Skopan skrev:
Jag föreslog ju att vi inför en garanti som gör att planerbar kraft med biobränsle kan växa. Två saker du gillar. Varför är hjälp genom prisgarantier till kärnkraftverk klokt, medan hjälp genom prisgarantier till kraftvärmeverk hemskt?
Vad ska biobränslet tillverkas av?
 
A ajn82 skrev:
Varför har ingen byggt det i så fall?
Baserat på vilken lönsamhetsberäkning då?
Vilken prisforecast då?

Eller tänker du att någon entreprenör skulle veta om i förväg att Franska staten skulle ha 30 trasiga kärnkraftverk som dom tar det lugnt med att reparera. Eller att uppköpare i Asien skulle få spatt och köpa naturgas och olja som om det inte fanns någon morgondag.
Berätta hur man skulle veta det i förväg.

Och berätta vad du vet om framtida prisvariationer för elpriset. Och hur du kommit fram till de.

Och berätta när staten tog bort en hjärndöd beskattning av lagerhållning av el. (Som gör lagring olönsam).


I verkligheten har staten kvar beskattningen. Och så länge den är kvar ser jag inte att någon kommer göra något.

För att lagring av el skall uppstå måste staten sluta bötfälla det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.