Status
Tråden går ej att kommentera.
X Xanthopteryx skrev:
Helt rätt, och att planera sina resor. Låt säga, som i vårat fall, att du skall besöka en sjukvårdsinrättning med ditt barn (med bil i detta fall) och du passerar mataffär - passa på att handla mat samtidigt, i stället för att göra två resor, en för sjukvård och en för mat.
Kan du gå eller cykla i stället för bilen? Gör det. De flesta av våra inköp sker ett par kilometer bort, alltså för de flesta lämpligt gångavstånd. Ryggsäckar och en gammal sittvagn gör att vi får med oss mycket på en tur- och returpromenad.
Finns kollektivtrafik? (något de smart nog (NOT) drog in till denna affär för ett tag sedan) Ta det då i stället för bil.
Semestertider?
Semestra inom Sverige. En bilresa inom Sverige är bättre än en flygresa till något annat land, såväl utsläppsmässigt för resa men även för mat och boende och dessutom gynnar du svensk inhemsk marknad.
Mat? Köp kort datum i första hand. Dessutom i många affärer billigare. Matsvinn är en extremt stor post hos svenskarna, såväl utsläppsmässigt som ekonomiskt.
Handla på nätet kan vara bättre än att själv resa iväg, det beror på, men se i så fall till att du inte köper en ask ibuprofen utan samla ihop dina inköp så att du verkligen nyttjar transporten så effektivt som möjligt, och välj inte hemleverans. De flesta har i dag tillräckligt nära ombud och paketlådor så att det går utmärkt att promenera.
Och samåk när det är möjligt.

Tyvärr är jag beroende av bil för att kunna ta mig till och från jobbet, och flyttar vi närmre blir frugan beroende av bil till sitt jobb, men jag försöker att jobba få och långa dagar för att åka så lite som möjligt och blir alltid lika glad då bilen gått ner i sovläge efter fem dygn av att inte ha använts.

Och sänk temperaturen lite hemma. Över 20 grader är faktiskt för de allra flesta helt onödigt. Det finns kläder, kläder som du såklart skall använda och som ovan nämns, laga och fixa.
Gäller för övrigt allt. Laga och reparera. Det är mindre miljösvinigt att hålla din befintliga diesel-/bensinbil vid liv så länge som möjligt än att köpa en ny batteribil till exempel. Och när bilen till slut är beyond repair - kanske har den förolyckats i en trafikolycka?, så köp helst en begagnad, och om du köper en ny så åter igen - planera för att ha den så länge som möjligt. Ja, tänk 20 år nu. Inte de normala 3...
Jag tror och hoppas att många lever som du beskriver, inte fullt ut, men till stor del. Frågan är bara om det ger en stor märkbar effekt i längden, några procentenheter mindre utsläpp möjligtvis!? Vi kämpar på!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Click bait-sänkning?
Sverigedemokraterna själva(!) sade att man skulle sänka med tio kronor (detta vid en tid då dieseln kostade cirka 22 kronor). Är det Click bait så är det ju knappast från "gammelmedia" utan från Sverigedemokraterna själva. Fast det visste vi ju från början, och fortfarande, att man därifrån mest jagar populistiska poäng genom att ljuga, fabricera sanningen och hitta på. Gäller för övrigt en stor del av högern.
Minns ni löftena om elskatten som skulle sänkas?
Den har nu höjts två(!) gånger sedan valet var avklarat.

Nåväl. Jag tankar gärna mer HVO100, om tillgängligheten var högre. Det är inte rimligt att ta stora omvägar för att hitta HVO100. Borde finnas på varje mack tycker jag.

Dessutom missar många här, väldigt många, flera saker:
Ett är skatten. Skatteintäkterna är extremt viktiga och vi har i dag problem i skola, vård, omsorg där skattepengarna skulle kunna göra stor nytta. Likaså borde vi strypa och backa all privatisering (något högern också har en stor förkärlek för).
Det andra är att fossila medel används i extremt hög utsträckning, för att du skall kunna köpa din bil (batteribil - hyckleriets hyckleri), för att du skall kunna köpa din dator, för att du skall kunna köpa din telefon, för att du skall kunna handla på nätet, för att du skall kunna nyttja Facebook, Instagram, Twitter med mera, för att du skall ha vägar att köra på, för att du skall få dina räkor, dina chips och ditt godis med mera till affären, för att...
Debatten blir jäkligt ensidig och att sänka drivmedelspriserna likt gjorts nu är egentligen helt fel väg att gå.
Har folk skral ekonomi?
Vad sägs om att satsa där det verkligen gör nytta, som, mat. Sedan Jimmie Åkesson och Co kommit in i finrummet har matpriserna ökat 25%. Varför har man inte gjort något där?
Vad sägs om att se till att frukt och grönsaker blir billigare? Att våra svenska bönder blir mer konkurrenskraftiga? Att vi kan ha vatten i kranen till rimligt pris (vissa dear av Sverige har extremt dyrt vatten)
Utbildning är som sagt var viktig, men var är satsningarna där? (ingenstans)
Hur är det med jämlik vård och barnomsorg? Finns inte längre.
Alla barn i behov av särskilt stöd, vad har hänt där? Gått utför fullkomligt.
Hur är det med psykiatrin för barn, unga och även vuxna? Käpprätt åt helsike.
Läkemedelsberedskap? Existerar i princip inte.
Övrig beredskap såsom mat och bränsle och kemikalier? Nope, händer knappt något där heller.
Kollektivtrafik?Priserna går upp och turtätheten försämras.
Och så vidare.

Man borde med andra ord ha satsat stenhårt på dessa fronter i stället då det har långt mycket större effekt för samhället. Men nej, man vill jaga billiga poäng hos medelklass och överklass, emedan de som har det sämre ställt får det sämre.
Helt fantastiskt att du skyller "Jimmie Åkesson och Co" för inflationen och högre livsmedelspriser. Du tror inte inflationen har något att göra med Riksbanken (=socialdemokraternas politik med låga räntor och SEK som skräpvaluta) eller socialdemokraternas och miljöpartiets förtida avveckling av kärnkraft som ledde till instabila/volatila (=chockhöjda elpriser) när vi dessutom tvångsanslutits till Nordpol (Europeisk elmarknad)? Eller reduktionsplikten som chockhöjde bränslepriser och därmed priser på transporter...

Jag håller inte heller med dig om skattetrycket. Jag tycker man kan prioritera och effektivisera användandet av skattemedlen, ta bort kostnader som inte direkt omfattas av samhällskontraktet, avveckla onödiga myndigheter (finns över 400 st), avveckla landstingen, avveckla kommunalt utjämningsstöd till storstäder (var urpsungligen avsett för att glesbygdskommuner skulle kunna erbjuda samma samhällsservice som i resten av landet), minska/utvärdera/villkora bistånd osv.
Hur enkelt tror du det är att ändra något när du har en fientligt inställd offentlig sektor emot dig?

På vilket sätt är det sämre för låginkomsttagare med lägre bränsle- och elpriser? Vilka billiga poäng jagar man hos "medelklass och överklass".

De andra problemen du nämner skyller du på nuvarande regering men de tidigare socialistregeringarna satt i 8 år... och totalt minst 75 av de sista 100 åren...
 
  • Gilla
Peter787 och 7 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Vägtrafiken står för en stor del av utsläppen. Att då börja diskutera lösningar i from av minskade utsläpp borde vara en självklarhet. Själv har jag löst det i form av att långpendla i en mikrobil. Men se det vill många inte höra. Ena sidan säger ”-Rör inte min V8 SUV!”. Andra sidan skriker ”-Förbjud privatbilismen” där de står med sina trendiga elcyklar och dricker en veganlatte.

Det vi behöver om samhället skall fortsätta fungera och vi inte skall sjunka ner i ett latinamerikanskt tillstånd är tråkiga lösningar där alla får avstå en del komfort. Men jag tycker mig se få sådana förslag. Det handlar om att inte köpa exotisk mat, minska på långresorna, ställa in shoppingresor till London, gå omkring i enkla slitstarka kläder i stället för att slänga 30% av reakläderna som köptes på ett infall, köpa mat på röda lappar, sluta dricka importerad alkohol och i ställa köpa öl på det lokala bryggeriet, ersätta Sälenresan med att vandra i skog och mark, skrota spabadet utanför villan, acceptera lite kallare inomhus och sova med ett tjockt täcke och en miljard andra grejer.

Och även att lappa och laga på det som finns i stället för att instinktivt köpa nytt. Men denna mindrekultur uppskattas extremt lite, speciellt av den urbana medelklassen som brukar prata om miljövänlighet.
Och kanske sluta långpendla? Finns det något mer slösaktigt än att spendera timmar var eviga dag på att transportera sig fram och tillbaka till samma plats? Slöseri på tid, pengar, utsläpp mm. Det är lätt att klaga på att folk ska sluta äta exotisk mat eller långresor, som faktiskt kan GE något mervärde i livet, men att dag ut och dag in tröska runt samma sträcka och skapa utsläpp går bra?

Ursäkten brukar vara att det är där jobben finns, eller att man tjänar mer pengar just där man pendlar men att det inte finns boende man önskar där. Problemet är ofta alldeles för täta samhällen med för långa avstånd mellan boende och arbete, eller ren girighet att man vill bo i de billigare områdena men tjäna hög lön i de dyrare.
 
  • Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
N NCT skrev:
avveckla kommunalt utjämningsstöd till storstäder
Ja, ett besök i Malmö ger en verkligen insikt i vart det kommunala utjämningsbidraget går! De lever verkligen långt över sina tillgångar i den kommunen.
 
  • Gilla
Huddingebo och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Och kanske sluta långpendla? Finns det något mer slösaktigt än att spendera timmar var eviga dag på att transportera sig fram och tillbaka till samma plats? Slöseri på tid, pengar, utsläpp mm. Det är lätt att klaga på att folk ska sluta äta exotisk mat eller långresor, som faktiskt kan GE något mervärde i livet, men att dag ut och dag in tröska runt samma sträcka och skapa utsläpp går bra?

Ursäkten brukar vara att det är där jobben finns, eller att man tjänar mer pengar just där man pendlar men att det inte finns boende man önskar där. Problemet är ofta alldeles för täta samhällen med för långa avstånd mellan boende och arbete, eller ren girighet att man vill bo i de billigare områdena men tjäna hög lön i de dyrare.
Svaret till långpendling brukar finnas i att vi har ett jämställt samhälle där båda föräldrarna i en familj arbetar. Vi har också en hög specialisering på arbetsmarknaden. Det gör det svårt för båda föräldrarna att hitta anställning på samma plats. En lösning är ju att flytta till en storstad, där arbetsmarknaden är större så att båda kan få jobb där. Väldigt många har gjort det. Men t ex Stockholm är så stort att det finns ingen garanti att både kommer att hitta anställning på samma sida av stan. Och så blir det pendling igen.

En annan viktig aspekt av vår samhällsmodell är att eftersom båda jobbar så krävs insatser från barnens mor- och farföräldrar för att passningen ska gå ihop. Man vill således bo i närheten av denna äldre generation. Och folk parar ihop sig från olika delar av landet. Inte minst beror det på att idag så har yngre än medelålders skaffat en högskoleutbildning i hög grad, d v s de parar inte ihop sig lokalt på folkparken i samma utsträckning längre.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Och kanske sluta långpendla? Finns det något mer slösaktigt än att spendera timmar var eviga dag på att transportera sig fram och tillbaka till samma plats? Slöseri på tid, pengar, utsläpp mm. Det är lätt att klaga på att folk ska sluta äta exotisk mat eller långresor, som faktiskt kan GE något mervärde i livet, men att dag ut och dag in tröska runt samma sträcka och skapa utsläpp går bra?

Ursäkten brukar vara att det är där jobben finns, eller att man tjänar mer pengar just där man pendlar men att det inte finns boende man önskar där. Problemet är ofta alldeles för täta samhällen med för långa avstånd mellan boende och arbete, eller ren girighet att man vill bo i de billigare områdena men tjäna hög lön i de dyrare.
Jag ser att Claes Sörmland också har kommenterat ditt inlägg så jag skall komma med en riktigt fet, vit, toxisk, manlig - URSÄKT till mitt beteende. En gång i tiden långpendlade jag inte. Men så skulle grabben börja skolan. I sig inget problem, men området vi bodde i hade, tja, fått ökade sociala utmaningar.

Samtidigt införde Göteborgs kommun den stenhårda talibanprjncipen att alla barn måste gå i den närmaste skolan. Och det var här problemen började. Den närmaste skolan var en av Göteborgs värsta ghettoskolor. Som inte var ett problem när vi köpte huset, för då kunde man välja en annan skola. Men så 2019 tog talibanerna över Göteborg och då blev det ett problem.

Samtidigt såg Gud Fader till att vi fick ett erbjudande i en nystartad friskola som tyvärr låg några mil bort. Vad hade du gjort, tagit utmaningen och räddat ditt barn från gängkriminalitet eller bara passivt suttit och tittat på? Jag valde att göra det som krävdes.

Nu är min situation inte unik och många har det betydligt värre, speciellt lågavlönade ensamstående mammor i glesbygd, men jag vill visa att man ibland tvingas göra inte helt idealiska val. Så nu sitter vi överbelånade och betalar idag 7.49 kr som värst för elen och avnjuter frukost på gamla frallor med reabregott, reajulskinka och reasenap från den lokala butiken som vräker ut resterna från julen,
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 8 till
  • Laddar…
X
N NCT skrev:
Helt fantastiskt att du skyller "Jimmie Åkesson och Co" för inflationen och högre livsmedelspriser. Du tror inte inflationen har något att göra med Riksbanken (=socialdemokraternas politik med låga räntor och SEK som skräpvaluta) eller socialdemokraternas och miljöpartiets förtida avveckling av kärnkraft som ledde till instabila/volatila (=chockhöjda elpriser) när vi dessutom tvångsanslutits till Nordpol (Europeisk elmarknad)? Eller reduktionsplikten som chockhöjde bränslepriser och därmed priser på transporter...

Jag håller inte heller med dig om skattetrycket. Jag tycker man kan prioritera och effektivisera användandet av skattemedlen, ta bort kostnader som inte direkt omfattas av samhällskontraktet, avveckla onödiga myndigheter (finns över 400 st), avveckla landstingen, avveckla kommunalt utjämningsstöd till storstäder (var urpsungligen avsett för att glesbygdskommuner skulle kunna erbjuda samma samhällsservice som i resten av landet), minska/utvärdera/villkora bistånd osv.
Hur enkelt tror du det är att ändra något när du har en fientligt inställd offentlig sektor emot dig?

På vilket sätt är det sämre för låginkomsttagare med lägre bränsle- och elpriser? Vilka billiga poäng jagar man hos "medelklass och överklass".

De andra problemen du nämner skyller du på nuvarande regering men de tidigare socialistregeringarna satt i 8 år... och totalt minst 75 av de sista 100 åren...
Sverigedemokraterna skyller bränslepriserna på Socialdemokraterna (Magdapriser har du säkert hört talas om eller hur?) så då kan vi ju skylla matpriserna på Sverigedemokraterna - Jimmiepriser! Eller hur?

Inflationen tycker jag att du skall titta på historiska data:
https://www.scb.se/hitta-statistik/...m/konsumentprisindex-kpi/inflation-i-sverige/

Försök nu korrelera det med styrande partier.
Gissa vad?
Går inte!
Varför inte? För att vi bor på ett klok, en glob, i en global marknad. Förklara nu till exempel hur inflationen i USA kunde skjuta i höjden på grund av styret i Sverige. Jag väntar spänt på den redogörelsen!

Kärnkraften där med avvecklingen är en seglivad myt.
Extremt seglivad.
R2 var i dåligt skick, gick på lånad tid och dispens och var ett extremt sorgebarn med stora förluster. R1 var i bättre skick och hade mycket riktigt kunnat leva vidare lite till men hade inte påverkat priserna i någon nämnvärd omfattning. Det som påverkar priserna är främst gaspriset. Gaspriset har gått upp extremt de senaste åren. Det roliga med R12 var också att SAMTLIGA partier utom SD var FÖR att stänga reaktorerna. Intressant va? Ja, SAMTLIGA utom SD (det var SD fick till omröstningen i detta fall så hade varit synnerligen konstigt om de själva röstat emot sig själva).
Nordpol har vi inte alls tvångsanslutits till.
1992 lades den första motionen gällande avreglering av elmarknaden. Av... Högern! Japp. Moderaterna, såklart. Avreglering är ju alltid bra enligt högersidan... Detta blev sedan verklighet 1996. Alltså är avregleringen ett påhitt från högersidan. Samma högersida som klagar på vänstersidan för de höga elpriserna. Öööhhh... stolpskott deluxe typ.
Nu skulle marknaden råda över elproduktion, och elnät, och detta blev starten till Nordpol. Ett samarbete mellan Norge och Sverige. Året var... 1996!
Tvångsanslutning? Skitsnack med andra ord.
I dag är det 15 länder som handlar på Nordpol.
Det finns fler elbörser och bland annat EPEXPOT är ett bolag inblandat i Europa då marknaderna är till stor del gemensamma.
För övrigt gällande epriser och kärnkraft. Finland byggde ett av världens största kärnkraftverk.
Därför kostar elen där i dag i skrivandets stund 1.000 EUR/MWh emedan Sverige ligger på 250 EUR/MWh.

Reduktionsplikten chockhöjde inga bränslepriser. Det ser du lätt genom att titta på statistik, exempelvis här:
https://tanka.se/prishistorik
KI har även försökt att studera påverkan av reduktionsplikten och konstaterar att man kan belägga eventuellt(!) upp till 2 kronor höjning sedan 2019.
2 Kronor. På fyra år.
Resterande 11 kronor (2019-01-01 kostade diesel ca 15 kronor och toppen var som ni vet sedan på över 28 kronor) har alltså INTE med reduktionsplikten att göra. Observera även att i augusti 2018, nästan ett halvår INNAN reduktionsplikten infördes så var priset på över 16 kronor!

Ok, vi avvecklar landstingen.
Vad händer då?
Oj, vänta lite, det har vi ju redan gjort!
1 januari 2020 avvecklades landstingen.
Hur tänker du att det skall bli bättre?
Vem skall ansvara för sjukvård med mera?
Hur skall detta finansieras?

Hur det blir sämre för låginkomsttagare?
Jo dessa åker i större utsträckning kollektivt, och kollektivtrafiken har inte fått några nämnvärda lättnader. Visst kan bränslepriset påverka lite men det är fortfarande en försvinnande liten del av den stora kostnaden.
Likaså gynnas den med högre inkomst av diverse skatteavdrag och förmåner, vilket för de med lägre inkomst nästan kan slå åt det andra hållet och göra saken värre.
Varför sker inte skattesänkningar för den med LÄGRE inkomst medan den med HÖGRE inkomst får högre skatt i stället? Varför är det tvärtom?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Peter787 och 6 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Sverigedemokraterna skyller bränslepriserna på Socialdemokraterna (Magdapriser har du säkert hört talas om eller hur?) så då kan vi ju skylla matpriserna på Sverigedemokraterna - Jimmiepriser! Eller hur?

Inflationen tycker jag att du skall titta på historiska data:
[länk]

Försök nu korrelera det med styrande partier.
Gissa vad?
Går inte!
Varför inte? För att vi bor på ett klok, en glob, i en global marknad. Förklara nu till exempel hur inflationen i USA kunde skjuta i höjden på grund av styret i Sverige. Jag väntar spänt på den redogörelsen!

Kärnkraften där med avvecklingen är en seglivad myt.
Extremt seglivad.
R2 var i dåligt skick, gick på lånad tid och dispens och var ett extremt sorgebarn med stora förluster. R1 var i bättre skick och hade mycket riktigt kunnat leva vidare lite till men hade inte påverkat priserna i någon nämnvärd omfattning. Det som påverkar priserna är främst gaspriset. Gaspriset har gått upp extremt de senaste åren. Det roliga med R12 var också att SAMTLIGA partier utom SD var FÖR att stänga reaktorerna. Intressant va? Ja, SAMTLIGA utom SD (det var SD fick till omröstningen i detta fall så hade varit synnerligen konstigt om de själva röstat emot sig själva).
Nordpol har vi inte alls tvångsanslutits till.
1992 lades den första motionen gällande avreglering av elmarknaden. Av... Högern! Japp. Moderaterna, såklart. Avreglering är ju alltid bra enligt högersidan... Detta blev sedan verklighet 1996. Alltså är avregleringen ett påhitt från högersidan. Samma högersida som klagar på vänstersidan för de höga elpriserna. Öööhhh... stolpskott deluxe typ.
Nu skulle marknaden råda över elproduktion, och elnät, och detta blev starten till Nordpol. Ett samarbete mellan Norge och Sverige. Året var... 1996!
Tvångsanslutning? Skitsnack med andra ord.
I dag är det 15 länder som handlar på Nordpol.
Det finns fler elbörser och bland annat EPEXPOT är ett bolag inblandat i Europa då marknaderna är till stor del gemensamma.
För övrigt gällande epriser och kärnkraft. Finland byggde ett av världens största kärnkraftverk.
Därför kostar elen där i dag i skrivandets stund 1.000 EUR/MWh emedan Sverige ligger på 250 EUR/MWh.

Reduktionsplikten chockhöjde inga bränslepriser. Det ser du lätt genom att titta på statistik, exempelvis här:
[länk]
KI har även försökt att studera påverkan av reduktionsplikten och konstaterar att man kan belägga eventuellt(!) upp till 2 kronor höjning sedan 2019.
2 Kronor. På fyra år.
Resterande 11 kronor (2019-01-01 kostade diesel ca 15 kronor och toppen var som ni vet sedan på över 28 kronor) har alltså INTE med reduktionsplikten att göra. Observera även att i augusti 2018, nästan ett halvår INNAN reduktionsplikten infördes så var priset på över 16 kronor!

Ok, vi avvecklar landstingen.
Vad händer då?
Oj, vänta lite, det har vi ju redan gjort!
1 januari 2020 avvecklades landstingen.
Hur tänker du att det skall bli bättre?
Vem skall ansvara för sjukvård med mera?
Hur skall detta finansieras?

Hur det blir sämre för låginkomsttagare?
Jo dessa åker i större utsträckning kollektivt, och kollektivtrafiken har inte fått några nämnvärda lättnader. Visst kan bränslepriset påverka lite men det är fortfarande en försvinnande liten del av den stora kostnaden.
Likaså gynnas den med högre inkomst av diverse skatteavdrag och förmåner, vilket för de med lägre inkomst nästan kan slå åt det andra hållet och göra saken värre.
Varför sker inte skattesänkningar för den med LÄGRE inkomst medan den med HÖGRE inkomst får högre skatt i stället? Varför är det tvärtom?
Jo som *lågbegåvad klimatförnekare* så ser ju den nya miljöplanen klart trovärdig ut.
https://www.regeringen.se/contentassets/990c26a040184c46acc66f89af34437f/232405900webb.pdf
Man börjar med att återställa elsystemet inkl kärnkraft och sedan elektrifierar man med högsta prio transportsektorn. Reduktionsplikten är ju rena tramset och plågar enbart en befolkning.
 
  • Gilla
Peter787 och 10 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej jag trollar inte. Ett alternativ hade varit att höja skatten ja och om man hade gjort det så hade man givetvis fått in de pengarna, men var det något parti som drev skattehöjningen? Om inte så skulle det väl inte flyta in några miljardbelopp till staten som som kunde satsa på annat?

En liten andel kom ändå staten tillhanda, momsen-

Precis, det är det jag menar, jämförelsen är inte helt rättvis eftersom alternativen var reduktionsplikt vs ingen-reduktionsplikt inte reduktionsplikt vs höjd skatt för att skapa andra investeringar. På samma sätt har åtminstone inte jag läst om någon ny föreslagen skatt som ska kunna investeras på det sätt som du förespråkar. Tvärtom så riskerar Sverige en massa andra kostnader för att man inte uppnår klimatmålen.
Nej och att ingen politiker drev den frågan är väl problemet både med politiker och journalister som inte klarar att granska dem.

Mp tar klimatproblemet på allvar men har sällan vettiga eller långsiktiga lösningar. Att kasta 50 miljarder i princip i sjön istället för att bygga ut kärnkraft, ellagring eller infrastrukur borde granskas och ifrågasättas betydligt hårdare av media.

Sveriges utsläpp är så små att de är irrelevanta, däremot har vi möjlighet att ses som ett föregångsland men då måste vi ta beslut som är attraktiva för andra länder att följa, och reduktionsplikten är knappast något som lockar andra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Att med klimatet som orsak straffskatta ihjäl folk i glesbyggd eller ja utanför sveriges största 15 städer egentligen där kommunal trafik är begränsad till helt oduglig ej fungernade cirkus och att dessa personer ska straffskattas för sitt resande där bilen är enda möjligheten för att välbeställda storstadsbor ska ha skattesubventionerad tesla eller annan skitdyr elbil rimmar rätt illa för dom flesta som inte är höginkomsttagare i storstad som tycker billig elbil är skitbra,, du skulle sitta på tunnelbanan din jäkla elbilsmupp..

Men vi har blivit överösta med miljömupps förslag en längre tid där den verkliga nyttan om man börjar kolla lite ofta är klart låg per investerad krona för miljön

Ville man göra nåt stort för miljön så skulle vi ju börja med att bygga ut tågtrafiken för godstrafik rejält för att minska utsläppen den vägen och få ner trafiken längs våra vägar. Att nästan allt i sverige utom en liten liten del transporteras på lastbil är ju inte så genomtänkt, det går rätt fort att få ihop lönsamhet att snabbare och billigare transportera gods genom sverige

Men miljöfolket har fullt upp att straffskatta privatpersoner och den ena grejen dummare än den andra görs som med låg miljönytta som sätter många privatpersoner i skiten, särskillt dom med lite lägre inkomster utanför storstäderna.

nej sanningen är att dom inte törs ta bort där det skulle behövas dyrare vägtullar i storstäder där fungernade lokaltrafik finns men det är impopulära beslut som drabbar dom själva så där händer inte mycket.. samma med flyg och dess dumpade priser.. att tåg från stockholm till göteborg är betydligt dyrare än flyg till london gör ju att systemet är trasigt.. billigare inrikes järnväg så det blir konkurrenskraftigt och dyrare miljöskatter på flyget.. framförallt få bort inrikes flyg för att spara nån löjlig timme restid..
det där med tågen är ju en konstig fråga. Godstågtrafiken fungerar inte - för långsam- låg redundans vid fel- gods måste ändå omdistribueras till lastbil (start o mål). Tyvärr tror jag inte att gods på tåg kommer att fungera i vårt land. Numera är ju ett av skälen att i södra Sverige har jvg-nätet ockuperats av persontransporter och gjort det ännu svårare att köra gods. Om jag inte minns fel så betalar trafiken på järnvägen bara 20 % av de faktiska kostnaderna för att drifta jvg-nätet. Nu är ju dessa kostnader bara en del av vad det kostar att köra tåg. Jag skulle hellre vilja att sjöfarten, för det gods det passar för, kunde ta en större andel. Tror att det kunde var ett mer effektivare sätt att transportera gods från Göteborg till Stockholm som exempel. Nu inser jag att det finns en hel del gods som inte går att långsamt transportera till sjöss, men långtradare med containers behöver inte köras på lastbil genom stora delar av Sverige. Nu är vi dock långt från reduktionsplikten. Sjöfarten har dock en massa andra problem. Problemet är inte lätt att lösa, då infrastrukturen är löjligt dyr för sjöfart o jvg-gods. Det är billigare att nyttja vägnätet, som transportbolagen till mindre del bekostar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Kollektivtrafik?Priserna går upp och turtätheten försämras.
Kan det möjligen finnas en koppling till bränslepriset??🙄
 
X Xanthopteryx skrev:
Ok, vi avvecklar landstingen.
Vad händer då?
Oj, vänta lite, det har vi ju redan gjort!
1 januari 2020 avvecklades landstingen.
Att man byter namn från Landsting till Region betyder inte att man avvecklar. 😆
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Sverigedemokraterna skyller bränslepriserna på Socialdemokraterna (Magdapriser har du säkert hört talas om eller hur?) så då kan vi ju skylla matpriserna på Sverigedemokraterna - Jimmiepriser! Eller hur?

Inflationen tycker jag att du skall titta på historiska data:
[länk]

Försök nu korrelera det med styrande partier.
Gissa vad?
Går inte!
Varför inte? För att vi bor på ett klok, en glob, i en global marknad. Förklara nu till exempel hur inflationen i USA kunde skjuta i höjden på grund av styret i Sverige. Jag väntar spänt på den redogörelsen!

Kärnkraften där med avvecklingen är en seglivad myt.
Extremt seglivad.
R2 var i dåligt skick, gick på lånad tid och dispens och var ett extremt sorgebarn med stora förluster. R1 var i bättre skick och hade mycket riktigt kunnat leva vidare lite till men hade inte påverkat priserna i någon nämnvärd omfattning. Det som påverkar priserna är främst gaspriset. Gaspriset har gått upp extremt de senaste åren. Det roliga med R12 var också att SAMTLIGA partier utom SD var FÖR att stänga reaktorerna. Intressant va? Ja, SAMTLIGA utom SD (det var SD fick till omröstningen i detta fall så hade varit synnerligen konstigt om de själva röstat emot sig själva).
Nordpol har vi inte alls tvångsanslutits till.
1992 lades den första motionen gällande avreglering av elmarknaden. Av... Högern! Japp. Moderaterna, såklart. Avreglering är ju alltid bra enligt högersidan... Detta blev sedan verklighet 1996. Alltså är avregleringen ett påhitt från högersidan. Samma högersida som klagar på vänstersidan för de höga elpriserna. Öööhhh... stolpskott deluxe typ.
Nu skulle marknaden råda över elproduktion, och elnät, och detta blev starten till Nordpol. Ett samarbete mellan Norge och Sverige. Året var... 1996!
Tvångsanslutning? Skitsnack med andra ord.
I dag är det 15 länder som handlar på Nordpol.
Det finns fler elbörser och bland annat EPEXPOT är ett bolag inblandat i Europa då marknaderna är till stor del gemensamma.
För övrigt gällande epriser och kärnkraft. Finland byggde ett av världens största kärnkraftverk.
Därför kostar elen där i dag i skrivandets stund 1.000 EUR/MWh emedan Sverige ligger på 250 EUR/MWh.

Reduktionsplikten chockhöjde inga bränslepriser. Det ser du lätt genom att titta på statistik, exempelvis här:
[länk]
KI har även försökt att studera påverkan av reduktionsplikten och konstaterar att man kan belägga eventuellt(!) upp till 2 kronor höjning sedan 2019.
2 Kronor. På fyra år.
Resterande 11 kronor (2019-01-01 kostade diesel ca 15 kronor och toppen var som ni vet sedan på över 28 kronor) har alltså INTE med reduktionsplikten att göra. Observera även att i augusti 2018, nästan ett halvår INNAN reduktionsplikten infördes så var priset på över 16 kronor!

Ok, vi avvecklar landstingen.
Vad händer då?
Oj, vänta lite, det har vi ju redan gjort!
1 januari 2020 avvecklades landstingen.
Hur tänker du att det skall bli bättre?
Vem skall ansvara för sjukvård med mera?
Hur skall detta finansieras?

Hur det blir sämre för låginkomsttagare?
Jo dessa åker i större utsträckning kollektivt, och kollektivtrafiken har inte fått några nämnvärda lättnader. Visst kan bränslepriset påverka lite men det är fortfarande en försvinnande liten del av den stora kostnaden.
Likaså gynnas den med högre inkomst av diverse skatteavdrag och förmåner, vilket för de med lägre inkomst nästan kan slå åt det andra hållet och göra saken värre.
Varför sker inte skattesänkningar för den med LÄGRE inkomst medan den med HÖGRE inkomst får högre skatt i stället? Varför är det tvärtom?
För det första sitter inte "Jimmie och Co" i regeringen och har aldrig suttit i någon regering därav är varken han eller hans parti ansvariga för livsmedelsprisökningarna. Tidöregeringen har suttit ca 1 år och har knappast hunnit ställa till sådan oreda till trots för vad socialdemokraterna nu anklagar dem för... Det är ju socialdemokraterna själva och miljöpartiet som är ansvariga för i princip allt elände då de suttit i regering sammanhängande de senaste 8 åren innan valet 2022. Höjda drivmedelspriser, höjda elpriser, ränte/valuta/penningpolitik där man under lång tid vägrade höja räntor varför den svenska kronan sjönk som en sten och utländska varor blev dyrare att köpa in - det är dessa omständigheter som drivit inflationen i Sverige.

Du länkar till en tabell som gäller t o m 2022... och till en tabell som du inte verkar ha tittat på avseende bränslepriser och reduktionspliktens påverkan. Du kunde inte ens se att sänkningen av reduktionsplikten fr o m 1/1 2024 sänkte priset på diesel med ca 4,50kr/liter.

När det gäller avvecklingen av kärnkraften så var det extra effektskatt på kärnkraft som avgjorde att reaktorerna avvecklades - inte något annat. Dessa samhällsdestruktiva effektskatter kom ursprungligen från miljöpartiet men godtogs entusiastiskt av sossar med mer fäbless för plakatpolitik än konsekvenstänk. https://www.teknikforetagen.se/nyhe...rna-eller-marknaden--vem-stangde-karnkraften/

Angående avvecklingen av landstingen. Varför ska det finnas dubbel administration inom vården? I princip all administration som görs på landstinget är redan gjort på vårdavdelningen/enheten. Det enda som landstinget skulle behövas för är paraplyfunktioner såsom koordination av inköp, ramavtal, juridik, hr mm.

De med högre inkomst har inte fått sänkta skatter då brytpunkten för statlig skatt inte höjdes, däremot fick de med lägre inkomster också lägre skatter.

Ditt fokus är på låginkomsttagare i storstad. Det finns väldigt många låginkomsttagare i glesbygd (där kollektivtrafik inte finns) också.
 
  • Gilla
Peter787 och 7 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Sverigedemokraterna skyller bränslepriserna på Socialdemokraterna (Magdapriser har du säkert hört talas om eller hur?) så då kan vi ju skylla matpriserna på Sverigedemokraterna - Jimmiepriser! Eller hur?

Inflationen tycker jag att du skall titta på historiska data:
[länk]

Försök nu korrelera det med styrande partier.
Gissa vad?
Går inte!
Varför inte? För att vi bor på ett klok, en glob, i en global marknad. Förklara nu till exempel hur inflationen i USA kunde skjuta i höjden på grund av styret i Sverige. Jag väntar spänt på den redogörelsen!

Kärnkraften där med avvecklingen är en seglivad myt.
Extremt seglivad.
R2 var i dåligt skick, gick på lånad tid och dispens och var ett extremt sorgebarn med stora förluster. R1 var i bättre skick och hade mycket riktigt kunnat leva vidare lite till men hade inte påverkat priserna i någon nämnvärd omfattning. Det som påverkar priserna är främst gaspriset. Gaspriset har gått upp extremt de senaste åren. Det roliga med R12 var också att SAMTLIGA partier utom SD var FÖR att stänga reaktorerna. Intressant va? Ja, SAMTLIGA utom SD (det var SD fick till omröstningen i detta fall så hade varit synnerligen konstigt om de själva röstat emot sig själva).
Nordpol har vi inte alls tvångsanslutits till.
1992 lades den första motionen gällande avreglering av elmarknaden. Av... Högern! Japp. Moderaterna, såklart. Avreglering är ju alltid bra enligt högersidan... Detta blev sedan verklighet 1996. Alltså är avregleringen ett påhitt från högersidan. Samma högersida som klagar på vänstersidan för de höga elpriserna. Öööhhh... stolpskott deluxe typ.
Nu skulle marknaden råda över elproduktion, och elnät, och detta blev starten till Nordpol. Ett samarbete mellan Norge och Sverige. Året var... 1996!
Tvångsanslutning? Skitsnack med andra ord.
I dag är det 15 länder som handlar på Nordpol.
Det finns fler elbörser och bland annat EPEXPOT är ett bolag inblandat i Europa då marknaderna är till stor del gemensamma.
För övrigt gällande epriser och kärnkraft. Finland byggde ett av världens största kärnkraftverk.
Därför kostar elen där i dag i skrivandets stund 1.000 EUR/MWh emedan Sverige ligger på 250 EUR/MWh.

Reduktionsplikten chockhöjde inga bränslepriser. Det ser du lätt genom att titta på statistik, exempelvis här:
[länk]
KI har även försökt att studera påverkan av reduktionsplikten och konstaterar att man kan belägga eventuellt(!) upp till 2 kronor höjning sedan 2019.
2 Kronor. På fyra år.
Resterande 11 kronor (2019-01-01 kostade diesel ca 15 kronor och toppen var som ni vet sedan på över 28 kronor) har alltså INTE med reduktionsplikten att göra. Observera även att i augusti 2018, nästan ett halvår INNAN reduktionsplikten infördes så var priset på över 16 kronor!

Ok, vi avvecklar landstingen.
Vad händer då?
Oj, vänta lite, det har vi ju redan gjort!
1 januari 2020 avvecklades landstingen.
Hur tänker du att det skall bli bättre?
Vem skall ansvara för sjukvård med mera?
Hur skall detta finansieras?

Hur det blir sämre för låginkomsttagare?
Jo dessa åker i större utsträckning kollektivt, och kollektivtrafiken har inte fått några nämnvärda lättnader. Visst kan bränslepriset påverka lite men det är fortfarande en försvinnande liten del av den stora kostnaden.
Likaså gynnas den med högre inkomst av diverse skatteavdrag och förmåner, vilket för de med lägre inkomst nästan kan slå åt det andra hållet och göra saken värre.
Varför sker inte skattesänkningar för den med LÄGRE inkomst medan den med HÖGRE inkomst får högre skatt i stället? Varför är det tvärtom?
Nej reaktorerna var inte i dåligt skick, de var nyrenoverade för 15 miljarder. MP fick in två representanter i Vattenfalls styrelse plus att de tog in förra statssekreteraren Yvonne Ruwaida som anställd i Vattenfall 2016. På så sätt lyckades de tvinga fram en stängning.

Lite matnyttigt om du vill sätta dig in i frågan:
----------

ANALYS · Det var genom ett fult spel i kärnkraftsverket Ringhals styrelse som den statliga eljätten Vattenfall kunde driva igenom en stängning av de två äldsta reaktorerna i Ringhals om senast fem år. Minoritetsägaren Eon blev utmanövrerat trots att bolaget hade rätt att stoppa en stängning i förtid, analyserar SVT Nyheters ekonomireporter Jan Nylander.

Men Vattenfalls representanter hittade i stället en annan lösning. Man drev i genom att stoppa alla investeringar i de båda äldsta reaktorerna från år 2017 och gav sedan Ringhals vd uppdraget att utreda vilka konsekvenser ett sådant beslut skulle få. Och på en presskonferens i dag meddelande hon att det innebär att reaktorerna inte kan drivas vidare efter år 2020.


https://www.svt.se/nyheter/jan-nylander-fulspel-bakom-ringhals-nedlaggning

Lise Nordin, dåvarande energipolitisk talesperson för Miljöpartiet, avslöjar hur S och MP styrt Vattenfall bort från en kärnkraftspositiv linje.

”Den nya regeringen, Socialdemokraterna och Miljöpartiet, bestämde att Vattenfall inte ska lägga massa pengar på ny kärnkraft”, säger Nordin och berättar att kursändring skett genom så kallad ”informell styrning”. ”Det betyder att man säger till sitt statliga bolag vad man vill ha av dem.”

”Sedan har regeringen bytt ut två personer i Vattenfalls styrelse”, säger Nordin som visserligen menar att statliga bolag inte ska utnyttjas politiskt, men uppger att detta handlade om att komplettera Vattenfalls kompetens.



https://www.varldenidag.se/nyheter/...fran-karnkraft/repvaq!5wsea8hVZPXA94QdmaTNkw/

Ringhals reaktorer 1 och 2 renoverades för 15 miljarder och hela kärnkraftverket gjorde vinster på flera hundra miljoner kronor varje år.

Trots det lades båda reaktorerna ner och bidrar nu till skenande elpriser i södra Sverige.

Statliga energibolaget Vattenfall gjorde bedömningen att ekonomin inte gick ihop.

Men enligt konsulten Anders Blennermark som på uppdrag av Vattenfall besiktade den nyrenoverade reaktorn Ringhals 1 hade den kunnat användas i ytterligare 20 år med låga investeringskostnader.


– Anläggningen var väldigt bra, säger han i dag.

Här är spelet bakom när Sverige tappade nästan en femtedel av sin kärnkraftskapacitet inom loppet av ett år.


https://www.expressen.se/nyheter/renoverades-for-15-miljarder-sen-stangdes-ringhals-ner/

Vattenfall sekretessbelade alltså en intern rapport 2016, som visade på att reaktorerna Ringhals 1 & 2 var lönsamma att fortsätta driva till år 2026 och 2036. Endast små löpande investeringar, som redan var planerade är nödvändiga för fortsatt drift som “planerade komponentbyten” enligt “fastställda planer”.

“De åtgärder som förväntas kommer att behöva genomföras oavsett om Ringhals 1 är i drift eller i avställningsdrift, vilket innebär att skillnaden mellan investeringsbehovet för att driva anläggningen i 50 år jämfört med att inte driva anläggningen i 50 år är försumbar”


https://www.di.se/nyheter/dokument-...steringsbehov-latt-att-driva-vidare-ringhals/

https://cornucopia.se/2019/12/di-sekretessbelagd-rapport-ringhals-1-2/
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 9 till
  • Laddar…
X
P paralun skrev:
Jo som *lågbegåvad klimatförnekare* så ser ju den nya miljöplanen klart trovärdig ut.
[länk]
Man börjar med att återställa elsystemet inkl kärnkraft och sedan elektrifierar man med högsta prio transportsektorn. Reduktionsplikten är ju rena tramset och plågar enbart en befolkning.
Återställa elsystemet och kärnkraft?
Alltså, det är marknaden som bestämmer. Avreglering you know.
Kärnkraft är skitdyrt att bygga och om det hade lönat sig skulle man ha byggt redan.
Dessutom tar det tid. Tas det beslut NU om att man vill bygga kärnkraft så står den färdig om kanske 15 år. Kanske. Och elsystemet i övrigt, tja, stomnätet är ju statligt men resten är *trumvirvel* marknadskrafter som styr över. Vinstdrivande företag.
Regeringen kan inte göra ett skit åt detta om man nu inte tänker köpa tillbaka alla elnät och all kraftproduktion, och vill du verkligen betala den summan?
Regeringen kan inte heller bygga någon kärnkraft. Det är vinstdrivande företag som gör sådant, om det kan löna sig, vilket det inte gör, därav att man lagt ner flera verk.Då får i så fall staten, Vattenfall, bygga till förlust för man kan inte sponsra för mycket då det blir otillbörlig konkurrens. Staten får inte konkurrera ut företag på den fria marknaden you know.
 
  • Gilla
  • Arg
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.