B bjorn.abelsson skrev:
Nej, det fungerar som på alla andra auktioner: Den som ger det högsta budet får köpa. Och så länge elbolaget tjänar mer på att sälja elen i Tyskland så gör det så. Fast mest el exporterade vi 2023 till (i ordning) Danmark, Finland och Norge. Till Tyskland exporterade vi endast knappt 3000 GWh.
Elmarknaden är inte som någon annan marknad. En elproducent kan inte bestämma huruvida dess el ska gå på export eller inte. Du kan gärna hänvisa till en källa som skulle säga annorlunda - du kommer inte hitta en seriös sådan.
 
  • Gilla
Pipedream
  • Laddar…
Jo, det fungerar som en normal marknad.
 
  • Gilla
Beckborg
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Elmarknaden är inte som någon annan marknad. En elproducent kan inte bestämma huruvida dess el ska gå på export eller inte. Du kan gärna hänvisa till en källa som skulle säga annorlunda - du kommer inte hitta en seriös sådan.
I Sverige går det inte att köpa överföringsrätter, och därmed i praktiken kan man inte "sälja till något annat område". Nere i Europa är det vanligt att nätoperatörerna auktionerar ut överföringsrätter (LTTR) vilka i princip är prissäkringar mellan elområden.

Här har vi istället ett pilotprojekt med EPADs (electricity price area differentials) som kan köpas och säljas. I praktiken gör det här samma sak (prissäkrar mellan elområden) men på ett annat sätt.

(Fingrid klagade till ACER gällande gränshandeln SE-FI och ville hellre ha LTTRs, men ACER tyckte som SVK. Om man har svårt att sova så kan man alltid läsa 50 sidor juridisk text om LTTR vs EPAD.)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, det fungerar som en normal marknad.
JockeHX har rätt. När Vattenfall lägger block på Nordpool så vet dom inte vem som kommer vara köparen.

Det är stor skillnad mot alla andra marknader. Scania t ex kan bestämma ven dom vill ha som kund. Det kan inte Vattenfall.

Sedan förstår jag inte varför detta är uppe till diskussion. Vad har det för betydelse. Effekt är en extremt standardiserad produkt. Spelar ingen roll från vem man köper. Det är samma vara man får.
 
K karlmb skrev:
Nej. Import och export är bra.
Du skrev att kablar är krokben. Utan kablar blir det ingen import och export.

Om du har uppfattningen att inte kommuner skall vara isolerade öar elektriskt, och får ordna sin egen elproduktion, så betyder det att du behöver gilla kablar.

Desto mer kablar desto stabilare elpriser.


Och nu är det ganska stabilt i NordPool området. Kollar man elpriserna i alla elområdena under januari så är det tämligen likartat. Det är några dagar några elområden sticker ut.

Problemet som tidigare gav stora "störningar" var att Frankrike hade så enormt många trasiga kärnkraftverk. Så nu när staten (EDF) sent omsider börjar ha reparerat de och fått igång de igen så stabiliserar sig elpriserna.
 
D daVinci skrev:
Du skrev att kablar är krokben. Utan kablar blir det ingen import och export.

Om du har uppfattningen att inte kommuner skall vara isolerade öar elektriskt, och får ordna sin egen elproduktion, så betyder det att du behöver gilla kablar.

Desto mer kablar desto stabilare elpriser.


Och nu är det ganska stabilt i NordPool området. Kollar man elpriserna i alla elområdena under januari så är det tämligen likartat. Det är några dagar några elområden sticker ut.

Problemet som tidigare gav stora "störningar" var att Frankrike hade så enormt många trasiga kärnkraftverk. Så nu när staten (EDF) sent omsider börjar ha reparerat de och fått igång de igen så stabiliserar sig elpriserna.
Krokben blir mest kablar i EU, där den som har flest drabbas hårdast av priset som råkar råda dit man inte förmår fylla till 70%.
Du kan inte prata om allmänt bra med kablar om du inte har klart för dig hur det fungerar för Sverige.
 
D daVinci skrev:
JockeHX har rätt. När Vattenfall lägger block på Nordpool så vet dom inte vem som kommer vara köparen.

Det är stor skillnad mot alla andra marknader. Scania t ex kan bestämma ven dom vill ha som kund. Det kan inte Vattenfall.

Sedan förstår jag inte varför detta är uppe till diskussion. Vad har det för betydelse. Effekt är en extremt standardiserad produkt. Spelar ingen roll från vem man köper. Det är samma vara man får.
Det har ingen betydelse. Det är därför jag menar att det fungerar som en normal marknad. Trotts att marknadsstörningar i form av olikabehandling av kunder inte finns.
 
Då peakar vi i SE3 på 3.88 med moms imorgon.
Det är ju mkt bättre än 9 kr.
 
K karlmb skrev:
Då peakar vi i SE3 på 3.88 med moms imorgon.
Det är ju mkt bättre än 9 kr.
Spelar noll roll, jag ligger och sover när peaken är 😉
Jag betalar snittpris...
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Inte jag
D Dilato skrev:
Spelar noll roll, jag ligger och sover när peaken är 😉
Jag betalar snittpris...
 
Jävligt kallt och högt elpris igen. Vaknar till -18 här på västkusten. Jag kan inte komma ihåg att det någonsin varit så här kallt under mina drygt tjugo år i villan, kanske inte alls under mina närmare 30 år boendes här.

Edit: jämförde med de år jag haft temperaturmätning (sedan 2015) och detta är rekordkallt med drygt tre grader...
 
Redigerat:
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Spelar noll roll, jag ligger och sover när peaken är 😉
Jag betalar snittpris...
Med andra ord får du ett elpris i slutändan som är baserat på en kollektiv förbrukning den timmen, trotts att du sov när det var som dyrast. Hur kan du se det som en fördel?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Jävligt kallt och högt elpris igen. Vaknar till -18 här på västkusten. Jag kan inte komma ihåg att det någonsin varit så här kallt under mina drygt tjugo år i villan, kanske inte alls under mina närmare 30 år boendes här.

Edit: jämförde med de år jag haft temperaturmätning (sedan 2015) och detta är rekordkallt med drygt tre grader...
Snart dimper alla trådstarter in om att vattnet inte fungerar.
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jävligt kallt och högt elpris igen. Vaknar till -18 här på västkusten. Jag kan inte komma ihåg att det någonsin varit så här kallt under mina drygt tjugo år i villan, kanske inte alls under mina närmare 30 år boendes här.

Edit: jämförde med de år jag haft temperaturmätning (sedan 2015) och detta är rekordkallt med drygt tre grader...
Jo det ser klart ansträngt ut och morgontoppen är inte nådd
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
 
Gör det? Frekvensen ligger i alla fall på lite drygt 50Hz.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.