D Daniel 109 skrev:
Gör det? Frekvensen ligger i alla fall på lite drygt 50Hz.
Jo det är väl ganska enkelt att räkna ut hur mycket som saknas nu. SE-DK-FI
Skulle frekvensen börja sjunka är det kris.
 
Hur stor del av kaffeproduktionen saknas lokalt? Att det importeras är inte samma sak som en ansträngd situation.
 
  • Gilla
ÖB_2 och 1 till
  • Laddar…
G
Var är vindkraften nu när den verkligen behövs????
Danmark+ Sverige ligger ju ofta runt 10000 MW vindkraftsel, nu nere under 3000MW.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Var är vindkraften nu när den verkligen behövs????
Danmark+ Sverige ligger ju ofta runt 10000 MW vindkraftsel, nu nere under 3000MW.
"Borta med vinden"..... hursomhelst så är det relativt enkelt att räkna ut hur mycket som behövs för en trovärdig andel planerbar elproduktion dvs kärnkraft.
 
G OMathson skrev:
Var är vindkraften nu när den verkligen behövs????
Danmark+ Sverige ligger ju ofta runt 10000 MW vindkraftsel, nu nere under 3000MW.
Var är solkraften?' Inte lär de skattesubventionerade panelerna som så många privatpersoner och bönder installerat på sina tak bidra nått nämnvärt så här i januari.

Biobränsle, både i form av kommunal kraftvärme och privat vedeldning levererar dock helt enligt plan även när det är mörkt, vindstilla och taken är täckta av fotdjup snö.
 
  • Gilla
Guzzen1 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Var är solkraften?' Inte lär de skattesubventionerade panelerna som så många privatpersoner och bönder installerat på sina tak bidra nått nämnvärt så här i januari.

Biobränsle, både i form av kommunal kraftvärme och privat vedeldning levererar dock helt enligt plan även när det är mörkt, vindstilla och taken är täckta av fotdjup snö.
Vem har påstått det?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vem har påstått det?
Inte jag iaf, vad gäller solceller..

Jag påstår dock att kraftvärme och privat vedeldning levererar helt enligt plan.
 
G
Ja solcellerna levererar ju också enligt plan, alltså väldigt lite.
Jag kan påstå att vi i Sverige kan kasta hur mycket skattepengar och subventioner på (Kinesiska) solceller och (Kinesiska) batterier som helst, de gör fortfarande väldigt lite nytta för det svenska elsystemet.
I länder där de eldar fossilt minskar solcellerna det fossila i synnerhet om elen behövs mest när det är soligt.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Ja solcellerna levererar ju också enligt plan, alltså väldigt lite.
Jag kan påstå att vi i Sverige kan kasta hur mycket skattepengar och subventioner på (Kinesiska) solceller och (Kinesiska) batterier som helst, de gör fortfarande väldigt lite nytta för det svenska elsystemet.
I länder där de eldar fossilt minskar solcellerna det fossila i synnerhet om elen behövs mest när det är soligt.
Jo när alla har smarta elmätare så kan man kanske redovisa misären med solceller.
Tyskland har iaf i skrivande stund 0 MW från solceller. 25000MW från kol och 13000MW fossilgas
https://app.electricitymaps.com/zon...ap.org&utm_medium=website&utm_campaign=banner
Den "röd-gröna" elmisären!
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
K
P paralun skrev:
Jo när alla har smarta elmätare så kan man kanske redovisa misären med solceller.
Tyskland har iaf i skrivande stund 0 MW från solceller. 25000MW från kol och 13000MW fossilgas
[länk]
Den "röd-gröna" elmisären!
Oj, då slår min lilla anläggning Tyskland med hästlängder! (nu vet jag ifs inte vad mina pruducerade kl 07.00 då, i länken som du bifogade var senast uppdaterad)
 
G
K Klacken skrev:
Oj, då slår min lilla anläggning Tyskland med hästlängder! (nu vet jag ifs inte vad mina pruducerade kl 07.00 då, i länken som du bifogade var senast uppdaterad)
Ja, de ju klart att solceller ger någonting men nu när faktiskt solen lyser på många ställen här i Sverige och Danmark så importeras (kol el?) det ca 4800MW, vindkraften ger 3500MW. Ska vi då installera mer solceller mha bidrag, lägga ner ännu fler reaktorer, bygga ännu mer vindkraft, bygga ersättning för gamla reaktorer, fossilkraft eller vad?
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
K
G OMathson skrev:
Ja, de ju klart att solceller ger någonting men nu när faktiskt solen lyser på många ställen här i Sverige och Danmark så importeras (kol el?) det ca 4800MW, vindkraften ger 3500MW. Ska vi då installera mer solceller mha bidrag, lägga ner ännu fler reaktorer, bygga ännu mer vindkraft, bygga ersättning för gamla reaktorer, fossilkraft eller v
G OMathson skrev:
Ja, de ju klart att solceller ger någonting men nu när faktiskt solen lyser på många ställen här i Sverige och Danmark så importeras (kol el?) det ca 4800MW, vindkraften ger 3500MW. Ska vi då installera mer solceller mha bidrag, lägga ner ännu fler reaktorer, bygga ännu mer vindkraft, bygga ersättning för gamla reaktorer, fossilkraft eller vad?
Kolandel fr Danmark 9%, Tyskland 35%, Polen 68%. Hur filtrerar man leveranser till Sverige så vi får 100% kol?
 
  • Gilla
Alexander Gunnarsson
  • Laddar…
G
K Klacken skrev:
Kolandel fr Danmark 9%, Tyskland 35%, Polen 68%. Hur filtrerar man leveranser till Sverige så vi får 100% kol?
100% kol, har någon skrivit det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.