Så länge det finns kapacitet kvar i ledningarna får vi ett kopplat elpris. Riktningen på flödet är inte så intressant förrän man når kapacitetsgränsen.

Men börja med att svara på Mikaels fråga om var elpriset är lägre.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så länge det finns kapacitet kvar i ledningarna får vi ett kopplat elpris. Riktningen på flödet är inte så intressant förrän man når kapacitetsgränsen.

Men börja med att svara på Mikaels fråga om var elpriset är lägre.
Jo nu är riktningen av elflödet mycket viktigt och all statistik som vi gemensamt med andra kloka länder samlat på oss. Det är inte så svårt att räkna ut var man ska placera nya SMR reaktorer för bästa verkan på ett elpris. SE4 samt Finland har ju som ett bra exempel ett övertydligt elunderskott.
 
D Daniel 109 skrev:
Så länge det finns kapacitet kvar i ledningarna får vi ett kopplat elpris. Riktningen på flödet är inte så intressant förrän man når kapacitetsgränsen.

Men börja med att svara på Mikaels fråga om var elpriset är lägre.
Frågan om var elpriset är lägre innehåller många variabler. Är det inkl eller exkl skatter och avgifter? Är det per elområde? Vi har enorma skillnader mellan våra elområden nu.

Tittar man på elpriset inkl skatter och avgifter som vi hushåll betalar ligger vi lite bättre till än genomsnittet i Europa men flertalet länder i Europa har billigare el för hushållen.

Men frågeställningen saknar relevans, det som är relevant är hur priserna kommer förändra sig när vi inte längre är en exportnation pga den ökade elkonsumtionen. Det är pga exporten som vi frikopplar oss från fossilländernas priser.
 
D
J JockeHX skrev:
Tänk om alla hade resonerat så. "det ligger knappast i våra händer".

Det ligger 100% i våra händer.
En vacker tanke men som det ser ut nu blir det stora skiften inom EU och det kommer tippa över till de som vill satsa på fossilt, hur tänkte du att detta ligger 100% i mina händer?

Vinner Trump så har han lovat att rulla tillbaks alla sådan satsningar och bygga ut kol och olja, hur ligger detta i mina händer?

Med så mycket billig energi på marknaden så kommer det bli svårt att driva energiintensiv industri med dyrel, det borde vara basalt.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
D djac skrev:
En vacker tanke men som det ser ut nu blir det stora skiften inom EU och det kommer tippa över till de som vill satsa på fossilt, hur tänkte du att detta ligger 100% i mina händer?

Vinner Trump så har han lovat att rulla tillbaks alla sådan satsningar och bygga ut kol och olja, hur ligger detta i mina händer?

Med så mycket billig energi på marknaden så kommer det bli svårt att driva energiintensiv industri med dyrel, det borde vara basalt.
För att vårt elsystem som vi har i sverige med den mix vi har med vattenkraft i norr, kärnkraft i söder och vindkraft som komplement, är fortfarande betydligt billigare per kWh än vad fossilt kan kosta trots borttagande av subventioner.

Så länge vi kan exportera tillräckligt mycket för att frikoppla oss mot länder som aktivt förstör detta.
 
D
J JockeHX skrev:
För att vårt elsystem som vi har i sverige med den mix vi har med vattenkraft i norr, kärnkraft i söder och vindkraft som komplement, är fortfarande betydligt billigare per kWh än vad fossilt kan kosta trots borttagande av subventioner.

Så länge vi kan exportera tillräckligt mycket för att frikoppla oss mot länder som aktivt förstör detta.
Japp, och det har vi varit runt, du tror inte att mer kablar kan komma att byggas men jag, och några till, tror att detta är möjligt.
 
D djac skrev:
Japp, och det har vi varit runt, du tror inte att mer kablar kan komma att byggas men jag, och några till, tror att detta är möjligt.
Och detta med kabelbyggandet ligger i våra händer. Man ser helt enkelt till att bygga ut exportkablar i den takt man kan exportera när man lägger till produktion.

Ni har hängt upp er på detta med kabelbyggandet, men om jag inte minns fel så är EU:s nuvarande "rekommendation" att man ska kunna exportera 10% av den kapacitet man har totalt.

Detta överstiger vi redan med råge, och jag kan säga att det är få länder i EU som ens lever upp till denna rekommendation idag.
 
D djac skrev:
Japp, och det har vi varit runt, du tror inte att mer kablar kan komma att byggas men jag, och några till, tror att detta är möjligt.
Knappast, ska vi importera tysk kolkraft med HansaPowerBridge?
https://www.svk.se/hansapowerbridge

Däremot bygger då kloka länder SMR reaktorer för att få ordning på elröran.
 
D daVinci skrev:
Vill ni inte ta av era besparingar och bygga kärnkraftverk i Sverige så kan ni ju göra det i Finland då. Och så dra kablar över till Sverige, Baltikum, Polen och Tyskland.

Men jag ser inte att ni gör det.
Jag skulle ju som tidigare skrivit vilja satsa delar av mitt pensionskapital på kärnkraft, företrädelsevis då i Sverige så vi återigen får gott om baskraft till ett förutsägbart pris årets alla dagar. Att placera elproduktionen utomlands innebär onödiga transmissionsförluster och kostnader då jag tänker att kraften behövs här så vi kan behålla och utveckla energikrävande industri och ha kvar välfärdssamhället.

Kan du @daVinci vara vänlig att beskriva för mig varför vi skulle dra en massa kablar och hur de skulle finansieras?
 
Z Zodde skrev:
Nu pratar du mot dig själv.
Nej, det är tvärtom så att jag är synnerligen konsistent.
Z Zodde skrev:
DU sa först "Finns även terminer för året 2025. (Antar att man beräknar ett årsmedelvärde av systempriset).
Ja och det stämmer. Kontrakten avser 1 MWh. Men det finns ju över 8000 timmar på ett år. Och årskontrakten avser ju ett helt år. Så frågan var vad det är som handlas mer specifikt. Och då antog jag att när kontrakten förfaller till betalning så beräknas ett medelvärde av systempris under året. Och det var korrekt.
Och för kvartals kontrakten är det medelvärde under kvartalets timmar. Och för månadskontrakten är det medelvärde under månadens timmar.


Z Zodde skrev:
Jag sa: Det är inget beräknat årsmedelvärde,
Och det är helt fel.
Och när jag frågade vilken vara som kontrakten avser så klarade du inte av att redogöra. Utan yrade något extremt.
Z Zodde skrev:
"Det står i ca 41 öre så marknaden just nu sätter sina pengar på att 41 öre blir medelpris i 2025."
Ja, och det är korrekt. Det är vad de som riskerar sina pengar bettar på.

Z Zodde skrev:
Sen skrev du:"Vilket är ett stort "goddag yxskaft" då detta inte handlar om EPAD."
Ja. Det är korrekt. Det är andra kontrakt som avser EPAD.
Du förstår inte att kontrakten avser en vara.

Z Zodde skrev:
Hur var det förresten med nån form av bevis att det var Asien som var orsaken till att Europas gaspris skenade sommaren 2021 ?(Explosionen i USA sommaren 2022 som du tjötat om har väl tom du förstått inte kunnat påverka priset ett år tidigare)
Jag har förklarat det flera ggr. Och det framgår extremt tydligt hur man ser att priserna drevs upp i asien.
Hade din läsförståelse inte var 0 hade du inte frågat.

(Det med att explosionen i Freeport skulle haft icke-kausal påverkan är en halmgubbe du fantiserat ihop.
Det här är ganska anmärkningsvärt. Jag har länkat prisdata för TTF och gått igenom prisförändringarna i kronologisk ordning. Och så sitter Zodde och fantisera ihop halmgubbar om att jag påstår något annat).
 
D daVinci skrev:
Nej, det är tvärtom så att jag är synnerligen konsistent.

Ja och det stämmer. Kontrakten avser 1 MWh. Men det finns ju över 8000 timmar på ett år. Och årskontrakten avser ju ett helt år. Så frågan var vad det är som handlas mer specifikt. Och då antog jag att när kontrakten förfaller till betalning så beräknas ett medelvärde av systempris under året. Och det var korrekt.
Och för kvartals kontrakten är det medelvärde under kvartalets timmar. Och för månadskontrakten är det medelvärde under månadens timmar.



Och det är helt fel.
Och när jag frågade vilken vara som kontrakten avser så klarade du inte av att redogöra. Utan yrade något extremt.

Ja, och det är korrekt. Det är vad de som riskerar sina pengar bettar på.


Ja. Det är korrekt. Det är andra kontrakt som avser EPAD.
Du förstår inte att kontrakten avser en vara.


Jag har förklarat det flera ggr. Och det framgår extremt tydligt hur man ser att priserna drevs upp i asien.
Hade din läsförståelse inte var 0 hade du inte frågat.

(Det med att explosionen i Freeport skulle haft icke-kausal påverkan är en halmgubbe du fantiserat ihop.
Det här är ganska anmärkningsvärt. Jag har länkat prisdata för TTF och gått igenom prisförändringarna i kronologisk ordning. Och så sitter Zodde och fantisera ihop halmgubbar om att jag påstår något annat).
Nej daVinci, du saknar trovärdighet eftersom du låtsas som att Ryssland aldrig började strypa gaskranarna redan innan invasionen av Ukraina. Gaslighting på högsta nivå ägnar du dig åt.

Zodde är betydligt mer trovärdig.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Och då antog jag att när kontrakten förfaller till betalning så beräknas ett medelvärde av systempris under året.
Förfall pratar du om nu?
Du pratade om 41öre å snackade om det som nåt medelvärde när det i själva verket var marknadspriset (vilket du också insett till slut).
D daVinci skrev:
Och när jag frågade vilken vara som kontrakten avser så klarade du inte av att redogöra.
Vilken vara TRODDE DU på ett forum som behandlar elpriset, tjockolja?? 😱
D daVinci skrev:
Det är andra kontrakt som avser EPAD.
Ja, det är ett annat kontrakt men UTAN detta blir systempriset meningslöst.
Som sagt så kan det skilja över 100% mellan systempris och SE4, då må man även ta hänsyn till EPADs, vilket du först inte förstod.
D daVinci skrev:
. Och det framgår extremt tydligt hur man ser att priserna drevs upp i asien.
Men presentera en länk där nån analytiker håller med dig...?
Att du länkar prisdata ger inget, det är din TOLKNING som är fantasier och går tvärs emot ALLA kommentarer från marknadsdeltagare

Hade du nån länk på att det var ASIEN som drog upp Europas gaspris?
 
D
P paralun skrev:
Däremot bygger då kloka länder SMR reaktorer för att få ordning på elröran.
Vilka länder bygger SMR?
 
J JockeHX skrev:
Vad är det för struntsnack. Det är klart det spelar roll var det tillförs. Det är en nationell angelägenhet att ha tillräcklig försörjning på el eftersom det varken finns eller kommer finnas oändlig kapacitet mellan elområden eller oändlig elproduktion i alla elområden.
Dock är det så att elpriserna är ganska stabila och lika i Nordpools elområden. Det är det normala.

Det var just när asiaterna handlade upp energipriser, Frankrike hade horder av kärnkraftverk trasiga och LNG-anläggningen i Freeport upphörde att leverera, som priserna hattade iväg.

Går man tillbaka i tiden och tittar så är elpriserna ganska lika. Det är avvikelser på kanske upp till 10 öre.
Några länder ligger alltid högre:
GB och Finland som satser på kärnkraft. Och som dom inte får klar. Då har dom permanent underskott iom att det är en stor elproducent på gång så ingen investerar i mer elproduktion då. Och så har dom perma-underskott på el och höga priser.
Och Baltikum som inte verkar ordna någon elproduktion.

Och så är Tyskland och Danmark billigare än andra när det blåser mycket.

Och nu när Finland efter 25 år faktiskt fått i gång OL3, och Frankrike reparerat sina skrotkraftverk, och Freeport levererar igen, är elpriserna ganska lika i elområdena. GB och Baltikum är fortfarande lite dyrare. Och NO3-NO4-SE3-SE4 är lite billigare.

GB behöver mer elproduktion. Men det pågår. Polen är lite dyr pga kol. Och Baltikum behöver mer elproduktion. Värre än så är det inte. Folk är hysteriska baserat på fantasier.

Hysterin som en del uppvisar ang kablar ser jag inte som frisk. Inte baserad på fakta i alla fall.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.