G OMathson skrev:
Eftersom el är dyrt/svårt att lagra som du själv ofta påpekar så är det inte lika rimligt som andra "varor"
Det importeras andra färskvaror till Sverige. Ska de förbjudas då enligt dig.
G OMathson skrev:
då den till Sverige importerade elen då väldigt oftast blir fossilt producerad,
Många gråtjämrar sig över att vi får lägre pris pga import av billig vind och sol el.

Men de som inte gillar fossil el kan ju bara låta bli att köpa sådan. Då är det problemet borta. Eller hur?
 
P paralun skrev:
Jo men för att vara mer korrekt så är det ju fler ledningar från Norge som då retar gallfeber på nordmennen att de får vara med och betala för det grön-röda kalaset.
Du tänker att dom vill ha det röd-gröna kalaset för sig själva?
Ja, vattenkraften alltså.
 
D daVinci skrev:
Men de som inte gillar fossil el kan ju bara låta bli att köpa sådan. Då är det problemet borta. Eller hur?
Som elkonsument väljer man inte hur elen är producerad. Hela konceptet med ursprungsgarantier handlar bara om att skänka en extra peng till företag med en viss typ av kraftverk. Jag kan låtsas att jag konsumerar 100% solenergi även mitt i natten om jag vill.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Som elkonsument väljer man inte hur elen är producerad. Hela konceptet med ursprungsgarantier handlar bara om att skänka en extra peng till företag med en viss typ av kraftverk. Jag kan låtsas att jag konsumerar 100% solenergi även mitt i natten om jag vill.
Inte bara det, man kan köpa ursprungsgarantier 6 månader tillbaka i tiden. Så jag skulle teoretiskt sett kunna driva mitt hus på solel från Italien mitt i vintern.
 
D daVinci skrev:
Du tänker att dom vill ha det röd-gröna kalaset för sig själva?
Ja, vattenkraften alltså.
Jo jag borde nog ha skrivit det grön-röda energihaveriet som leder till volatila elpriser även för nordmennen.
Är väl ett av huvudskälen till att man måste revidera elhandelsavtalet för att få ordning på elröran.
 
J JockeHX skrev:
Precis så fungerar det. Annars blir det ingen elektrifiering och vi kommer se vår industri flytta till länder som kan ge billig energi.
Polen kanske. (Som vanligen ligger högst i pris i Nordpool området).

Nja, de där påståenden saknar verklighetskontakt. Bortsett från NO4 är de svenska elområden vanligen billigast.

J JockeHX skrev:
Hur vi bygger elproduktion är enkelt. Incitamenten ligger i att det är i svensk industris intresse att det byggs elproduktion som levererar låga elpriser.
Ja, marknaden kommer lösa elproduktion till lägsta pris. Det är så kapitalism fungerar.
Tyvärr lägger sig staten i och fördyrar.

Och eftersom det är många som gillar att staten lägger sig i och fördyrar så blir det dyrt och dåligt.

Den dagen ni driver igenom att staten skal sköta bilindustrin (eftersom den är strategiskt viktig) så kommer vi börja köra omkring i Trabanter. Och ni tala om hur bra det blir när staten är ansvarig.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, jag frågar igen.
Vilka länder har lägre elpris än Sverige?

(vi får nog reda ut en sak i taget)
D daVinci skrev:
Polen kanske. (Som vanligen ligger högst i pris i Nordpool området).

Nja, de där påståenden saknar verklighetskontakt. Bortsett från NO4 är de svenska elområden vanligen billigast.
Men, alltså. JockeHX pratar inte om just nu. I dagsläget har förstås SE1 och SE2 låga priser då de har hög produktion, låg efterfrågan och i sammanhanget begränsad överföringskapacitet (trots att den är hög).

En dag som idag konsumerar SE1 max 2 GW och SE2 max 3,5 GW. Elektrifieringen av stålindustrin beräknas landa på drygt 9,5 GW kontinuerligt 24/7, med en övervägande del i SE1 och SE2. Hur tänker ni att alla kablarna ut ur SE1/SE2 ska vara fyllda efter att de där kanske 8 GW (vi antar att lite hamnar i SE3 också) extra konsumtion har tillkommit? När kablarna inte är fyllda så blir priset som i söder.


(Sen flyttar förstås bolagen någonstans utanför EU, troligen till något land där de kan få särskilda förmåner och slipper skatter.)
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Polen kanske. (Som vanligen ligger högst i pris i Nordpool området).

Nja, de där påståenden saknar verklighetskontakt. Bortsett från NO4 är de svenska elområden vanligen billigast.


Ja, marknaden kommer lösa elproduktion till lägsta pris. Det är så kapitalism fungerar.
Tyvärr lägger sig staten i och fördyrar.

Och eftersom det är många som gillar att staten lägger sig i och fördyrar så blir det dyrt och dåligt.

Den dagen ni driver igenom att staten skal sköta bilindustrin (eftersom den är strategiskt viktig) så kommer vi börja köra omkring i Trabanter. Och ni tala om hur bra det blir när staten är ansvarig.
Nej industrierna kommer inte flytta inom EU. De kommer dra till Asien och Kina.

https://www.ft.com/content/f6d2fe70-16fb-4d81-a26a-3afb93e0bf57
 
D daVinci skrev:
Vill ni inte ta av era besparingar och bygga kärnkraftverk i Sverige så kan ni ju göra det i Finland då. Och så dra kablar över till Sverige, Baltikum, Polen och Tyskland.

Men jag ser inte att ni gör det.
Vad dillar du om? jag bor i Sverige.
 
K krfsm skrev:
Men, alltså. JockeHX pratar inte om just nu. I dagsläget har förstås SE1 och SE2 låga priser då de har hög produktion, låg efterfrågan och i sammanhanget begränsad överföringskapacitet (trots att den är hög).

En dag som idag konsumerar SE1 max 2 GW och SE2 max 3,5 GW. Elektrifieringen av stålindustrin beräknas landa på drygt 9,5 GW kontinuerligt 24/7, med en övervägande del i SE1 och SE2. Hur tänker ni att alla kablarna ut ur SE1/SE2 ska vara fyllda efter att de där kanske 8 GW (vi antar att lite hamnar i SE3 också) extra konsumtion har tillkommit? När kablarna inte är fyllda så blir priset som i söder.


(Sen flyttar förstås bolagen någonstans utanför EU, troligen till något land där de kan få särskilda förmåner och slipper skatter.)
Tack. Någon som förstår i alla fall.
 
D
P paralun skrev:
Kanada har påbörjat bygget av en GE-Hitachi BWRX-300.
Sen ser jag nu att man även valt leverantör för bränsleleveranser.
Licensiering bör snart vara klar av Kanads myndighet inkl USA's myndighet NRC.

[länk]
samt
[länk]
De verkar inte bygga något men förberedelser verkar pågå.
 
D
K krfsm skrev:
Men, alltså. JockeHX pratar inte om just nu. I dagsläget har förstås SE1 och SE2 låga priser då de har hög produktion, låg efterfrågan och i sammanhanget begränsad överföringskapacitet (trots att den är hög).

En dag som idag konsumerar SE1 max 2 GW och SE2 max 3,5 GW. Elektrifieringen av stålindustrin beräknas landa på drygt 9,5 GW kontinuerligt 24/7, med en övervägande del i SE1 och SE2. Hur tänker ni att alla kablarna ut ur SE1/SE2 ska vara fyllda efter att de där kanske 8 GW (vi antar att lite hamnar i SE3 också) extra konsumtion har tillkommit? När kablarna inte är fyllda så blir priset som i söder.


(Sen flyttar förstås bolagen någonstans utanför EU, troligen till något land där de kan få särskilda förmåner och slipper skatter.)
Vad jag har förstått så är ett lågt elpris viktigare än kontinuerligt hög effekt, är elpriset högt så kan man ändå inte använda elen, så två villkor måste vara sanna, hög produktion och lågt pris.
 
E erikjakan skrev:
Bygger vi x antal kärnreaktorer till, då kan man anpassa så att vi kan exportera mer också, tex en till kabel till idioterna i tyskland, vinsten från den kabeln kan användas till att sänka vårt pris.

Men det kräver att staten tar tag i det här istället för idiotiska pipedreams om fossilfritt stål som kommer bli ett nytt stålverk 80..

MVH
Vinsten från elförsäljning hamnar hos producenten. Inte som nån subvention av våra priser.
 
K karlmb skrev:
Vinsten från elförsäljning hamnar hos producenten. Inte som nån subvention av våra priser.
Jag vet, men det är ingen naturlag att det är så, det kan man fixa iom att staten troligen kommer att vara med och delfinansiera kärnkraft.
 
E erikjakan skrev:
Jag vet, men det är ingen naturlag att det är så, det kan man fixa iom att staten troligen kommer att vara med och delfinansiera kärnkraft.
Nu svor du i plastliberalkyrkan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.