Köpte en begagnad Laddomat 21-60 men har inte kört den ännu då jag bygger om hela systemet med panna och acktankar.
Jag höll på och skruvade på laddomaten för att byta ut med friska O-ringar och annat. Mitt ögonmått sa att något verkade konstigt, och jag blev lite förvånad när testade med ett hålborr som råkar ligga väldigt plant mot flänsen. "Insatsen" som termostaten med diverse pinaler sitter i sitter faktiskt helt snett! Har någon av er kunskapen om det är en medveten teknisk grej eller någon som våldfört sig på den? Jag vågar inte att börja våldföra mig på insats-grejen utan att veta om den ens är tänkt att lossa på.
Jag höll på och skruvade på laddomaten för att byta ut med friska O-ringar och annat. Mitt ögonmått sa att något verkade konstigt, och jag blev lite förvånad när testade med ett hålborr som råkar ligga väldigt plant mot flänsen. "Insatsen" som termostaten med diverse pinaler sitter i sitter faktiskt helt snett! Har någon av er kunskapen om det är en medveten teknisk grej eller någon som våldfört sig på den? Jag vågar inte att börja våldföra mig på insats-grejen utan att veta om den ens är tänkt att lossa på.
Hm. Ja. Det ser ut att vara lite snett på något vis. Jag skulle nog plocka isär allt och ta bort termostatinsatsen helt och rengöra och kontrollera alla delarna.
Jag har för mig att det finns reservdelar mm att köpa om det skulle behövas.
Här fanns en manual med bilder som visar hur det ska se ut.
https://www.lindquistheating.se/wp-content/uploads/2018/09/LM21-60_Manual.pdf
https://www.lindquistheating.se/wp-content/uploads/2018/09/LM21-60_Manual.pdf
Jodå, höll just på med att göra en sista koll innan driftsättning av systemet. Lite noggrannare när det blir på riktigt, annars hade jag inte upptäckt det. Nåväl, får ta fram något våldsammare verktyg för att lossa på kolven/insatsen(?) och går det åt h-e så får jag snällt inhandla en ny laddomat 😬... man ska inte krångla till det i livet.R roke skrev:Hm. Ja. Det ser ut att vara lite snett på något vis. Jag skulle nog plocka isär allt och ta bort termostatinsatsen helt och rengöra och kontrollera alla delarna.
[länk]
Funderar samtidigt hur sjutton det ens kan bli så.