871 läst · 3 svar
871 läst
3 svar
Är min elpatron felinstallerad?
Tagit över ett hus där uppvärmning är elpanna med 2 st acc tankar på 750 liter vardera. Men det känns som min elpatron kan vara felinstallerad. När man eldar på och värmer upp tankarna så värms först tank 2 upp och sedan tank 1. När värmen sedan förbrukas tas värmen först från tank 1 och sist från tank 2. Elpatronen sitter i tank 1 vilket gör att den fortsätter jobba även fast man börjat elda och sedan börjar elpatronen jobba igen även fast det finns värme kvar i den andra tanken.
Hej, ja en elpatron i tank 2 skulle vara bättre, enklast kanske att installera en ny patron i tank 2.
Uppvärmning med elpanna ?, det betyder att du värmer tankarna när elen är billig på natten ?
Har installerat ett stort sådant system med 10 tankar.
Uppvärmning med elpanna ?, det betyder att du värmer tankarna när elen är billig på natten ?
Har installerat ett stort sådant system med 10 tankar.
Haha oj, skall stå vedpanna. Vet inte hur jag missa den felstavelsenB Bert19 skrev:
Det förändrar ju väldigt mycket! Men elpatronen sitter nog rätt ifall man skulle se systemet som baserat på att elpatronen går ganska mycket, och vedeldningen är lite extra stöd. Kanske installerades systemet på en tid när el var väldigt billigt och det kändes normalt att behålla möjligheten att vedelda, men skönt att inte göra det så mycket?Edvin78 skrev: