Nyneeex
Hej!

Nyligen flyttat in i en Bostadsrätt.

Är denna elcentral kopplad enligt gällande regler?
Behöver jag ta ut en elektriker som går över elen i hemmet?

Kan tilläggas att jah har provat läsa ut JFB med sån där provare från jula och den löser ut.

1 uttag i köket är ojordat dock är det i hörnet av köket och långt ifrån ledande material.

• Elcentral med automatsäkringar, jordfelsbrytare och nollskensanordning i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med etiketter, brytare numrerade 1-12, några påslagna, samt en lista på anslutna apparater som spis och torktumlare.
    Skapa konto
tommib
Nej, det finns ett allvarligt fel där. Man verkar ha använt en tvåpolig säkring för att bygga en "tvåfasgrupp" till tvättmaskin och torktumlare. Problemet är att du har en enfasmatning, vilket utesluter en sådan. Som det troligen är kopplat nu riskerar nollan att överbelastas med brandrisk som följd.

Givet den rätt grova felkopplingen skulle jag rekommendera att resten också gås igenom av någon som kan.

Det är också lite svårt att se vad som händer med de grova ledningarna till vänster men det ser ut som att du har en matning på 3x6 kvmm och då undrar jag hur man har kopplat JFB. Kan det vara så att vit är skarvad med blå bakom N/PE-plintarna? Eller är det spisgruppens ledare man ser?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nyneeex
Har öppnat uttaget i badrummet och verkar vara 2 nollor? Fortfarande inte godkänt enligt lag?

Även lite bild vad som gömmer sig i vänstra hörnet.

• Eluttag med öppen kabeldosa som visar två blå nollor och en jordanslutning i badrummet.
    Skapa konto
  • Elektrisk anslutning i badrum med två nollor, kablar och dosa i hörnet.
    Skapa konto
Nyneeex Nyneeex skrev:
Har öppnat uttaget i badrummet och verkar vara 2 nollor?
Varför tror du att det är två nollor? Jag gissar att det är en vidarekoppling, men svårt att veta då man inte ser i bilden vart sladdarna är anslutna.

Nyneeex
Antog bara det då det rent logiskt borde gå direkt från centralen till uttaget?

Stambytt och badrumsrenovering 2014-2015 enligt föreningen så borde väl vara enligt alla konstens regler kan man tycka :sweat:

Upptäckte också att säkring för kyl inte matar något alls vad jag kan finna allt funkar trots utlöst db.. Kyl och frys sitter med skarvsladd från det ojordade uttaget i köket i hörnet vid fönstret.

Nyneeex Nyneeex skrev:
Antog bara det då det rent logiskt borde gå direkt från centralen till uttaget?
Har man flera saker på samma grupp så drar man inte en separat kabel från centralen till varje.

Nyneeex Nyneeex skrev:
Upptäckte också att säkring för kyl inte matar något alls vad jag kan finna allt funkar trots utlöst db.. Kyl och frys sitter med skarvsladd från det ojordade uttaget i köket i hörnet vid fönstret.
Förmodligen sitter det ett uttag där det var tänkt från början att kylen skulle vara? Kanske man hade inbyggnadskyl i nåt av köksskåpen som nån tyckte var för liten och ställde dit en "riktig" kyl/frys vid sidan av istället?

Elcentralen är inte kopplad enligt gällande standarder.
Om det är grova fel som utgör brandrisk går inte att avgöra av bilderna.
Det kan vara som Tommib skriver, men behöver inte vara riktigts så illa men även värre. :thinking:
Att uttala sig tvärsäkert utifrån några bilder är förstås omöjligt.

Vilka avsteg standarder och tumregler får man göra för att det är svårt att dra fram nya kablar?
Numrera två säkringar med grupp 11 i ett enfassystem?
Det finns ytterligare en nolledare som används av 2 dvärgbrytare/grupper.

Röret i mitten bör vara inkommande med en vit och en svart ledare.

Om man räknar bort inkommande, spismating och JFB ser det ut att var 6 nollor och 5 skyddsjord vilket stämmer väl med en kabel och 4 VP-rör och räcker till två blå i röret till höger med 2 grupper (tvätt/tork). (Det skulle kunna betraktas som två grupper i ett rör, men det blir då iofs 4 belastade ledare i ett rör).
Det kan vara 2 blå ledare i det högra VP-röret och dessutom kommer det ut 2 blå vid uttagen.

Röret till vänster ser ut att vara spismatningen (20A) där man kan ha lagt till en svart något klenare ledare säkrad (16A) till ugnen utan egen nolla. (Möjligen kan man anse att nollan ändå skyddas av huvudsäkring på gissningsvis 20-25A).
Med det är mer sannolikt även det en tankevurpa typ tvåfasgrupp i enfassystem.

JFB ser ut att tas ut från jordplinten med en blå ledare och sedan går en blå ledare till nollplinten vilket ser okay ut.

Ojordat uttag i kök har varit godkänt om avstånd till diskbänk etc är stort nog. Om man byggt om resten av lägenheten till jordat bör det väl inte vara godkänt längre. Förr var just kylskåp en av de stora metallföremål som anslöts till jordat uttag i köken.

Mikael_L
Ifall det är två st fasledare och två stycken neutralledare från centralen till uttaget för TM&TT och där ett uttag med separat brunnständning alt ett sånt där ELKO 440V-uttag, så kan det faktiskt vara helt OK.
Men med 4 belastade ledare i ett rör så blir uppvärmning dimensionerande, och kräver nog i princip att det är rör som går i betong/sten eller liknande material för att klara av att leda bort tillräckligt med värme.
I isolerad regelvägg kan man inte ha det sådär.

Det är en okonventionell lösning, som man helst undviker tills alla vettiga alternativ är borta.
Jag har gjort så en enda gång.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
Röret till vänster ser ut att vara spismatningen (20A) där man kan ha lagt till en svart något klenare ledare säkrad (16A) till ugnen utan egen nolla. (Möjligen kan man anse att nollan ändå skyddas av huvudsäkring på gissningsvis 20-25A).
I sådana där fall (när enfasspis med 20A byts till häll+ugn) så sätter jag en liten minikapsling nära där spismatningen med sina 4mm2 kommer ut, och har en 13A eller 16A säkring till ugnen som då får 1,5 eller 2,5 mm2 ledare till sig, och kan vara ansluten med stickpropp.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Nyneeex
Tacksam för alla svar.

Får väl kontakta elektriker i veckan för översyn.
Vad kan det tänkas gå på ungefär?

Om TM/TK är felaktigt kopplade är det inte något föreningen borde stå för då det är dom som beställt jobbet?

Nyneeex
blackarrow blackarrow skrev:
Stämmer, ser också nu att ugnens fas går i samma rör som spisen.

tommib
Omöjligt att säga vad det kostar tyvärr.

Apropå uttaget i badrummet så undrar jag över det om det verkligen är rätt gjort, oavsett två nollor. Jag har inte sett att Schneider skulle ha ett helt delat uttag, med separation av både nolla och fas. Därmed blir det ändå knasigt även om en dubblerad nolla minskar risken för brand. Ironiskt nog behövs inte ett uttag godkänt för 440 V här eftersom allt är samma fas.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Jag har inte sett att Schneider skulle ha ett helt delat uttag, med separation av både nolla och fas. Därmed blir det ändå knasigt även om en dubblerad nolla minskar risken för brand
Bra poäng, jag tänkte faktiskt inte på detta när jag skrev.
I det fallet när jag själv drog två grupper i samma rör så gick dessa sen till helt olika saker.

Jag undrar om det inte vore vettigast att byta ledarna till TM TT till 2,5mm2 och ha 16A säkring och hoppas att det inte blir så ofta och så lång överlast att säkringen löser.
När TM väl värmt vattnet drar den inte speciellt mycket ström.

Lgh med enfas 25A har ändå lite kass marginal att köra flera stora laster samtidigt, så det är kanske bäst att lära sig att man tvättar först och torktumlar sen. :cool:

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Nyneeex
Nu har jag kört maskinerna samtidigt några gånger men får väl tillsvidare köra separat för slippa oroa sig över brand.

Nästa fråga ugn och spis som verkar dela nolla är inget problem i sig?

Fick med instruktionsböckerna för spisen och fann följande:
Spisen är ställd på 4kw och ugnen har beteckning vad jag fann "Max power = 2,725 Kw". Så då borde de belasta 29,23A som mest samtidigt? Går att ställa ner spisen till 2,5 Kw borde jag göra det?

Tillägg:
bilden

• Bild på en instruktionsbok för spis med tekniska specifikationer på svenska inklusive effekt och energiförbrukning.
    Skapa konto
Ja, att ugn och häll delar på samma nolla är inte bra alls. Enklast är kanske om du ser till att inte använda ugn och häll samtidigt till dess att allting är ordnat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.