Hej,
Behöver lite hjälp med hur elen är inkopplad på min gamla cirkulationspump, en Grundfos UPS15-60 S0 130.

Den har aldrig orkat distribuera vattnet till alla radiatorer både i källare och markplan. Den går till en T-koppling som skickar vattnet till en slinga i markplan och en slinga i källaren. Stänger jag av den ena, blir alla radiatorer i den öppna slingan varma. Men är båda öppen så är radiatorerna sist i slingan kall.

Nåväl, ny pump beställd och jag tänkte börja med att instalera en längre elsladd mellan Danfoss-ECL-100 styrdosan och pumpen. Nuvarande sladd känns på tok för kort och kommer troligen inte att fungera på nya pumpen.

Fotar och skriver upp hur sladdar är kopplade.

Ser att det är tre ledare:
- gul/grön=jord
- märkt nr2 kopplad till L. Vilket borde vara fas, L=Live. (Den man tydligt ser på bilden)
- märkt nr1 kopplad till N. Vilket borde vara Neutral

Men, när jag kollar vart de är inkopplade i styrdosan stämmer det inte.
- Sladd nr2 är inkopplad i skruvplinten för Neutral
- Sladd nr 1 är kopplad där fas bör vara.
- Jord, kopplad till Jord. (phuuu något rätt i alla fall)

Så därför kopplade jag på strömmen och mätte på kabeln som går till pumpen.

mellan sladd 1 och 2, het 230 V
mellan sladd 1 och jord (Jordfelsbrytaren löste ut) het.
mellan sladd 2 och jord. Inget

Slutsats jag drar är att, sladd 1 är Fas, sladd 2 är Neutral. Har jag förstått rätt?
I så fall är det felkopplat in till cirkulations pumpen.

Nästa fundering blir i så fall, försämrar felkoppling till pumpen dess funktion? Kan det vara orsaken till att den inte verkar fungera som den skall?

All input uppskattas mycket.

Bästa hälsningar,
Christer Eriksson

• Bild på en Grundfos cirkulationspump modell UPS15-60 S0 130 med märkning för spänning, frekvens och kapacitans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på elanslutningar med svarta och gulgröna kablar markerade med J, L och N på en cirkulationspump.
    Skapa konto
AC växelström.
Så spelar ingen roll

Rippen85 Rippen85 skrev:
AC växelström.
Så spelar ingen roll
Tack för svar "Rippen85"

Ok, det är inte så att AC motorer går bättre och sämre beroende på hur N och L är kopplade?

Christer_o_Eriksson Christer_o_Eriksson skrev:
Tack för svar "Rippen85"

Ok, det är inte så att AC motorer går bättre och sämre beroende på hur N och L är kopplade?
Nej, inte enfas AC.

B
Nej, tror inte den är felkopplad.

15 - 60 - 130 betyder 1.5m3/h, 6m lyfthöjd (0.6bar) -130mm lång pump. Ungefär, man kan gräva fram pumpkurvan på grundfos hemsida.

Med 5c delta T, så innebär det ca 8.7kW effekt. Kan det stämma med husets behov rn kall vinterdag? Låter som ni inte har källare och övervåning? Jag hade nog gissat på att du skulle behöva mer flöde. Vad är det för pump du beställt och ungefär hur ser ditt effektbehov egentligen ut? Vad är det för värmekälla?

Nja kan ju vara så att gång riktning påverkas. Men mycket svårt att tro att den där pumpen gör det.
Mät mellan L och Pe är det 230 N och Pe är det 0.
Så är du 100%

Rippen85 Rippen85 skrev:
Nja kan ju vara så att gång riktning påverkas. Men mycket svårt att tro att den där pumpen gör det.
Så är du 100%
Den pumpen kan kopplas med stickpropp så den roterar alltid i rätt riktning oavsett.
Det är ju enfas AC.

• Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Den pumpen kan kopplas med stickpropp så den roterar alltid i rätt riktning oavsett.
Det är ju enfas AC.
Exakt

B BSOD skrev:
Nej, tror inte den är felkopplad.

15 - 60 - 130 betyder 1.5m3/h, 6m lyfthöjd (0.6bar) -130mm lång pump. Ungefär, man kan gräva fram pumpkurvan på grundfos hemsida.

Med 5c delta T, så innebär det ca 8.7kW effekt. Kan det stämma med husets behov rn kall vinterdag? Låter som ni inte har källare och övervåning? Jag hade nog gissat på att du skulle behöva mer flöde. Vad är det för pump du beställt och ungefär hur ser ditt effektbehov egentligen ut? Vad är det för värmekälla?
Tack BSOD.

Det var inte felkopplingen som föranledde köp av ny pump. Felkopplingen upptäckte jag nu när jag började förbereda för instalation. Snarare det att en slinga radiatorer går bra, men inte två. Samt att radiatorer blir varma i överkant kalla nere. Brukar vad jag förstått vara tecken på dålig cirkulation.

Jag har beställt en Perfecta pump, Parvus1 15U-8-130. Den ska ha lyfthöjd 0.8bar, lite mer kapacitet.

Stämmer, villa byggd 1976, källare och övervåning. Vi har Fjärrvärme. Boarea 112 kvadrat, biarea 112 kvadrat. källaren, men den är helt inredd och används dagligen av hela familjen.

B
Christer_o_Eriksson Christer_o_Eriksson skrev:
Tack BSOD.

Det var inte felkopplingen som föranledde köp av ny pump. Felkopplingen upptäckte jag nu när jag började förbereda för instalation. Snarare det att en slinga radiatorer går bra, men inte två. Samt att radiatorer blir varma i överkant kalla nere. Brukar vad jag förstått vara tecken på dålig cirkulation.

Jag har beställt en Perfecta pump, Parvus1 15U-8-130. Den ska ha lyfthöjd 0.8bar, lite ber kapacitet.

Stämmer, 70 tals villa, källare och övervåning. Vi har Fjärrvärme. Boarea 112 kvadrat, biarea 112 kvadrat. källaren, men den är helt inredd och används dagligen av hela familjen.
Ja med övervåning och källare är 6m i klenaste laget. Då borde du få lite bättre driftläge med nya pumpen.

Har du fjärrvärme så kan du ju ställa upp framkurvan utan att det kostar direkt. Låta termostaten på elementet begränsa flödet. På det sättet kan du ju få ut en större delta T över värmekretsen och därmed få ut mer effekt ur fjärrvärmen. Men jag vet inte vad du har för temp fram o retur på radiatorkretsen idag? Eller vid kall väderlek.

Jag undrar om inte jag hade köpt en 25' pump. Men det beror ju på er isolering osv. Får hoppas nya pumpen räcker.

Rippen85 Rippen85 skrev:
Så är du 100%
Mellan sladd1 som i styrdosan är kopplad till L och Pe är det hett, jordfelsbrytaren löste ut när jag mätade så hann inte se någon volt siffra.

Mellan sladd2 som i styrdosan är kopplad till N och Pe är det 0 volt inget.

Vilken utrustning har du när du mäter?

Som tidigare sagt, det är enfas växelström, hur L och N ansluts påverkar inte rotationsriktningen för motorn.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Rippen85 Rippen85 skrev:
Så är du 100%
Motorn är troligen byggd på följande sätt,
Diagram över enfas kondensatormotor med intern koppling av TOP. Visar ledningar och färgkod: U1 blå, U2 svart, Z brun, jord grön/gul.
Skapa konto

Å då kan man inte byta rotationsriktningen.

Är det en trefasmotor kopplad för enfasdrift så kan man byta rotationsriktningen på följande sätt

Diagram över enfas- och trefasmotorer med visad rotationsriktning, kondensatoranslutningar och AC-spänningsmatning för rotationsändring.
Diagram som visar framåt- och bakåtrotation av trefas delta-ansluten AC-motor med enkel fas, inklusive kondensator och rotordetaljer.
Diagram över motoranslutningar, visar kopplingar för att ändra eller inte ändra rotationsriktning, med deltakaraktär och Y-kopplingar.
Skapa konto

B BSOD skrev:
Ja med övervåning och källare är 6m i klenaste laget. Då borde du få lite bättre driftläge med nya pumpen.

Har du fjärrvärme så kan du ju ställa upp framkurvan utan att det kostar direkt. Låta termostaten på elementet begränsa flödet. På det sättet kan du ju få ut en större delta T över värmekretsen och därmed få ut mer effekt ur fjärrvärmen. Men jag vet inte vad du har för temp fram o retur på radiatorkretsen idag? Eller vid kall väderlek.

Jag undrar om inte jag hade köpt en 25' pump. Men det beror ju på er isolering osv. Får hoppas nya pumpen räcker.
Temp på vattnet som går ut på radiatorerna varierar med temperaturen ute, vattenfall har inte konstant temp på fjärrvärmevattnet utan de håller så låg som möjligt. typiskt vid nollan är vattnet runt 60-65 C, om det är -15 är det mer runt 75 C.

Returen från slingan i källaren är under 20 C, röret känns kallt, Returen från slingan uppe är gissningsvis runt 30 - 35 C, röret känns ljumet.

För att styra temp har jag reglering från "Ngenic tune", den mäter temp inne (vardagsrummet) och utifrån den signalen "modifierar" den signalen från tempsensorn ute så att den öppnar shunten mer eller mindre för att öka eller minska värmen som går ut.

Nästan alla radiatorer är fullt öppna, begränsar lite i kök och ett sovrum för att få varmare i de två sovrum som är längst bort. Det är bland annat det jag hoppas på att slippa med nya pumpen.

Demmpa Demmpa skrev:
Motorn är troligen byggd på följande sätt,
[bild]
Å då kan man inte byta rotationsriktningen.

Är det en trefasmotor kopplad för enfasdrift så kan man byta rotationsriktningen på följande sätt

[bild]
[bild]
[bild]
Tack Demmpa, Wow definitivs överkurs för mig, men intressant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.