hejsan har ett sovrum på 16m2 som där har suttit tapett på innan men den har vi rykt ner.
nu är det dock luddigt på väggen. fick ett tips på att sätta upp rustas Wall cover tapet efter jag först rollat med tapetklister för att få luddet att binda sig.
Det jag undrar är dock vad skillnaden är på wall cover från rusta och målarfilt från jem o fix är ?
målarfilten är 1x25m och kostar 199 eller 299kr
wall cover från rusta är 1x10 och kostar 399kr
nu är det dock luddigt på väggen. fick ett tips på att sätta upp rustas Wall cover tapet efter jag först rollat med tapetklister för att få luddet att binda sig.
Det jag undrar är dock vad skillnaden är på wall cover från rusta och målarfilt från jem o fix är ?
målarfilten är 1x25m och kostar 199 eller 299kr
wall cover från rusta är 1x10 och kostar 399kr
Målarfilten döljer inga ojämnheter som finns på väggen medan i alla fall renoveringstapet ("wall cover") kan dölja små ojämnheter. Det finns renoveringstapet av olika kvalitet och de bästa döljer mer ojämnheter än de sämsta.
Se här: https://www.byggahus.se/forum/threads/malarfilt-hur-noggrant-underarbete-behoevs.179723/
Se här: https://www.byggahus.se/forum/threads/malarfilt-hur-noggrant-underarbete-behoevs.179723/
vad tror du är bäst att spackla alla väggar eller köra tapetklister så luddet binder sig,slipa sedan sätta wall cover.BirgitS skrev:
om man ska spackla är det medium,grov eller fin spackel man ska använda sig av ?
När vi rev övre lagret av en spaltbar tapet så att det blev en luddig pappersyta kvar började vi med att slipa bort luddet, spacklade sen slätt med finspackel, slipade igen och målade slutligen. I vårt fall fanns det inget behov av renoveringstapet eftersom det bara fanns små enstaka skador som behövde spacklas igen, men om det är mer eller man är väldigt petig med resultatet så är renoveringstapet bra när spackling och slipning är avklarat.
Mediumspackel för stora hål och finspackel för små hål. Finspackel krymper så det fungerar dåligt om det är mer än några få mm.
Mediumspackel för stora hål och finspackel för små hål. Finspackel krymper så det fungerar dåligt om det är mer än några få mm.
Så här ser väggarna ut i rummet tror du det räcker med att slipa först sedan spackla en gång slipa igen sedan måla ?BirgitS skrev:
När vi rev övre lagret av en spaltbar tapet så att det blev en luddig pappersyta kvar började vi med att slipa bort luddet, spacklade sen slätt med finspackel, slipade igen och målade slutligen. I vårt fall fanns det inget behov av renoveringstapet eftersom det bara fanns små enstaka skador som behövde spacklas igen, men om det är mer eller man är väldigt petig med resultatet så är renoveringstapet bra när spackling och slipning är avklarat.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur får jag spacklade hålet samma struktur som resten av väggen?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur få nyslipat furubord till samma nyans som mina furustolar
Möbelsnickeri -
Klamra flera flex-slangar mot samma regel?
El -
Finns tips för att lossa extremt fastnade skruvar i bilsammanhang?
Övrigt Off Topic -
Pärlspont tillsammans med golvlist och dörrfoder
Byggmaterial & Byggteknik