6 480 läst · 4 svar
6k läst
4 svar
Är Kährs Cremona och Siena samma golv?
Hej på er!
Ska lägga nytt golv och har tänkt att jag ska lägga Kährs av olika anledningar. Jag vill ha ett standard mattlackat, 3-stavs ekgolv, och tittade på Kährs Siena, men tyckte det var lite dyrt då det kostar 429 kr/kvm i de flesta butiker. Tittade vidare och hittade Kährs Cremona som verkade likvärdigt för 309 kr/kvm.
När jag sen gick in på Fredells byggmarknad så sa dom att Cremona är samma golv som Siena, men när NCC köper 20,000 kvm så byter dom namn på det i samband med prissänkningen, och normalt ska inte privatpersoner kunna köpa det golvet (hittade Cremona i en webbutik).
Min fråga blir då om detta stämmer, är Kährs Siena och Cremona samma golv? I så fall är det ett fynd för 309 kr/kvm
Ska lägga nytt golv och har tänkt att jag ska lägga Kährs av olika anledningar. Jag vill ha ett standard mattlackat, 3-stavs ekgolv, och tittade på Kährs Siena, men tyckte det var lite dyrt då det kostar 429 kr/kvm i de flesta butiker. Tittade vidare och hittade Kährs Cremona som verkade likvärdigt för 309 kr/kvm.
När jag sen gick in på Fredells byggmarknad så sa dom att Cremona är samma golv som Siena, men när NCC köper 20,000 kvm så byter dom namn på det i samband med prissänkningen, och normalt ska inte privatpersoner kunna köpa det golvet (hittade Cremona i en webbutik).
Min fråga blir då om detta stämmer, är Kährs Siena och Cremona samma golv? I så fall är det ett fynd för 309 kr/kvm
Tack för svaret! Jag gjorde så att jag beställde hem lite provbitar från bygghemma.se och vad jag kunde se så var utseendet på Cremona Mattlack och Siena Lack i det närmaste identiska. Jag blev lite villrådig då bjoorn.se på sin hemsida hade skrivit att dom hade olika låssystem, men det stämde inte enligt bygghemma.se.
I slutänden så beställde jag Kährs Siena Lack (15 mm) för att jag ville ha lite mer stabilitet i golvet, men om man inte tror att man behöver det, eller om man inte tror att man kommer att slipa golvet 4 ggr så skulle jag nog säga att Cremona Mattlack ger en lika fin finish och utseende.
I slutänden så beställde jag Kährs Siena Lack (15 mm) för att jag ville ha lite mer stabilitet i golvet, men om man inte tror att man behöver det, eller om man inte tror att man kommer att slipa golvet 4 ggr så skulle jag nog säga att Cremona Mattlack ger en lika fin finish och utseende.
goodyear77: Vad beställde du för golv? Vad har du att säga om Cremona-golvet? Jag är lite nyfiken själv och försäker hitta ett Kährs-golv för att matcha in resten av huset (där jag är osäker vilket golv som ligger). Dock är Sienna för jämnt. Det golv jag har är mer livligt med lite färgskiftningar, dock med få kvistar... Funderar på Cremona-golvet till barnens rum, men skulle vilja höra om någon som lagt/har erfarenhet av golvet...
Tjena goldfish, beställde Siena-golvet (lackad, inte mattlack), och resultatet blev helt lysande i min mening, perfekta skarvar och lätt att lägga. När golvet låg utan säng etc på det så tyckte jag det såg väldigt fint ut, men hur det skulle skilja sig från Cremona är svårt att säga. Jag beställde bara en provbit av Cremona, och på det lilla jag såg så såg det väldigt likt ut Siena, men det kanske ändrar sig med större ytor.