Tjena ska dra en kabel från en dosa till en lampa, när jag valde kabeln så blev förvirrad, när jag kollade upp på skylten ovanför så stod det att den inte rekommenderas till fast installation.

Så min fråga är kan jag använda den här kabeln från en dosa(utanpåliggande) till en ikea spotlight armatur? Har helt okej elkunskap, gick el i gymnasiet och har kopplat lite då och då.., det är bara kabel valet jag är osäker på

Kabel: https://www.rexel.se/swe/Produktkat...kabel/Halogenfri/RXQ/RXQ-3G1,5-R100/p/0515672
 
  • Elkabel, tre kopparkärnor, halogenfri, produktinformation, inloggning för priser och recensioner, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det är som du säger inte en korrekt kabel.
Det är en anslutningkabel, det du ska ha heter installationskabel.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Nej, det är som du säger inte en korrekt kabel.
Det är en anslutningkabel, det du ska ha heter installationskabel.
Tack för svar, blir väl att åka in på jula och handla vanlig kulo 🙂
 
Och Kulo heter EKRK, det finns en modernare variant med Q i namnet, kommer inte ihåg vilken det är. Jula säljer både EKRK och EKK som också är en installationskabel, den är dock lite för mjuk och sladdrig och är svår att få snygg om man klamrar.
 
Bokstaven "K" står för PVC (första K är isoleringen runt själva ledarna och andra är manteln). PVC används inte längre eftersom det innehåller klor som bildar otrevliga ämnen när det brinner/hettas upp. Istället har man gått över till kablar med halogenfri isolering (polyeten och liknande plaster). Dessa har ett "Q" eller "X" istället för "K" i beteckningen.

Vissa billighetsvaruhus säljer fortfarande PVC-kabel, men man bör undvika att köpa dom.
 
H hempularen skrev:
Och Kulo heter EKRK, det finns en modernare variant med Q i namnet, kommer inte ihåg vilken det är. Jula säljer både EKRK och EKK som också är en installationskabel, den är dock lite för mjuk och sladdrig och är svår att få snygg om man klamrar
Visst är det den här du menar. Har ingen avsikt att klamra den utan att lägga den i en kabelkanal i taket
 
  • Skärmbild av en webbutik som säljer Draka installationskabel, pris 917 SEK per ring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en produkt på en webbutik. El-kabel, recensioner, leveransinformation, kundtjänstchatt och köpknapp synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.