Hej.

Hoppas detta är rätt forum, rör ändå en laddbox, men är i steget innan det beställs och ska försöka svara på frågor till Efuel som jag tänkte installera Easee boxen.

Jag måste själv svara på ifall det är möjligt att dra 3-fas fram till carporten eftersom dom inte skickar ut någon för rådgivning. Men jag TROR jag har svaret så tänkte väl försöka fråga er här om jag kommat fram till rätt slutsats.

Från elcentral så går det kabel i ett flexslangen (16mm yttermått) bild 1 (där nylonfjädern går in). Som ni ser så är det 5 ledare (grå, brun, svart, blå samt gul/grön). Dock är brun och grå inte kopplade till någon säkring utan hänger bara löst.

Försökt följa kablarna i flexslangen men det tar tyvärr stopp innan jag når slutet på röret och det är här jag blir osäker därav denna tråd.
I väggen där det tar stopp så sitter huvudelskåpet (fast på utsidan på huset) någon meter under så jag GISSAR att flexslangen går ner i skåpet, men jag vet inte säkert. Eftersom det sitter metallhölje som jag som obehörig inte ska avlägsna. Men vad jag kan se när jag kikar in är att det faktiskt går två stycken tjocka slangar för kabel så jag gissar att det ena är elen in och det andra är det som går till carporten. (se bild 2 och 3).

På bild 4 ser du vad som kommer in vid carporten, vilket är tre ledare.

Så mina frågor:
* Är det redan 3-fas draget från elcentralen, och om inte får det plats i flexslangen?
* Är det rimligt att det bakom detta metallhölje skarvat från 3-fas till 1-fas ut till carporten?
 
  • Elkablar och flexslang i vägg för anslutning av 3-fas, med ledare i olika färger synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt skåp med öppen dörr som visar elcentral, mätare och flexslang med kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flexslang med gul kabel synlig genom öppning i elskåp, möjlig ledning till carporten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkabel med fem ledare som sticker ut från ett flexrör i en vägg, där brun och grå ledare är lösa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Det är väldigt svårt att förstå från din beskrivning men om du har ett rör med fem ledare varav två hänger löst så är det en förberedd trefasmatning. Det verkar dock helt orimligt att den terminerar i fasadskåpet. Därifrån har du sannolikt inkommande el till elcentralen men inget annat i elväg.

Du har fyra gulrör som terminerar i fasadskåpet. Två är under den plomberade delen för inkommande matning. Varför det är två där kan jag inte svara på. Kanske fick det inte plats tre rör på höger sida. Där har du två rör. Ett där det kommer in en svart kabel och en gulgrön enkelledare. Dessa går till en dosa där det sedan fortsätter en orange kabel ifrån. Jag gissar att detta är inkommande telefonledning. Det andra gulröret går det ner en svart kabel (?) i. Denna svarta kabel(?) är skarvad med en vit kabel som kommer från det gröna flexröret. Detta skulle kunna vara fiberduct eller kanske kabel-TV när jag tittar närmare på skarven (ser ut som koaxialdon under den svarta krympslangen).

Inkommande matning i garaget är en svartkabel. Den har bara tre ledare. Det kan inte vara den matning som går i röret i elcentralen om den inte är skarvad någonstans på vägen. Det ser för övrigt ut som att det är vanliga enkelledare som går iväg på första bilden, inte kabel. Skulle det vara en femledarkabel som går i ett 16 mm rör så är jag imponerad om du har fått in dragfjädern bredvid någon längre sträcka.

Du måste helt enket hitta dosan. Vad slocknar när du slår av säkringen som matar den enda använda fasen i den här gruppen?
 
tommib tommib skrev:
Det är väldigt svårt att förstå från din beskrivning men om du har ett rör med fem ledare varav två hänger löst så är det en förberedd trefasmatning. Det verkar dock helt orimligt att den terminerar i fasadskåpet. Därifrån har du sannolikt inkommande el till elcentralen men inget annat i elväg.

Du har fyra gulrör som terminerar i fasadskåpet. Två är under den plomberade delen för inkommande matning. Varför det är två där kan jag inte svara på. Kanske fick det inte plats tre rör på höger sida. Där har du två rör. Ett där det kommer in en svart kabel och en gulgrön enkelledare. Dessa går till en dosa där det sedan fortsätter en orange kabel ifrån. Jag gissar att detta är inkommande telefonledning. Det andra gulröret går det ner en svart kabel (?) i. Denna svarta kabel(?) är skarvad med en vit kabel som kommer från det gröna flexröret. Detta skulle kunna vara fiberduct eller kanske kabel-TV när jag tittar närmare på skarven (ser ut som koaxialdon under den svarta krympslangen).

Inkommande matning i garaget är en svartkabel. Den har bara tre ledare. Det kan inte vara den matning som går i röret i elcentralen om den inte är skarvad någonstans på vägen. Det ser för övrigt ut som att det är vanliga enkelledare som går iväg på första bilden, inte kabel. Skulle det vara en femledarkabel som går i ett 16 mm rör så är jag imponerad om du har fått in dragfjädern bredvid någon längre sträcka.

Du måste helt enket hitta dosan. Vad slocknar när du slår av säkringen som matar den enda använda fasen i den här gruppen?
De två gulrören till höger i bild 2 är Comhem samt gammal hederlig telefoni.
Så du håller med om att det känns orimligt att röret till carporten (som förvisso är ett gulrör) skulle vara bakom den plomberade delen, men det finns ingen dosa någon annanstans. Har letat och försökt hitta något i en vecka nu. Och verkar vara vanligt för dom som installerar elboxar att dom inte kommer och tittar innan utan bara förlitar sig att allt ska funka, vill inte få en överraskning på räkningen när det visar sig att så inte är fallet.
 
tommib
Då är det omöjligt att svara på. Du har de facto fem ledare som sticker iväg i ett rör (är det verkligen kabel, du svarar inte på det) och i carporten kommer det ut en svartkabel med tre ledare. Om det är matningen till carporten (slocknar det där när du slår av säkringen, du svarade inte på det heller) så är den skarvad, några andra alternativ finns inte. Du måste hitta var den är skarvad.

Att det skulle vara röret till carporten i den plomberade delen är inte omöjligt men det är i så fall en väldigt dum installation. Då måste plomben brytas och man måste koppla om där. Det är dock inget för en orutinerad eftersom där antagligen är plintar med en matning du inte kan bryta bort vilket är farligt.

Om du inte hittar matningen själv måste du ta dit någon som öppnar och tittar.

Kan du inte dra matningen direkt från mätarskåpet? Det finns ju gott om plats för en JFB och en trepolig dvärg...


Edit: Har du tittat bakom den övre plåten? Där finns också en plint men den kan du göra spänningslös genom att slå av på mätaren. Gulröret som kommer upp bakom den plomberade plåten kanske fortsätter upp dit obrutet? Du kanske kan hitta skarvstället till carporten där (om det nu är den matningen).
 
Kanske kan du skarvsladda en dammsugare till carporten och suga i röret och lyssna om det låter något bakom plåtarna?
 
  • Gilla
pipen84
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Då är det omöjligt att svara på. Du har de facto fem ledare som sticker iväg i ett rör (är det verkligen kabel, du svarar inte på det) och i carporten kommer det ut en svartkabel med tre ledare. Om det är matningen till carporten (slocknar det där när du slår av säkringen, du svarade inte på det heller) så är den skarvad, några andra alternativ finns inte. Du måste hitta var den är skarvad.

Att det skulle vara röret till carporten i den plomberade delen är inte omöjligt men det är i så fall en väldigt dum installation. Då måste plomben brytas och man måste koppla om där. Det är dock inget för en orutinerad eftersom där antagligen är plintar med en matning du inte kan bryta bort vilket är farligt.

Om du inte hittar matningen själv måste du ta dit någon som öppnar och tittar.

Kan du inte dra matningen direkt från mätarskåpet? Det finns ju gott om plats för en JFB och en trepolig dvärg...


Edit: Har du tittat bakom den övre plåten? Där finns också en plint men den kan du göra spänningslös genom att slå av på mätaren. Gulröret som kommer upp bakom den plomberade plåten kanske fortsätter upp dit obrutet? Du kanske kan hitta skarvstället till carporten där (om det nu är den matningen).
yes var dålig på att svara på frågorna. Ber om ursäkt.
Du har rätt är nog 5 lösa ledare och inte kabel (kan inte all fackterminologi).
Om jag slår av säkringen så blir det mörkt vid carporten (och ingen annan stans).

om man skulle sätta en JFB här i fasadskåpet så förutsätter ju även det att det gula röret faktiskt går till carporten, vilket jag fortfarande inte vet :) har försökt dra nylonfjädern från carporten mot huset men det tar tokstopp efter ca tre meter.

EDIT: har inte tittat bakom över plåten, den är förvisso inte plomberad, men du menar att jag ska böja bort den perforerade plåten? Vad sätter man där istället så det inte är öppet?
 
tommib
Nej, jag menar att du ska skruva bort de två spårskruvarna på sidorna och lyfta av plåten. Var uppmärksam på hur den sitter och om den måste vinklas lite när den ska in/ut.

Bryt spänningen först på mätaren, det är en plint där bakom med spänningssatta ledare.
 
tommib
P pipen84 skrev:
om man skulle sätta en JFB här i fasadskåpet så förutsätter ju även det att det gula röret faktiskt går till carporten
Eller att man drar den matningen en annan väg.

Hur ser det ut runt omkring? Går det att dra utanpåliggande? Sitter mätarskåpet nära carporten?
 
tommib tommib skrev:
Eller att man drar den matningen en annan väg.

Hur ser det ut runt omkring? Går det att dra utanpåliggande? Sitter mätarskåpet nära carporten?
tommib tommib skrev:
Nej, jag menar att du ska skruva bort de två spårskruvarna på sidorna och lyfta av plåten. Var uppmärksam på hur den sitter och om den måste vinklas lite när den ska in/ut.

Bryt spänningen först på mätaren, det är möjligen (troligen) en plint där bakom med spänningssatta ledare.
bor i radhus, så det är en carportlänga där varje hushåll har elen dragen under asfalterad väg, så jag kan inte riktigt se annan möjlighet att använda det som redan finns tyvärr.

men jag ska kolla bakom plåten imorgon.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Då måste det rimligen vara förberett på något vettigt sätt.

I värsta fall får du väl bryta plomben.
 
tommib tommib skrev:
Då måste det rimligen vara förberett på något vettigt sätt.

I värsta fall får du väl bryta plomben.
Så nu tror jag att jag har svaren. Bakom den övre plåten ser det ut såhär.

5 ledare (tre fas, eller hur?) kommer ut i en flex slang i fasadskåpet och skarvas med en fas kabeln som idag går ut till carporten via det ena gulröret som är under den plomberade delen i fasadskåpet. Så det borde bara vara för elektrikern att skarva med 3 fas kabel anpassat för ändamålet i fasadskåpet samt nyttja de 2 polerna som idag inte är kopplad i någon ände. Right?
 
  • Elledningar i flexslang anslutna till en terminal i ett öppet fasadskåp med plomberad del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska ledningar och en kabelskarvning i ett öppet fasadskåp med flera kopplingsterminaler och flexslangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Ja
 
tommib tommib skrev:
Ja
stort tack för hjälpen!!!

och tack @Svante Svenson damsugartipset gav bra vägledning att jag var på rätt spår!
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
tommib
Det som kan bli struligt är att garagematningen går under den plomberade plåten. Det optimala skulle egentligen vara att dra en flexslang bakom den plomberade plåten där man kan dra i matningen till laddboxen utan att knäcka plomberingen.

Det enklaste sättet att installera är för övrigt att lämna den där matningen till garaget som den är och dra i en egen matning för laddboxen som får en egen JFB och säkring här i fasadskåpet.
 
tommib tommib skrev:
Det som kan bli struligt är att garagematningen går under den plomberade plåten. Det optimala skulle egentligen vara att dra en flexslang bakom den plomberade plåten där man kan dra i matningen till laddboxen utan att knäcka plomberingen.

Det enklaste sättet att installera är för övrigt att lämna den där matningen till garaget som den är och dra i en egen matning för laddboxen som får en egen JFB och säkring här i fasadskåpet.
och det borde man kunna göra genom att ta 0,5m flexslang och trä ovanpå existerande kabel så borde den landa i gulröret och sedan borde den hållas på plats av plåten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.