Hej!
Jag tänkte ställa en fråga till er, jag bor i ett hus på 160 m2 som idag värms upp med bergvärme.
Nu är det så att dem två senaste åren har pumpen krånglat rörmokaren menar att den behöver bytas ut ( köpt1995 av förra ägaren) han har också flaggat för extra borrhål.
Med detta i åtanke har min hjärna snöat in på vedpanna istället!
Är jag helt ute och cyklar eller kan det vara ett alternativ?

Jag tänker att det vore skönt att slippa bry sig om vad elen kostar i framtiden.
Det behövs i ved valet byggas ett pannrum (separat)
Dem jag än så länge luftat mina tankar med ha idiotförklarat mej helt och hållet.
Kom gärna med era åsikter:)
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Har du egen skog och mängder av tid så kan det vara ett alternativ, du måste även tänka dig in i hur det är om 5,10,15 eller 20 år att hela tiden fixa ved. Dessutom så behöver du resurser för uppvärmning när du inte är hemma på några dagar.
 
Ved är inte gratis hur man än räknar på det, så din uppvärmning kommer att kosta hur du än gör. Här är lite exempel http://www.vaxjo.se/upload/www.vaxj...tt/2014/Energikostnad feb 2014 Växjö_Stad.pdf

Köper du 3 meters ved så kostar den dig 0,15 kr/kwh men därtill kommer dina kostnader för att kapa, klyva, torka och hantera veden. Gissningsvis med ungefär lika mycket till så säg totalt 0,3 kr/kwh. Räknat på dagens elpriser så är det ungefär samma kostnad som du får med en ny värmepump. Hur framtidens elpris ser ut har vi förstås ingen aning om, det kommer säkert gå upp på längre sikt men frågan är när och hur mycket. Som redan påpekats så är bekvämligheten en del av kalkylen också.

Om du har mekanisk frånluft kan det räcka med ett frånluftsaggregat på en ny värmepump för att kompensera för ett för klent borrhål. Alternativt om du har marken så kan du komplettera med en jordslinga. Båda alternativen är klart billigare än att borra ett hål till.
 
Jag förstår. Du är inte pervers. Eller åtminstone inte ensam.

Det krävdes en del investeringar, tid/pengar, för att få till vårt mycket välfungerande vedsystem. Väl där sker eldandet så sällan att det är välkommet. 135 liter ved ger en kaffekopp med aska så inte heller det är betungande. Hugga ved om vårvintern är underbart för mig som yrkesarbetar med knoppen. Värme och varmvatten flödar bara man anstränger sig lite grann. Att bada i badkaret är välförtjänt njutning. När vi nångång blir orkeslösa alldeles framemot 80-strecket får vi väl beställa hem allt kluvet.

Se det som en häst: en del jobb, det mesta trevligt jobb om man gillart. En vedpanna är oändligt mycket mer "lönsam" och lättskött än en häst. Ändå ifrågasätts satsningar på ved för uppvärmning på ett helt annat sätt än en häst. Ingen skulle väl försöka övertala dig att skaffa en ko, ett busskort eller en moped.

Om det nu förblir en dröm med vedvärme (bergvärme är ju rätt coolt också) så är du på rätt ställe. Sök i trådarna och dregla.
 
  • Gilla
Herrn123 och 5 till
  • Laddar…
Vedeldning är en livsstil :)
 
  • Gilla
JonasVbg och 1 till
  • Laddar…
Vi installerade en luft-vattenpump 2007, men insåg att uppvärmningen med detta system blev svindyrt när den kröp under -10 grader. Nån månad var vi uppe i 7000 kr på en månad... Kanske kan man jämföra det med ert otillräckliga borrhål?
I vilket fall som helst byggde jag ett pannrum och bad rörisen koppla ihop de båda systemen (det gamla luft-vattensystemet och vedeldningssystemet). Han kopplade på in/ut där uttag fanns för solvärme på vår ctc-panna, och allt har fungerat perfekt. Nu eldar vi vintertid och sparar många tusen per år kan jag lova. Skulle vi av ngn anledning inte hinna elda någon dag så går det gamla systemet in automatiskt.
Viktigast är å investera i en bra panna, lagom med acktankvolym, bra maskiner och tänka ut en fungerande logistik, så man inte får en massa moment som innebär att veden ska flyttas hit och dit. Det är lätt att stocken läggs på ett ställe, å sen ska du flytta den till kap och klyvstället, å sen ska den floas på ett ställe för att sedan bäras in i pannrummet. Pust, stånk och stön...
Jag har ingen erfarenhet av endast ved, men som halvårseldare kan jag varmt rekommendera det.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Detta måste vara beviset!
Man ställer en fråga om vedpanna och det svaras hela natten!
Det måste betyda att vedeldare sprudlar av energi:D


Tack för alla åsikter, Häst exemplet var det bästa jag hört, jag vet inte om jag kan anväda mej av det resonemanget då jag har en get:)
Egen skog har jag tyvär inte men mina grannar har fullt med skog.
på sommaren går pumpen billigt och funkar kalas, när det börjar kallnar löser elpatronen in för jämnan = jätte dyrt.
Jag förstår att det är mycket jobb med ved men har fått för mej att jag skulle tycka om denna uråldriga syssla.
Ett skäl till kan ju vara att jag har ett garage på 100 m2 än så länge oisolerat men i framtiden vet man ju inte? Då borde väl detta tala för ved.

Hade det gått att mata bergvärmepumpen med ved varmvatten?
 
Jag tycker faktiskt att du är helt ute och cyklar.

Till att börja med så har du redan ett borrhål vilket är halva investeringen i ett bergvärmesystem. Kostnaden för att bygga ett pannrum och skaffa en panna lär ligga betydligt högre än att köpa en ny värmepump. Sedan sänker vedeldning värdet på huset rejält jämfört med bergvärme. Vedeldning innebär också en en massa arbete, och har du inte tillgång till egen ved sparar du knappast särskilt mycket arbete. Sedan vet du inte heller hur vedpriset utvecklas, eller om det blir dyrare av något annat skäl (beskattning t.ex.). Har du ved kan du inte heller lämna huset utan att köra på el.

Jag hade istället satt in en braskamin, murad eldstad eller vattenmantlad kamin som komplement till bergvärmen och eldat där när man känner för mys eller då det är kallt ute.
 
ved groupie skrev:
Ett skäl till kan ju vara att jag har ett garage på 100 m2 än så länge oisolerat men i framtiden vet man ju inte? Då borde väl detta tala för ved.

Hade det gått att mata bergvärmepumpen med ved varmvatten?
Hrrmm.. vad sägs om att isolera garaget? Den billigaste värmen är den som inte läcker ut genom taket.

Du kan skaffa en acktank som du för både ved (vattenmantlad kamin eller panna) och VP mot.
 
Tack pellet.
Ditt resonemang är det jag brottats med hela tiden kanske dax att vika sig för logiken.
Vill dock tillägga att jag givetvis inte tänkt värma garaget innan det är isolerat.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag tycker faktiskt att du är helt ute och cyklar.

Till att börja med så har du redan ett borrhål vilket är halva investeringen i ett bergvärmesystem. Kostnaden för att bygga ett pannrum och skaffa en panna lär ligga betydligt högre än att köpa en ny värmepump. Sedan sänker vedeldning värdet på huset rejält jämfört med bergvärme. Vedeldning innebär också en en massa arbete, och har du inte tillgång till egen ved sparar du knappast särskilt mycket arbete. Sedan vet du inte heller hur vedpriset utvecklas, eller om det blir dyrare av något annat skäl (beskattning t.ex.). Har du ved kan du inte heller lämna huset utan att köra på el.

Jag hade istället satt in en braskamin, murad eldstad eller vattenmantlad kamin som komplement till bergvärmen och eldat där när man känner för mys eller då det är kallt ute.

vet inte heller hur det blir med skatt på vp
 
pekk@13 skrev:
vet inte heller hur det blir med skatt på vp
Den skattas redan via el-skatten, men även den kan ju förändras.
Skatt på ved man hugger själv, nja tveksamt.
Uti i skogarna finns mängder med ved som ruttnar bort efter röjning eller i vissa fall även första års gallring.

Kör själv en bergvärmepump som ersatte en hyfsat ny Diom halvmeterspanna med liten acktank, 2001. Skulle aldrig återgå till vedeldning.
Så nu hugger jag bara för komplementeldning till huset och fritidshusets kaminer av gratisved, det räcker så bra för motion, tillsammans med lite röjning.
 
Ska snart mullra igång min ETA, härligt med vedeldning! :) Men ved kräver plats logistik och tid för att fungera långsiktigt. En hel del jobb är det. Man måste överväga noga innan man bestämmer sig. I mitt fall ångrar jag inte en sekund, jag har huggit, kapat, klyvt och eldat ved i hela mitt liv och det tänker jag fortsätta med.. Den dagen man blir gammal och svag så kommer det ändå med all säkerhet finnas bättre och effektivare val än dagens värmepumpar.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Man vet ingenting om vilken uppvärmningsform som blir politiskt favoriserad nästa gång. På 60 och 70-talet var det väl olja, sen skulle man ha direkt el (grannen rev ut sitt vattenburna system), sen snackades det biobränsle tror jag och nu är det fjärrvärme och värmepump. Vem vet vad som kommer sen?

Ved kan schablonbeskattas på något sätt, det är jag rätt säker på. Typ acktanksvolym (1kr/liter/år) + pannans effekt i kW x 120kr/år så har man väl en femhundring i månaden per vedeldare.
 
AndersS skrev:
Kör själv en bergvärmepump som ersatte en hyfsat ny Diom halvmeterspanna med liten acktank, 2001. Skulle aldrig återgå till vedeldning.
Jag slängde också ut en Diom... Och satte in en vettig vedpanna och en vettig ackumulatortank. Skulle aldrig återgå till gårdagens vedsystem.

Jag menar att det är skillnad på vedsystem och vedsystem.

Du kan äta kakan och ha den kvar: Du kan som sagt sätta in en (helst stor) ackumulatortank med varmvattenberedning (helst med TVA here we go again) som du kan ladda med olika värmekällor. Rätt installerad har du inga nackdelar i drift av en ackumulatortank, vare sig för bergvärmen eller något annat.
Att den kostar i inköp, att den tar plats och att den ökade vattenvolymen kräver större expansionskärl är nackdelarna.
Frihet på burk!

Med egna insatser av blod, svett och tårar och ca 50 k KAN du svänga ihop ett förstklassigt vedsystem.

Mest ekonomiskt på kort sikt är nog ny bvpump samt åtgärder för att trimma systemet så att elpatronen inte behöver gå in så mycket.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.