Hej,
Har fått ett par fönster monterade nyligen. Men dessvärre blev fönsterblecken felaktigt monterade. De fick en backning efter första försöket pga. dålig skarvning och att blecket som var snedklippt borde träs in i det andra blecket.
De fick ett nytt försök idag, det andra försöket ser ut på följande sätt:
Är detta fackmanna mässigt utfört?
Idag så vet man väl bättre än att sätta en skruv mitt på ett fönsterbleck, eller är detta helt okej?
Tacksam för svar och hjälp!
Mvh Dr4co
Har fått ett par fönster monterade nyligen. Men dessvärre blev fönsterblecken felaktigt monterade. De fick en backning efter första försöket pga. dålig skarvning och att blecket som var snedklippt borde träs in i det andra blecket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De fick ett nytt försök idag, det andra försöket ser ut på följande sätt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är detta fackmanna mässigt utfört?
Idag så vet man väl bättre än att sätta en skruv mitt på ett fönsterbleck, eller är detta helt okej?
Tacksam för svar och hjälp!
Mvh Dr4co
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 077 inlägg
Dina bilder är trasiga, ladda upp dem på forumet istället
Normalt klipper man bort omslaget en bit och trär ihop dom så omslagen möts mellan plåtarna.
Det ser inte ut som dom gjort en snygg skarv mellan plåtarna men det kan anses estetiskt och behöver inte påverka funktionen.
Varför är det skarvat överhuvudtaget? hur brett är det?
Här kan du se lite om hur plåtar skarvas även om det inte är fönsterbleck vid tid 1m3s (forumets media funktion verkar inte ta med tidsangivelse)..
Det ser inte ut som dom gjort en snygg skarv mellan plåtarna men det kan anses estetiskt och behöver inte påverka funktionen.
Varför är det skarvat överhuvudtaget? hur brett är det?
Här kan du se lite om hur plåtar skarvas även om det inte är fönsterbleck vid tid 1m3s (forumets media funktion verkar inte ta med tidsangivelse)..
Redigerat:
Hur långt bleck rör det sig om? Själv ville jag undvika en skarv och lät plåtslagaren bocka till ett eget bleck (2,6 m tror jag) istället för att skarva färdiga bleck (som låg kring 2 m). Mycket dyrare, men jag blev också mycket nöjdare.
Tack för svar och feeback!
Fönsterblecket sitter under två stycken fönster, ett som är 8x15 och ett som är 18x15, så det är ca 260 cm långt.
Företaget kommenterar skruven med detta svar: "Han har satt silikon i hålet så det är tätt ni har 10 års garanti på montaget så ni kan vara lugna."
Att man sätter en skruv i mitten, är det enbart estetiskt mindre tilltalande? Är det något vi behöver vara "oroliga" över?
Fönsterblecket sitter under två stycken fönster, ett som är 8x15 och ett som är 18x15, så det är ca 260 cm långt.
Företaget kommenterar skruven med detta svar: "Han har satt silikon i hålet så det är tätt ni har 10 års garanti på montaget så ni kan vara lugna."
Att man sätter en skruv i mitten, är det enbart estetiskt mindre tilltalande? Är det något vi behöver vara "oroliga" över?
Ser inte speciellt snyggt ut. Där hade jag nog velat ha ett bläck i ett stycke, även om det kostar lite mer om de ska bocka det själv, men hur lång tid kan det ta för en proffsig plåtslagare egentligen?
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Jag är 99% säker på att det där är en montageskruv för inomhusmiljö.
Jag hade inte tyckt att det där är ok.
De kanske kan byta skruven mot en popnit istället? Då kan du ju behålla befintliga plåtar och får en mycket mindre iögonfallande skarv
Jag hade inte tyckt att det där är ok.
De kanske kan byta skruven mot en popnit istället? Då kan du ju behålla befintliga plåtar och får en mycket mindre iögonfallande skarv
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Tråkigt att du fått ett sådant bedrövligt utförande som bara ser ut att fortsätta. Se till att få det blecket utbytt då det är egentligen ogjort arbete. Deras räddning med silicon (den ska vara avsedd för utomhusbruk och förenlig med plåt) är förkastligt då det kommer med tiden att dra till sig smuts och se illa ut. Tätheten kan man diskutera beroende på var den läggs. Garanti på tio år???? Montageskruven i skarven är en garanti för att det är ingen seriös hantverkare som utfört arbetet. Ta gärna en titt på alla blecken. Hörnen som ska vara vikta i bakkant på blecken, är de inklippta så är det läckage och se till att få dem utbytta.
Produkter som diskuteras i tråden