D David__11 skrev:
Lie Fiskars Classic 50%

Skaft 199kr
[länk]

Blad 265kr
[länk]
Som liefantast vill jag flagga för att orvet är väldigt kort, om jag inte missminner mig ska övre handtaget hamna under hakan ungefär, det får du inte till med ett orv som är 137cm långt.
Bladet är dessutom ett knackblad, så det ska helst skärpas genom knackning och inte slipning (knackningen agerar härdning av bladet)
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Som liefantast vill jag flagga för att orvet är väldigt kort, om jag inte missminner mig ska övre handtaget hamna under hakan ungefär, det får du inte till med ett orv som är 137cm långt.
Bladet är dessutom ett knackblad, så det ska helst skärpas genom knackning och inte slipning (knackningen agerar härdning av bladet)
Skärpas med knackning är för mig obekant. Kan du utveckla?

/Höghus
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Skärpas med knackning är för mig obekant. Kan du utveckla?

/Höghus
 
  • Gilla
vanpire och 7 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[media]
Intressant!

/Höghus
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Som liefantast vill jag flagga för att orvet är väldigt kort, om jag inte missminner mig ska övre handtaget hamna under hakan ungefär, det får du inte till med ett orv som är 137cm långt.
Bladet är dessutom ett knackblad, så det ska helst skärpas genom knackning och inte slipning (knackningen agerar härdning av bladet)
Jag har hört att att det orvet inte är bra av flera anledningar, har dock inte provat själv. Bland annat att det är för mjukt om jag minns rätt, men osvuret är bäst. Lite googling ger säkert några recensioner.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Jag har hört att att det orvet inte är bra av flera anledningar, har dock inte provat själv. Bland annat att det är för mjukt om jag minns rätt, men osvuret är bäst. Lite googling ger säkert några recensioner.
Kan bara det jag läser i denna tråd 😄 men låter ju som att upplevelsen att det är för mjukt kanske i så fall kan bero på att vissa inte känner till att de ska knacka för att skärpa? Då blir det inte härdat som tänkt?
 
Fast jag pratar om orvet i sig, och inte bladet, men jag ska som sagt inte svära på att det var för mjukt, men något var det som det klagades på.
Jag har som sagt inte provat själv.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Fast jag pratar om orvet i sig, och inte bladet.
Haha, ja då kan jag ju inte ens det som står i tråden 😄 Det var det som var orv ja…
 
Eftersom detta fick en egen tråd så kan jag nämna att jag köpte av liemats, ett orebo-orv och ett av hans sista slipblad.

Men det gick på 2000kr år 2020 😅
Ett långt trähandtag med ett böjt slipblad lutar mot ett träd i en trädgård, kallat ett orebo-orv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skip6711 och 2 till
  • Laddar…
Som jag ser det hör knackeliar ihop med sydliga länder där gräset växer högt och det kvittar om man får vara på allt. I grunden handlar det bara om gamla nödlösningar för att ens få loss någonting med en usel lie av dåligt stål.

I vårt klimat skulle jag aldrig komma på tanken att köpa en lie som inte är stålsatt och härdad så den går att slipa vass. Finns de inte att tillgå är det inte så mycket annat att göra än att börja smida.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
C
13th Marine 13th Marine skrev:
Bladet är dessutom ett knackblad, så det ska helst skärpas genom knackning och inte slipning (knackningen agerar härdning av bladet)
Står i och för sig:
Produktinformation om en 65 cm lång Classic Lie-slipie för rensning av gräs och vass, vässas med bryn eller metallfil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det ser lite snålare ut än FIskars gamla klassiska blad.
Själv föredrar jag både längre orv och blad, men den "röda" är trots det okej. Bara inte lika effektiv som en klassisk lie, trots att de kallar den classic...
 
C cpalm skrev:
Står i och för sig:
[bild]

Men det ser lite snålare ut än FIskars gamla klassiska blad.
Själv föredrar jag både längre orv och blad, men den "röda" är trots det okej. Bara inte lika effektiv som en klassisk lie, trots att de kallar den classic...
Intressant, för bladet är knackat, men det kan ju vara estetiskt förvisso. Sen fick jag det förklarat för mig att det inte tillverkas lieblad för slipning idag, det som nyproduceras är knackblad för det är det som efterfrågas 🤔
 
C cpalm skrev:
Visst är det så, blev också förvånad. Klippte texten härifrån:
[länk]

Ser i mina ögon betydligt snålare ut än deras klassiska blad. Men de tillhör väl en svunnen tid...
Får se om jag kan hitta mer imorgon, började jaga vad den kan ha blivit beskriven som på andra språk, men hittade inget land som hade den på hemsidan.
Men spontant gissar jag på att de har svårt att försöka sälja ett knackblad eftersom de inte säljer utrustningen 🤔

Och de går ju att slipa, det är bara att de håller skärpan dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.