Trädgårdsfixare
· Småland
· 178 inlägg
Åsikterna brukar ju gå isär om man ska skriva i den gamla befintliga tråden och lyfta den tråden? Eller hellre starta en ny tråd i samma ämne? Det finns nämligen redan en 13 år gammal tråd som just handlar om TRAPPKÄRROR som du kan läsa HÄR.
En trappkärra är alltså en vanlig "säckkärra" (magasinskärra) som tar sig upp- och nedför trappor på ett hyfsat smidigt sätt. 👍
Så anledningen varför jag startar den här tråden är att jag själv åtagit mig att sköta en flytt från en lägenhet till en villa och det är gissningsvis flera hundra flyttlådor som ska flyttas. Hiss saknas där lägenheten är belägen så det är bara att transportera alla flyttlådorna via trappan från lägenheten och via en mindre trappa in i villan.
Så där är utgångsläget. Åsikter om vilka trappkärror som är bäst? Har även startat en köpestråd där jag just söker en trappkärra om det är någon som har något funktionellt i sydöstra Småland (Kalmar med omnejd).
GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!
En trappkärra är alltså en vanlig "säckkärra" (magasinskärra) som tar sig upp- och nedför trappor på ett hyfsat smidigt sätt. 👍
Så anledningen varför jag startar den här tråden är att jag själv åtagit mig att sköta en flytt från en lägenhet till en villa och det är gissningsvis flera hundra flyttlådor som ska flyttas. Hiss saknas där lägenheten är belägen så det är bara att transportera alla flyttlådorna via trappan från lägenheten och via en mindre trappa in i villan.
Så där är utgångsläget. Åsikter om vilka trappkärror som är bäst? Har även startat en köpestråd där jag just söker en trappkärra om det är någon som har något funktionellt i sydöstra Småland (Kalmar med omnejd).
GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!
Redigerat:
Besserwisser
· östergötland
· 2 142 inlägg
Eftersom jag är en bekväm människa...
Hyr en skylift....
Hyr en skylift....
Jag har aldrig testat en trappkärra, men använt vanlig säckkärra/pirra mycket. Jag tycker det i många fall underlättar att använda den när man ska upp och ned för trappor. Använde det bl.a. just vid flytt från en lägenhet utan hiss på 4 trappor. För mig ser det ut som att det med en trappkärra skulle vara svårt att stanna mitt i trappen och släppa kärran? Med vanlig pirra har jag kunnat det om det krisat. Tex att jag lastat på lite väl rangligt, och grejer ramlat av mitt i trappen.
Med vanlig pirra så tar jag 3 flyttlådor åt gången. Utan pirra, max 2. Dock kan jag hålla högre fart i trappen utan pirra, men högre fart med pirra där det inte är trappor. Ska jag hålla på länge eller lådorna är tunga, blir jag mindre trött med pirra.
Så, för mig är det en avvägning om jag ska köra med eller utan pirra.
Ytterligare en aspekt är om man är flera som flyttar, så är det enklare att mötas utan pirra i trappen om den inte är jättebred.
Så, för mig är det en avvägning om jag ska köra med eller utan pirra.
Ytterligare en aspekt är om man är flera som flyttar, så är det enklare att mötas utan pirra i trappen om den inte är jättebred.
Trädgårdsfixare
· Småland
· 178 inlägg
Trädgårdsfixare
· Småland
· 178 inlägg
De lätta flyttlådorna är ju bara att ställa några på höjden framför sig och bära upp och ner. Inga som helst problem med dom. Jag har hyfsat bra kondis.A Avemo skrev:
De tuffaste lådorna är fullpackade flyttlådor med...
vinylskivor (LP-skivor - föregångaren till CD-skivan). Gissningsvis uppåt 10.000 LP skivor där varje flyttlåda väger mellan 50 - 70 kg styck (uppskattat av ägaren).
stenkakor - föregångaren till vinylskivan. Som tur är inte så många flyttlådor.
porslinsserviser
myntsamling - väger nästan sin vikt i guld
böcker i tusental - mycket gamla samlarexemplar i äkta skinnband.
Annars är resten av alla flyttlådor vanliga prylar som både du och jag har i våra hem.
Har ingen erfarenhet av trappkärror men det är svårt att överskatta en (bra) vanlig pirra. Är man två tar man ganska tunga saker utan problem även i trappor (bar in en tvättmaskin á 71kg via källartrappa för några veckor sedan på det viset).
Skulle vara mer orolig över själva lådans hållfasthet om man packar sjutio kilo i den…
Skulle vara mer orolig över själva lådans hållfasthet om man packar sjutio kilo i den…
Trappklättrare går ju att hyra med.Bocken Bruse skrev:Åsikterna brukar ju gå isär om man ska skriva i den gamla befintliga tråden och lyfta den tråden? Eller hellre starta en ny tråd i samma ämne? Det finns nämligen redan en 13 år gammal tråd som just handlar om TRAPPKÄRROR som du kan läsa HÄR.
GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!
Håller med om att det är bra mycket roligare att flytta lådor med bara böcker i halva. Det finns dock en fördel med att fylla böcker hela vägen upp, och det är att de bättre klarar att stå underst. Detta är särskilt bra om man behöver förvara böckerna i lådor under en tid. Då blir en sådan låda väldigt stabil, och viker sig inte, även om man placerar många andra lådor ovanpå, ända upp till taket. Men, för handtagens skull behöver det helst vara lite mindre lådor, eller 5 lagers, eller helst både och. Det senare har jag dock tyckt varit lite svårt att hitta. Mindre lådor är ofta klenare byggda, och specade för lägre vikt.M maxel skrev: