Hej,

Jag läser ofta att man skrivr att de flexibla/böjbara ljuddämparna är känsliga för att skadas när man rengör rören.

Är det någon som råkat ut för att en sådan ljuddämpare skadats?

Finns det fakta bakom dessa påståenden? :)
 
Jag har kört en viska genom sidan på en drasut en gång. Inte en flexljuddämpare men uppbyggd på i sort sett samma sätt. Om man är riktigt oförsiktig och trycker på utav bara den och den är installerad med kraftig böj så kan den nog gå sönder.
 
Ja. De är ju av tunn aluminium och ibland ryker de om de är krökta i 90 grader.
 
Ajdå,

Skulle det vara tillräckligt att istället för en flexdämpare - montera en 900cm eller 1000cm FAST ljuddämpare innan varje tilluftsdon? Eller är flexdämparen bra eftersom det blir ljuddämpning i en böj?
 
Om du har bra filter och sköter filterbyte i ditt aggregat kommer du aldrig behöva rensa tilluftskanalern med viska.
Däremot frånluftens kanalsystem skulle jag undvika flexibla ljuddämpare på.
 
Tack
 
Det du kallar fast ljuddämpare är alltid bättre än flexibla.
 
Tjoa skrev:
Det du kallar fast ljuddämpare är alltid bättre än flexibla.
Men en kombination av fasta ljuddämpare efter aggreggat på stam och flexdämpare vid don ger med min erfarenhet en extremt tyst anläggning, om man är ljudkänslig som mig. Det ena behöver inte utesluta det andra.
 
Sant ropia. Och ännu bättre blir det med en fast böjd ljuddämpare. 😉😘
Men lite dyrare då förstås. 😂
 
Redigerat:
Hej, dom fasta böjda ljuddämparna är väl rätt dyra ja? Men vart hittar man dessa?
 
A
Lindab/Bevego har fasta 90 ljuddämpare.

Nackdelen med flexibla ljuddämpare är att den släpper ut ljudet där den är monterad, spelar ingen roll om den ligger i lösullen på vinden men tex. i vägg/slits skulle jag inte använda flexibel! Som tidigare svarat tilluften rensar man aldrig då det är redan filtrerad/processad luft.
 
K
spaxx skrev:
Ajdå,

Skulle det vara tillräckligt att istället för en flexdämpare - montera en 900cm eller 1000cm FAST ljuddämpare innan varje tilluftsdon? Eller är flexdämparen bra eftersom det blir ljuddämpning i en böj?
Frågan är om det inte blir än bättre med en luftutjämningslåda (Lindab MBB) det är ju turbulens i systemet som orsakar oljud en låda skulle ju kunna ta bort denna inför donet och sänka lufthastigheten? Borde det inte vara en bättre lösning än föexljuddämparna? Dyrare kanske?
 
A
Hur mycket luft ska du ha ut?
 
K
Frågar du mig så är det 8l/s i sovrum, 12 i allrum och 16 i vardagsrum som är aktuellt. Menar du att det är onödigt med utjämningslåda vid så små lufthastigheter. Tänker 100-125 för att få lite mindre hastighet över donen och möjlighet att strypa extra i lådan om det skulle behövas...
 
A
Risken är att du får för mycket tryckfall på en sådan låda så det blir svårt att mäta på donet! Då måste du ha ett spjäll och efter den en ljuddämpare ändå!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.