2 366 läst · 12 svar
2k läst
12 svar
Är din induktionshälls flexzon bra?
TL;DR: Är flexzoner på induktionshällar något att ha?
Efter 18 år i tjänst har nu glaskeramikhällen från Siemens lagt av. Jag kikar på ny, det blir induktion - men sedan blev det svårt. Har läst en hel del, bl a här såklart. Ack så många som verkar missnöjda med ojämn värme, främst i flexzonerna. Vissa hävdar olämplig utrustning, andra att flexzoner helt enkelt är värdelösa på billigare hällar. Råd & rön skriver att typ alla testade hällar döljer "två runda zoner under grafiken" och ger alla hällar lågt flexzonsbetyg pga det, även Miele-hällarna för +20 000 kr.
Jag känner mig lite vilse. Jag tycker att Siemens EX675LYV1E för 9 990 kr verkar vettig, men är rädd att bli besviken. Kan någon vänlig själ guida mig lite i frågan? Ska jag skippa flexzoner och välja en med traditionella runda zoner? Jag har inget behov av enorma kastruller, tänker mer att det är trevligt att kunna ställa vad som helst var som helst på hällen...
Mycket tacksam för svar!
Efter 18 år i tjänst har nu glaskeramikhällen från Siemens lagt av. Jag kikar på ny, det blir induktion - men sedan blev det svårt. Har läst en hel del, bl a här såklart. Ack så många som verkar missnöjda med ojämn värme, främst i flexzonerna. Vissa hävdar olämplig utrustning, andra att flexzoner helt enkelt är värdelösa på billigare hällar. Råd & rön skriver att typ alla testade hällar döljer "två runda zoner under grafiken" och ger alla hällar lågt flexzonsbetyg pga det, även Miele-hällarna för +20 000 kr.
Jag känner mig lite vilse. Jag tycker att Siemens EX675LYV1E för 9 990 kr verkar vettig, men är rädd att bli besviken. Kan någon vänlig själ guida mig lite i frågan? Ska jag skippa flexzoner och välja en med traditionella runda zoner? Jag har inget behov av enorma kastruller, tänker mer att det är trevligt att kunna ställa vad som helst var som helst på hällen...
Mycket tacksam för svar!
Där ser man, @mickekarl. På varje sida är det fyra rektanglar. Om du ställer en fullstor stekpanna över 1-2, 2-3 eller 3-4, blir det lika bra och jämn värme då?M mickekarl skrev:
Ja,det tycker jag. Det som händer är när man använder fler zoner är att det går inte att använda boost. Har väl med effekten att göraKungen_283746 skrev:
Det blev en utan...
Det blev den här: https://www.tretti.se/vitvaror/hall/induktionshall/product/siemens-eh675lfc1e/J JonasJN skrev:
Men kolla alltid med Pricerunner först, denna kostade 10 499 hos Tretti och 7 190 kr hos NetOnNet... Men Tretti var snabba med att prismatcha (de hade bra pris på ugn så jag beställde båda därifrån).
Hällen hade väl lite blandat smått och gott vad gäller egenskaper. Men styrningen ser vettig ut, Siemens hällar får bra betyg överlag i de flesta tester, t ex att de är tysta. Den hade "boost", osv. Blir säkert bra.