TL;DR: Är flexzoner på induktionshällar något att ha?

Efter 18 år i tjänst har nu glaskeramikhällen från Siemens lagt av. Jag kikar på ny, det blir induktion - men sedan blev det svårt. Har läst en hel del, bl a här såklart. Ack så många som verkar missnöjda med ojämn värme, främst i flexzonerna. Vissa hävdar olämplig utrustning, andra att flexzoner helt enkelt är värdelösa på billigare hällar. Råd & rön skriver att typ alla testade hällar döljer "två runda zoner under grafiken" och ger alla hällar lågt flexzonsbetyg pga det, även Miele-hällarna för +20 000 kr.

Jag känner mig lite vilse. Jag tycker att Siemens EX675LYV1E för 9 990 kr verkar vettig, men är rädd att bli besviken. Kan någon vänlig själ guida mig lite i frågan? Ska jag skippa flexzoner och välja en med traditionella runda zoner? Jag har inget behov av enorma kastruller, tänker mer att det är trevligt att kunna ställa vad som helst var som helst på hällen...
EX675LYV1E-61542d231dfce65c0e000127.jpeg
Mycket tacksam för svar! :)

F
Vi har en sån zon på vår. Varken jag eller frugan som är professionell kock fattar vad man ska ha det till.

• Haha
Kungen_283746
  • Laddar…
Vi har nån flexzon variant från ikea, inge bra alls

• Gilla
Kungen_283746
  • Laddar…
Har den modellen. Är väldigt nöjda!

• Gilla
Kungen_283746
  • Laddar…
Vi har flexzon på ena sida av vår Siemens häll. Jag tycker inte att det är speciellt bra. Man får ju ändå inte plats med mer än två kastruller, så två runda zoner hade varit mycket bättre. De runda zonerna på hällen är bra.

• Gilla
Kungen_283746
  • Laddar…
BirgitS
M mickekarl skrev:
På vilket sätt använder du flexzonerna som du inte kan göra med vanliga runda zoner?

M mickekarl skrev:
Där ser man, @mickekarl. På varje sida är det fyra rektanglar. Om du ställer en fullstor stekpanna över 1-2, 2-3 eller 3-4, blir det lika bra och jämn värme då?

Kungen_283746 Kungen_283746 skrev:
Där ser man, @mickekarl. På varje sida är det fyra rektanglar. Om du ställer en fullstor stekpanna över 1-2, 2-3 eller 3-4, blir det lika bra och jämn värme då?
Ja,det tycker jag. Det som händer är när man använder fler zoner är att det går inte att använda boost. Har väl med effekten att göra

• Gilla
Kungen_283746
  • Laddar…
Det blev en utan...
EH675LFC1E-5eed1e5268b09b0017a1fe5e.jpeg

Vad är det för modell och varför valde ni just den? Blir nytt kök för oss inom ett år och behöver input! :)

J JonasJN skrev:
Vad är det för modell och varför valde ni just den? Blir nytt kök för oss inom ett år och behöver input! :)
Det blev den här: https://www.tretti.se/vitvaror/hall/induktionshall/product/siemens-eh675lfc1e/
Men kolla alltid med Pricerunner först, denna kostade 10 499 hos Tretti och 7 190 kr hos NetOnNet... Men Tretti var snabba med att prismatcha (de hade bra pris på ugn så jag beställde båda därifrån).

Hällen hade väl lite blandat smått och gott vad gäller egenskaper. Men styrningen ser vettig ut, Siemens hällar får bra betyg överlag i de flesta tester, t ex att de är tysta. Den hade "boost", osv. Blir säkert bra.

BirgitS BirgitS skrev:
På vilket sätt använder du flexzonerna som du inte kan göra med vanliga runda zoner?
Vi har en 80-häll med sådan flexzon till höger. Bra till vår stora avlånga gryta som då får värme under hela.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Har en från Gaggenau som jag är väldigt nöjd med. Enda nackdelen är att den inte finns i Vario serien så man måste hålla på att kladda på displayen. Föredrar vred som sitter på stommen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.