Hej allihop,

Vi har bott i vårt hus från 1979 i snart 1 år. Huset besiktigades i mars 2021 av Anticimex (trygghetsbesiktning via försäkringsbolag). Det är ett enplanshus med mekanisk frånluftsventilation. Vinden (kallvind) ventileras via luftspalter vid takfot. Vid besiktningen kröp besiktningsmannen runt på vinden och lös med ficklampa. Jag var själv med upp honom på vinden men som nybliven husägare är kunskapen begränsad. Besiktningsmannen verkade noggrann och hade ingenting att anmärka på, allt såg bra ut och vinden såg mycket frisk ut enligt honom.

Då taket (betongpannor) är i original har jag nu infört som rutin att inspektera vinden/taket regelbundet för att undvika onödiga överraskningar fram tills dess att vi bytt tak. Jag har då upptäckt något vitt på takstolarna som jag misstänker kan vara vitmögel, men jag är osäker. Vi har inte ändrat isolering/ventilation eller någonting i den stilen sedan vi flyttade in. Det enda jag kan tänka mig är att jag har noterat en skiva med ett handtag på som ligger på vinden som jag misstänker ska ligga över hålet upp på vinden, som en extraskiva. Själva hålet upp på vinden stängs igen nedifrån med en tjock isolerad "dörr", men kanske behöver den där luckan ligga på också ovanifrån? Det kan ju vara så att de tidigare ägarna/besiktningsmannen vid försäljningen la den åt sidan vid besiktning och glömde lägga på den igen.

Det vita finns endast på takstolarna, ingenting på råsponten. Kan detta vara vitmögel eller är det någonting annat?

Vit beläggning på en träbalk i ett mörkt vindutrymme, misstänkt för att vara vitmögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolar på vind med möjliga vitmögelavlagringar, synliga på träytor.
Skapa konto
Takstol i trä med misstänkt vitmögel på ytan i en vindsmiljö.
Skapa konto
Vitaktig beläggning på träbalk som misstänks vara vitmögel, mot en bakgrund av rödbruna ådror i träet.
Skapa konto

Jag kan inte känna någon doft, men vitmögel kanske inte luktar? Jag har införskaffat en fuktmätare och utfört mätning på olika delar av takstolarna samt mot råspont.

Resultaten visar:

Takstolar nederdelar: 11 %
Takstolar övre delar (mot råspont): 8-9 %
Råspont: 8-9%

Fuktmätare visar 11 % på en takstol, möjligt tecken på vitmögel i huset.
Skapa konto
En fuktmätare som visar 11% på en träbjälke som misstänks ha vitmögel.
Skapa konto

Om detta är vitmögel, krävs åtgärd och isåfall vad? Mögeltvätt och se över ventilationen? Takbyte är planerat till 2023 om det har någon påverkan.

Även om det aldrig är kul att oroa sig över denna typ av problem så får man helt enkelt finna nöje i de lärdomar man drar av sitt första hus. Tacksam för all input :).

Förutom det vita på träytan så ser det ju hur fint och torrt ut som det bara är möjligt.
Kan ev. vara några rester från när huset byggdes. Borsta/torka bort alt. låt det vara.

• Gilla
Villakvarter
  • Laddar…
E etompau skrev:
Förutom det vita på träytan så ser det ju hur fint och torrt ut som det bara är möjligt.
Kan ev. vara några rester från när huset byggdes. Borsta/torka bort alt. låt det vara.
Tack för svar! Ja, det skulle ju eventuellt kunna vara färgrester, alternativt färg på vissa ställen och vitmögel på andra.

Färg eller rester från cement eller betong kanske

• Gilla
Villakvarter
  • Laddar…
ja nån mögel ser det ju inte ut att vara. Mera missfärgat av bruk.
Är verkligen taket aldrig bytt då? Tycker råsponten ser ganska så färsk ut. Borde vara samma gula nyans som takstolarna tycker man om allt är orört.

• Gilla
Villakvarter
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ja nån mögel ser det ju inte ut att vara. Mera missfärgat av bruk.
Är verkligen taket aldrig bytt då? Tycker råsponten ser ganska så färsk ut. Borde vara samma gula nyans som takstolarna tycker man om allt är orört.
Ja, jag har också funderat på varför råsponten ser så pass "ny" ut när taket är original. Men det är tydligt utifrån att betongpannorna är från 1979 och det är det som är uppgivet av de vi köpte huset av. Förmodligen är det bara olika träslag som gör att de skiljer sig åt i färg? :)

Är ju inte omöjligt att man lagt tillbaks originalpannorna.....Är det ett enklare kataloghus så var det ju inte ovanligt att man inte hade råspont utan bara masonit under pannorna så det kan ju tänkas att någon bytt undertak till nåt mer stabilt och sen lagt tillbaks pannorna.

• Gilla
martin h82
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.